Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vragen installatie zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Graftak
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2023, 16:26

vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Graftak »

Beste forumleden,

Ik wil een zonnepaneel installeren op het dak van mijn w t4, echter loop ik een beetje vast v.w.b. de mogelijkheden,
mijn bus heeft een verhoogd dak van fiberglas? hier wil ik een zo groot mogelijk vermogen aan zonnepanelen op installeren, met name omdat ik probeer een 3d printer aan de praat te houden in de camper, bovendien wil ik deze camper in Scandinavie in de winter kunnen gebruiken.

Helaas is er al een dakraam geïnstalleerd waarbij aan de voorkant van dit raam een iets beperkte ruimte over blijft voor het paneel dat ik wil installeren.
bovendien heeft het verhoogde dak een bolling in de zijkant zitten waardoor ook de breedte van het dak iets beperkt is.
Daarom wil ik panelen installeren op nieuw te halen dakdragers, ik zie online echter weinig voorbeelden van bussen waar een vergelijkbare oplossing is toegepast.
Het type dakdrager dat ik wil toepassen is een nordrive (https://www.nordrive.eu/roof-racks-arti ... 1805-23472)
Het paneel dat ik hier op wil plaatsen is er een van canadian solar met 400 WP, 1720x1130mm (https://sm-zonnepanelen.nl/product/cana ... -garantie/)
Het gevolg van het toepassen van deze combinatie op mijn bus is dat de voorkant van het paneel iets voor de bolling van de voorkant van mijn bus uit steekt (of overlapt met het dakraam).
Is het uitsteken van dit paneel een groot probleem?
voorziet iemand andere problemen bij deze opzet, of heeft iemand tips/advies om op een beter manier zonnepanelen op mijn bus te leggen?

Ik hoor het graag.
Menno

in de bijlage 2 foto's, 1 van de bus, tweede waarop is uitgemeten hoe ver het paneel ongeveer uit zou steken.
Bijlagen
foto bus
foto bus
voorkant paneel
voorkant paneel
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door krekwakwol »

Je zou er ook flexibele panelen op kunnen lijmen, die kunnen een lichte bolling wel hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Graftak
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2023, 16:26

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Graftak »

Hallo Krekwakwol,
bedankt voor je reactie,
het nadeel van flexibele panelen is naar mijn idee de prijs, mn tov het rendement.
daarnaast loopt het rendement bij panelen vaak af wanneer een deel van het paneel minder licht krijgt, loop je hier bij flexibele panelen op een bol dak niet vrij snel tegenaan?
bovendien kromt het dak aan de voorkant van de bus naar voren en naar de zijkant, dat wordt lastig verwacht ik, vandaar dat ik naar een vast paneel kijk.
na even nameten denk ik wel dat ik een flexfibel paneel achter het dakraam kan plaatsen, waardoor ik in totaal 3 flexibele panelen van 1000x500mm 100wp/st zou kunnen installeren, dat zou nog niet zo gek zijn.
wel zitten er verstevigingsribben op het dak die iets naar binnen vallen, hier zal een flexibel paneel niet gelijmd kunnen worden?
toevallig enig idee of dit een probleem kan zijn?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door krekwakwol »

Ik denk als je extra kit in die ribben doet, zodat de ruimte opgevuld is, dat het geen probleem zal zijn.
Maar misschien zijn er meer WjWers die flexibele panelen op een niet vlak dak hebben.
Wij hebben wel (inmiddels 3 jaar chinese) flexibele panelen, maar op een vlakke ondergrond gelijmd.
Ik heb voor deze optie gekozen om de bus onder de 2 meter hoogte gehouden, maar dat lukt bij jou sowieso niet :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door marrcel »

Flexibele panelen plakken op daken met lengte profielen heeft als voordeel dat er koeling kan plaatsvinden.
Vooral als het hefdak is uitgeklapt is koeling gewenst. Er ontstaat dan convectie net als bij een schoorsteen.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door SyncRoon »

Graftak schreef: 23 feb 2023, 14:34 bovendien wil ik deze camper in Scandinavie in de winter kunnen gebruiken.
:bifun

hier zijn ze al amper aan de praat te houden...... voorbeeld van opbrengst van 22 panelen á 380wp. Bijna ideale curve en minimale curve. Als je 3x100wp gaat plaatsen, heb je 'optimaal' minder dan 0,67 kWh terwijl de dag daarboven nog korter is en het traject van de zon nog vlakker.

Ik zou dat nog eens goed doorrekenen wat je aan accuvermogen, acculader/aggregaat, omvormer(s) en verbruikers nodig hebt en wat je met die paar panelen denkt te bereiken.
Bijlagen
december 2022-1.PNG
december 2022-2.PNG
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Hanz »

marrcel schreef: 24 feb 2023, 23:49 Flexibele panelen plakken op daken met lengte profielen heeft als voordeel dat er koeling kan plaatsvinden.
Vooral als het hefdak is uitgeklapt is koeling gewenst. Er ontstaat dan convectie net als bij een schoorsteen.
Het gaat hier om een vast hoogdak met dwarsprofielen, dus dit is niet van toepassing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door SyncRoon »

Hanz schreef: 25 feb 2023, 10:30

Het gaat hier om een vast hoogdak met dwarsprofielen, dus dit is niet van toepassing.
Hij zou de efficiëntie van de panelen kunnen verhogen door de panelen of het paneel afneembaar en opstelbaar te maken. Heel de dag je bus verzetten om gunstige lichtopbrengst te krijgen gaat ook niet werken met een draaiende 3Dprinter.
Groet, Ronald
Graftak
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2023, 16:26

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Graftak »

SyncRoon schreef: 25 feb 2023, 00:39
Graftak schreef: 23 feb 2023, 14:34 bovendien wil ik deze camper in Scandinavie in de winter kunnen gebruiken.
Ik zou dat nog eens goed doorrekenen wat je aan accuvermogen, acculader/aggregaat, omvormer(s) en verbruikers nodig hebt en wat je met die paar panelen denkt te bereiken.
Ik begrijp dat het lastig is om de bus met panelen aan de praat te houden, een benzine aggregaat staat dan ook al op de verlanglijst, ik zou alleen graag zo veel mogelijk met zon opwekken, vandaar dan ook mijn poging zo veel mogelijk paneel op het dak te krijgen, al moet ik toegeven dat ik schrik van de output van de panelen in je grafiek, dat ziet er niet zo mooi uit.
Graftak
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2023, 16:26

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Graftak »

Bij flexibele panelen heb ik volgens mij de uitdaging dat als ik de breedte van het dak optimaal wil benutten de panelen al snel aan beide kanten iets naar beneden hangen, volgens mij levert dat al snel een beroerd rendement op.
Graftak
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2023, 16:26

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Graftak »

Hanz schreef: 25 feb 2023, 10:30
Hij zou de efficiëntie van de panelen kunnen verhogen door de panelen of het paneel afneembaar en opstelbaar te maken. Heel de dag je bus verzetten om gunstige lichtopbrengst te krijgen gaat ook niet werken met een draaiende 3Dprinter.
Afneembare panelen zouden inderdaad prachtig zijn, maar tenzij ik ze in de bus wil opslaan (liever niet) heb ik alsnog een constructie nodig om ze op mijn dak te plaatsen, daar komt het idee van de dakdragers vandaan, ik weet echter niet zeker of dat reëel is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Hanz »

Je kunt ook overwegen om de afneembare panelen op te hangen aan de zijkant van de auto. Zet de auto zo neer dat de panelen naar de zon gericht zijn. Zeker met de lage zonnestand in winters Scandinavië vangen ze dan meer zonlicht en is dat wellicht effectiever dan op het dak. En voor de aansluiting kan je eventueel een stopcontact in de zijwand(en) maken, dan heb je ook geen losse draden buiten de bus om.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Kijk hier maar eens wat ze aanbieden:
https://www.lensunsolar.com/

ze hebben verschillende vormen en afmetingen,
de hele site even doorkijken ;-)

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: vragen installatie zonnepaneel

Bericht door marrcel »

Mijn reactie was meer op zuid Frankrijk gericht. Maar als je in dec/jan in skandinavie solar power wilt dan dan is er een grens lijkt mij. 🥴
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Plaats reactie