Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest topic voor mijn 91 Westfalia California
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Mijn werkwijze;
Zo goed kaal maken als mogelijk en roest weg. Houd rekening dat rondom een roest blaas meestal de roest nog een stukje onder het nog niet blazende lakwerk doorloopt.
Voor plaatselijk werk gebruik ik een lamelleschijfje (niet te grof) of beter een stripschijf. (Stripschijf is een grove structuur schijf die qua uiterlijk een beetje op een uitvergrote harde Scotchbrite mat lijkt. Als je begrijpt wat ik bedoel. Zoek maar even op stripschijf, makkelijker.
Goed schoonmaken, ontvetten met remmenreinuger en een siliconenreiniger.
En na droging heel licht opschuren oppervlak ontstoffen en 2K kleurlak. Ook Spraymaxx spuitbus op kleur gemaakt.
Omdat ik een groene kleur heb die wat verbleekt is heb ik ooit een kleurstaal meegenomen waar ze toen een matchende kleur bij hebben gemengd. Dat mengrecept heb ik nog, iedere keer als ik verf bestel gaat dat volgens dat recept.
Zijn niet de goedkoopste spuitbussen. Maar werken wel lekker. Na 3-4 dagen is het mengsel echt niet meer te gebruiken en kan de spuitbus worden weggegooid.
Zo goed kaal maken als mogelijk en roest weg. Houd rekening dat rondom een roest blaas meestal de roest nog een stukje onder het nog niet blazende lakwerk doorloopt.
Voor plaatselijk werk gebruik ik een lamelleschijfje (niet te grof) of beter een stripschijf. (Stripschijf is een grove structuur schijf die qua uiterlijk een beetje op een uitvergrote harde Scotchbrite mat lijkt. Als je begrijpt wat ik bedoel. Zoek maar even op stripschijf, makkelijker.
Goed schoonmaken, ontvetten met remmenreinuger en een siliconenreiniger.
En na droging heel licht opschuren oppervlak ontstoffen en 2K kleurlak. Ook Spraymaxx spuitbus op kleur gemaakt.
Omdat ik een groene kleur heb die wat verbleekt is heb ik ooit een kleurstaal meegenomen waar ze toen een matchende kleur bij hebben gemengd. Dat mengrecept heb ik nog, iedere keer als ik verf bestel gaat dat volgens dat recept.
Zijn niet de goedkoopste spuitbussen. Maar werken wel lekker. Na 3-4 dagen is het mengsel echt niet meer te gebruiken en kan de spuitbus worden weggegooid.
Laatst gewