Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco inschakelen.

vragen over de T5
Plaats reactie
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Airco inschakelen.

Bericht door Multiron »

Ik heb vandaag beslagen ramen en wil de airco inschakelen.
Maar hoe doe je dat met de climate control?
Het enige wat ik kan bedenken is de temperatuur heel laag instellen, maar dat is niet de bedoeling.
Er zit geen knop met airco op.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multivan Generation »

Zet hem op auto :knipoog

Geen boekje bij je bus gekregen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multiron »

Multivan Generation schreef: 24 feb 2023, 12:28 Zet hem op auto :knipoog

Geen boekje bij je bus gekregen?
Op auto gaat hij lijkt me nu alleen verwarmen.
En ik had helaas geen boekje bij de auto gekregen.
Dat zou me nog nagestuurd worden, maar dat was
of gelogen of teveel moeite.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt, als je geluk hebt,
online je wagenboekjes bekijken via de website van volkswagen.de

https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... dbuch.html

Bij onze 2 bussen werkt het bij beide.. (zijn ooit wel in Duitsland afgeleverd, dat wel)

Groeten Peter
PS bij een bepaalde buitentemperatuur werkt de airco ook niet, om het systeem tegen bevriezen te beschermen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multiron »

Hoi Peter, bedankt voor de link.
Helaas die van mij kent hij niet, in Nederland ook al niet, ondanks dat het een Nederlandse bus is.

Ik heb zo’n idee dat de airco het altijd doet in de autostand, dus ook bij verwarmen. Ik zal eens bij de dealer informeren naar een boordboek.
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Lalk »

Airco werkt bij climate control in principe altijd op de auto-stand, tenzij de buitentemperatuur lager is dan circa 4 graden Celsius. In dat geval zal de airco het niet doen om bevriezing van de compressor te voorkomen.
Als de airco het boven de 4 graden Celsius niet doet, dan is er iets mis (te weinig druk in het aircosysteem door vulmiddeltekort, evt. lekkage, aircocompressor stuk etc.). Een aircosysteem verliest overigens jaarlijks sowieso wat druk in het systeem en moet dus periodiek worden bijgevuld. Denk hierbij aan gemiddeld elke 7 jaar.
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multiron »

Lalk schreef: 24 feb 2023, 20:15 Airco werkt bij climate control in principe altijd op de auto-stand, tenzij de buitentemperatuur lager is dan circa 4 graden Celsius. In dat geval zal de airco het niet doen om bevriezing van de compressor te voorkomen.
Als de airco het boven de 4 graden Celsius niet doet, dan is er iets mis (te weinig druk in het aircosysteem door vulmiddeltekort, evt. lekkage, aircocompressor stuk etc.). Een aircosysteem verliest overigens jaarlijks sowieso wat druk in het systeem en moet dus periodiek worden bijgevuld. Denk hierbij aan gemiddeld elke 7 jaar.
Dat is duidelijk, alleen hoe controleer je of de airco het doet in de winter wanneer hij op verwarmen staat?
Robert2021
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2021, 09:11
Locatie: Ridderkerk

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Robert2021 »

Bij de climate control kan je de airco wel uitzetten , je moet op de schakelaar eco drukken en als het lampje brand is de airco uit.
verkocht :driveT5 Volkswagen Multivan Highline camper 2.5 174 pk automaat van 2004 ( avatar met 16"winterbanden )
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Airco inschakelen.

Bericht door marrcel »

Als er vandaag lage temperaturen zijn, dan heeft een airco geen zinvolle bijdrage meer.
Echter je wilt wel de massa vocht wel kwijt. Dus een ritje waarbij alles warm wordt, kan je helpen. Dus rijden met kachel aan en ventilatie.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Hanz »

Airco is met lage temperatuur wel degelijk zinvol, je bent het vocht dan veel sneller kwijt. Dus rijden met kachel aan en airco aan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multiron »

Hanz schreef: 26 feb 2023, 07:30 Airco is met lage temperatuur wel degelijk zinvol, je bent het vocht dan veel sneller kwijt. Dus rijden met kachel aan en airco aan.
Klopt, dat wilde ik ook doen.
Alleen weet ik dus niet zeker of mijn airco goed werkt, dat kan ik van de zomer uitproberen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Airco inschakelen.

Bericht door SyncRoon »

Is het nu zo veel moeite om een aircocheck te laten uitvoeren? Als de druk te laag is gaat die waarschijnlijk gewoon niet aan. Je kan toch horen/merken of je airco inschakelt? Mijn garage heeft diverse auto's in verleden gecheckt en diagnosticeert waarop ik aircopomp of condensor/filter heb vervangen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Hanz »

Multiron schreef: 26 feb 2023, 10:08 Alleen weet ik dus niet zeker of mijn airco goed werkt, dat kan ik van de zomer uitproberen.
Daar hoef je niet mee te wachten tot het zomer is. Het is vanmiddag 8 graden en de zon schijnt. Als de auto in de zon staat is het in de auto al gauw 15 graden of warmer. Zet dan de airco aan en je voelt gauw genoeg of er koude lucht uit de roosters komt. Wel even op recirculatie zetten zodat je geen koude buitenlucht naar binnen haalt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Multiron »

Hanz schreef: 26 feb 2023, 10:32
Multiron schreef: 26 feb 2023, 10:08 Alleen weet ik dus niet zeker of mijn airco goed werkt, dat kan ik van de zomer uitproberen.
Daar hoef je niet mee te wachten tot het zomer is. Het is vanmiddag 8 graden en de zon schijnt. Als de auto in de zon staat is het in de auto al gauw 15 graden of warmer. Zet dan de airco aan en je voelt gauw genoeg of er koude lucht uit de roosters komt. Wel even op recirculatie zetten zodat je geen koude buitenlucht naar binnen haalt.
Hanz, goeie tip.
Net geprobeerd en ik hoorde ook een klik toen de airco inschakelde. De lucht is heel fris in ieder geval.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Airco inschakelen.

Bericht door Hanz »

Mooi, die doet het dus. Maar zoals al eerder in dit topic gezegd, een airco heeft ook onderhoud nodig dus als je niet weet wanneer dit voor het laatst gedaan is dan zou ik hem even laten checken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie