Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opgelicht bij aankoop T4 multivan?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Richardhag »

Hallo allen,

Een jaar geleden heb ik een T4 multivan busje gekocht uit 1994. kosten 9500 euro. Ik kocht de bus van een prive persoon die eigenaar is van een Vakgarage. Hiermee wekte hij behoorlijk wat vertrouwen, gaf de bus nog een beurt voordat we hem kwamen halen (bij de garage) en hij was (dachten wij) eerlijk over de 'gebreken' zoals wat kleine roestplekken in de lak. Ik kreeg ook het APK overzicht mee want hij had zelf de bus al sinds 2015 in onderhoud van een klant. Daarna had hij het busje overgekocht en 2 jaar later dus aan ons verkocht.

Nadat wij de bus zelf een make-over gegeven te hebben aan de binnenkant hebben we er een klein jaar mee gekampeerd. Deze week moest hij opnieuw voor de APK en dat lieten we doen bij onze eigen garage waar wij al jaren klant zijn. Zij belde ons echter met vervelend nieuws. Veel roest in de bodem, delen waren zelfs gekit (iets wat niet mag) en van repareren is volgens de garage geen sprake, eerder restauratie (!). Een kostenindicatie durfte men zelfs niet te geven, Maar zou in de duizenden euros kunnen gaan lopen.

Op advies van mijn eigen garage contact gezocht met verkopende partij en hem foto's (zie ook bijlage) toegestuurd. Hij zal hier morgen nog op gaan reageren, maar wilde zelf de bus ook even zien. Hij lijkt meewerkend. dus dat wacht ik even af voor ik aan andere stappen ga denken.

Toch ben ik benieuwd of iemand hier vergelijkbare ervaringen heeft en hoe hier mee is omgegaan?
En zijn er mensen die op basis van de foto's nog tips hebben ? Mogelijk kent iemand een restauratie bedrijf die redelijk voordelig werk levert?

Leermoment voor mij zelf is dat ik voortaan altijd een aankoopkeuring zal doen, dat had ik nu niet gedaan omdat de bus min of meer vanuit een vak-garage verkocht werd.

Groet,
Richard.
Bijlagen
vw 5.jpg
vw 4.jpg
vw 2.jpg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Pascal-141 »

Wat ik op de foto's zie , lijkt mij nog erg mee te vallen . Paar plaatjes erin lassen en klaar . Hangt er natuurlijk nog vanaf wat er nog allemaal onderzit (wat we niet zien op de fotos)
Van een 94-er kun je wel verwachten dat ze verrot zijn , dat zijn ze bijna allemaal van die bouwjaren (92-95).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door chv »

Ben je inderdaad opgelicht, of heb je zelf te weinig onderzoek gedaan voordat je de auto kocht?
Je hebt namelijk als koper ook onderzoeksplicht.
We hebben het hier over een bijna 30 jaar oude bus.

Mij is hetzelfde overkomen omdat ik domweg te verliefd was op de bus die ik wilde kopen.
Mocht je een goede lasser (en eerlijke) lasser zoeken:
autolasser.nl
Emiel heeft mij uitstekend geholpen en een ander forumlid die daar op mijn aanraden naartoe is gegaan was ook uiterst tevreden.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door SyncRoon »

verhaal is al raar. prive gekocht van eigenaar vakgarage die hem al vanaf 2015 in onderhoud heeft......

Al rechtsbijstand geraadpleegd? Nooit twijfelen maar gelijk actie dan hoor je vanzelf of het gedekt wordt of dat je kosten moet maken om je gelijk te halen.

Garages of handelaren verkopen weleens wagens in consignatie. Dus de echte eigenaar laat de garage bemiddelen maar het risico bij gebreken blijft dan bij de eigenaar van de wagen. Dus ook even uitzoeken wat je bedoelt met particulier verkocht....

particulier in de zin van geen BTW regeling. Particulier in de zin van 'op naam van de eigenaar vakgarage'. of particulier in de zin dat de eigenaar vakgarage de wagen in consignatie van iemand aangeboden heeft.

maakt allemaal wel uit op moment dat je iemand aan zijn jas gaat trekken. Dat je de goede hebt. of allemaal tegelijkertijd.
Groet, Ronald
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Richardhag »

chv schreef: 01 mar 2023, 12:52 Ben je inderdaad opgelicht, of heb je zelf te weinig onderzoek gedaan voordat je de auto kocht?
Je hebt namelijk als koper ook onderzoeksplicht.
We hebben het hier over een bijna 30 jaar oude bus.

Mij is hetzelfde overkomen omdat ik domweg te verliefd was op de bus die ik wilde kopen.
Mocht je een goede lasser (en eerlijke) lasser zoeken:
autolasser.nl
Emiel heeft mij uitstekend geholpen en een ander forumlid die daar op mijn aanraden naartoe is gegaan was ook uiterst tevreden.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos

ik vrees dat wij verliefd werden op het busje net als jij. en omdat hij bij een garage stond,maar door prive persoon werd verkocht (tevens de eigenaar van de garage) hebben wij dit in goed vertrouwen gekocht.

dank voor de las tip! zeker iets wat ik ga navragen. Hij heeft jou dus uit de brand geholpen?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door chv »

@ Richard:
Ja hij heeft de kokerbalken links en rechts aangepakt. Hij werkt heel transparant. Eerst ga je de bus laten zien op een z.g. aanbied dag. Dan onderzoekt hij grondig hoe erg de schade is en geeft je na enkele dagen een inschatting van de werkzaamheden en kosten. Bij akkoord wordt je ingepland.
Emiel houdt niet van te rooskleurig inschatten en daarna komen met onverwachte meerkosten. Dus als hij een bedrag noemt, weet je ook precies waar je aan toe bent. Reken wel op een wachttijd van eerder maanden dan weken, want Emiel werkt zeer secuur. Hij doet het goed, of hij doet het niet. En dat kost tijd.

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door peetjeadhdtje »

Contact via whatsapp, mail of sms dat je iets hebt. Probeer te achterhalen of hij vaker auto,s op prive verkoopt, dit alles voor als hij niet thuis geeft.maar misschien valt t allemaal wel mee.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Jan anno NU »

bekijk ook het volgende filmpje , dan ben je enigzins voorbereidt

T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Muug »

SyncRoon schreef: 01 mar 2023, 13:12 verhaal is al raar. prive gekocht van eigenaar vakgarage die hem al vanaf 2015 in onderhoud heeft......
Bij rare verhalen vooraf moet je je terugtrekken. Maar bij rare verhalen achteraf, tja... op de blaren zitten helaas, of het "cut your losses"-principe toepassen.
Ik wens je alleszins geluk met de situatie.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Hanz »

De verkoper had de bus al 7 jaar in onderhoud en wijst je alleen op wat roestplekjes in de lak. Maar al die roestgaten die nu tevoorschijn komen zaten er een jaar geleden natuurlijk ook al en dat wist hij als de onderhoudsmonteur donders goed. Hij had dit bij de vorige APK, die hij waarschijnlijk zelf heeft gedaan, ook al op moeten merken. Of dit oplichting is? Hij heeft wel op een lelijke manier misbruik gemaakt van het feit dat je geen technische keuring hebt laten uitvoeren, bijvoorbeeld bij je eigen garage die een jaar geleden deze gebreken waarschijnlijk ook al had gezien. Gewoon mondje dicht, vertrouwen wekken als vakgarage en verkopen als particulier zodat er van garantie geen sprake is. Oplichting is lastig aan te tonen omdat je zelf geen onderzoek hebt gedaan of laten doen. Maar een onbetrouwbare verkoper is het zeker wel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Richardhag »

SyncRoon schreef: 01 mar 2023, 13:12 verhaal is al raar. prive gekocht van eigenaar vakgarage die hem al vanaf 2015 in onderhoud heeft......

Al rechtsbijstand geraadpleegd? Nooit twijfelen maar gelijk actie dan hoor je vanzelf of het gedekt wordt of dat je kosten moet maken om je gelijk te halen.

Garages of handelaren verkopen weleens wagens in consignatie. Dus de echte eigenaar laat de garage bemiddelen maar het risico bij gebreken blijft dan bij de eigenaar van de wagen. Dus ook even uitzoeken wat je bedoelt met particulier verkocht....

particulier in de zin van geen BTW regeling. Particulier in de zin van 'op naam van de eigenaar vakgarage'. of particulier in de zin dat de eigenaar vakgarage de wagen in consignatie van iemand aangeboden heeft.

maakt allemaal wel uit op moment dat je iemand aan zijn jas gaat trekken. Dat je de goede hebt. of allemaal tegelijkertijd.

het verhaal was dat de eigenaar van de garage de camper heeft overgekocht van een klant van hem. Hij had het busje via zijn garage in onderhoud. Hij heeft het overgekocht om zelf mee te gaan kamperen. Vandaar dat hij hem nu ook als prive persoon verkocht en niet vanuit het bedrijf. dus ook op naam van hem verkocht en niet zijn zaak. Hij handelde niet als tussenpersoon in iedergeval.

Rechtsbijstand zegt ook, als je hem van prive persoon hebt gekocht kunnen ze er niet veel mee. je zou hem wel in gebreken kunnen stellen, maar heel erg sterk sta ik helaas niet.
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Richardhag »

Hanz schreef: 01 mar 2023, 16:58 De verkoper had de bus al 7 jaar in onderhoud en wijst je alleen op wat roestplekjes in de lak. Maar al die roestgaten die nu tevoorschijn komen zaten er een jaar geleden natuurlijk ook al en dat wist hij als de onderhoudsmonteur donders goed. Hij had dit bij de vorige APK, die hij waarschijnlijk zelf heeft gedaan, ook al op moeten merken. Of dit oplichting is? Hij heeft wel op een lelijke manier misbruik gemaakt van het feit dat je geen technische keuring hebt laten uitvoeren, bijvoorbeeld bij je eigen garage die een jaar geleden deze gebreken waarschijnlijk ook al had gezien. Gewoon mondje dicht, vertrouwen wekken als vakgarage en verkopen als particulier zodat er van garantie geen sprake is. Oplichting is lastig aan te tonen omdat je zelf geen onderzoek hebt gedaan of laten doen. Maar een onbetrouwbare verkoper is het zeker wel.

Ja ik ben zelf super naief geweest, dat is wel duidelijk. en mijn eigen garage zegt ook dat hij in al die jaren dit echt wel had moeten zien en APK keuringen eigelijk niet hadden gemogen mits hij grondige reparaties had gedaan. Dus ja, oplichting misschien niet, maar wel heel makkelijk geweest.
Hij is bereid met mij mee te denken, dus ik wacht dat maar even af, wie weet komt ie nog met een goed voorstel.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door peetjeadhdtje »

Richardhag schreef: 02 mar 2023, 09:52

het verhaal was dat de eigenaar van de garage de camper heeft overgekocht van een klant van hem. Hij had het busje via zijn garage in onderhoud. Hij heeft het overgekocht om zelf mee te gaan kamperen. Vandaar dat hij hem nu ook als prive persoon verkocht en niet vanuit het bedrijf. dus ook op naam van hem verkocht en niet zijn zaak. Hij handelde niet als tussenpersoon in iedergeval.

Rechtsbijstand zegt ook, als je hem van prive persoon hebt gekocht kunnen ze er niet veel mee. je zou hem wel in gebreken kunnen stellen, maar heel erg sterk sta ik helaas niet.
Dit is het standaardverhaaltje bij een handelaar die geen garantie wil geven.
Hij heeft misschien zo ook nog een autootje staan waar zijn vrouw in zo gaan rijden en nu toch maar verkoopt omdat de vrouw hem niet leuk vindt?

Je moet een rekensom gaan maken:
wil ik het busje houden wat kost het om het busje door de keuring te krijgen dus niet een complete restauratie.
dan moet je de verkoper de kans geven dit (gratis) te repareren maar overeenkomen dat de keuring door derde partij word gedaan.

Indien hij hier niet op ingaat en je toch de bus wil houden/ hij de bus niet wil terug nemen
Kosten indicatie vragen voor bovenstaande,
proberen te achterhalen of hij meer auto's zo heeft verkocht,

Aangetekende brief sturen waarin,
mogelijkheid word geboden de bus gratis keuringswaardig te maken,
vermelden dat indien dien dit niet mogelijk is je de rdw het 7jaar onderhoud verhaal met de langdurig bestaande gebreken zult voorleggen en vragen of ze gaan controleren of de vakgarage wel keuringswaardig is.
Je bij de belastingdienst zult proberen te achterhalen of de man stelselmatig auto's prive verkoopt( dit is natuurlijk bluf want de dienst geeft zulke gegevens niet).

Wil hij de bus wel terugnemen alle tot nu toe gemaakte kosten proberen in rekening te brengen zoals apk, beurt/ event nieuwe banden?
Gaat hij daar niet op in bovenstaande aangetekende brief.

Dat je rechtbijstand zegt dat je/ ze niets kunnen doen klopt dus niet.
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Richardhag »

peetjeadhdtje schreef: 02 mar 2023, 10:45
Richardhag schreef: 02 mar 2023, 09:52

het verhaal was dat de eigenaar van de garage de camper heeft overgekocht van een klant van hem. Hij had het busje via zijn garage in onderhoud. Hij heeft het overgekocht om zelf mee te gaan kamperen. Vandaar dat hij hem nu ook als prive persoon verkocht en niet vanuit het bedrijf. dus ook op naam van hem verkocht en niet zijn zaak. Hij handelde niet als tussenpersoon in iedergeval.

Rechtsbijstand zegt ook, als je hem van prive persoon hebt gekocht kunnen ze er niet veel mee. je zou hem wel in gebreken kunnen stellen, maar heel erg sterk sta ik helaas niet.
Dit is het standaardverhaaltje bij een handelaar die geen garantie wil geven.
Hij heeft misschien zo ook nog een autootje staan waar zijn vrouw in zo gaan rijden en nu toch maar verkoopt omdat de vrouw hem niet leuk vindt?

Je moet een rekensom gaan maken:
wil ik het busje houden wat kost het om het busje door de keuring te krijgen dus niet een complete restauratie.
dan moet je de verkoper de kans geven dit (gratis) te repareren maar overeenkomen dat de keuring door derde partij word gedaan.

Indien hij hier niet op ingaat en je toch de bus wil houden/ hij de bus niet wil terug nemen
Kosten indicatie vragen voor bovenstaande,
proberen te achterhalen of hij meer auto's zo heeft verkocht,

Aangetekende brief sturen waarin,
mogelijkheid word geboden de bus gratis keuringswaardig te maken,
vermelden dat indien dien dit niet mogelijk is je de rdw het 7jaar onderhoud verhaal met de langdurig bestaande gebreken zult voorleggen en vragen of ze gaan controleren of de vakgarage wel keuringswaardig is.
Je bij de belastingdienst zult proberen te achterhalen of de man stelselmatig auto's prive verkoopt( dit is natuurlijk bluf want de dienst geeft zulke gegevens niet).

Wil hij de bus wel terugnemen alle tot nu toe gemaakte kosten proberen in rekening te brengen zoals apk, beurt/ event nieuwe banden?
Gaat hij daar niet op in bovenstaande aangetekende brief.

Dat je rechtbijstand zegt dat je/ ze niets kunnen doen klopt dus niet.
Bedankt voor deze waardevolle tips. wordt gewaardeerd!

Mijn huidige garage gaf aan dat ze APK waardig maken van de bus een bedrag van 1000-2500.
Inmiddels heb ik de verkopende partij gesproken. Hij is bereid volgende week woensdag de bus te onderzoeken. In het telefonisch gesprek kwam hij welwillend over en bereid tot een oplossing. Ik vermoed dat hij de bus APK waardig wil maken. dus dat klinkt positief. Maar, ik heb inmiddels geleerd van mijn fouten, eerst zien dan geloven.

In mijn vorige bericht heb ik het wat onhandig verwoord. Rechtsbijstand voor dit geschil zit niet in de polis, omdat ik via prive persoon heb gekocht. wel kan ik hen inzetten indien er echt een juridisch geschil ontstaat, maar tegen x bedrag. ze hebben mij verteld dat ik hem in gebreken kan stellen en mij hiervoor een opzet toegestuurd. Jouw tips over de RDW en belasting neem ik mee mocht dit nodig zijn.

Inmiddels heb ik o.b.v. de foto's bij een andere garage info ingewonnen. zij schrokken minder van de foto's en zagen mogelijkheden.
Voor nu wil ik er vooral voor zorgen dat de bus door de APK komt en ik er nog een jaar of wat van kan genieten. Eventueel later laat renoveren. maar eerst die APK !
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: opgelicht bij aankoop T4 multivan?

Bericht door Richardhag »

Muug schreef: 01 mar 2023, 15:24
SyncRoon schreef: 01 mar 2023, 13:12 verhaal is al raar. prive gekocht van eigenaar vakgarage die hem al vanaf 2015 in onderhoud heeft......
Bij rare verhalen vooraf moet je je terugtrekken. Maar bij rare verhalen achteraf, tja... op de blaren zitten helaas, of het "cut your losses"-principe toepassen.
Ik wens je alleszins geluk met de situatie.
ja zo zit ik er nu ook in hoor. Ik ga kijken wat we er nog van kunnen maken, misschien valt het mee. En anders is het echt pech.
Plaats reactie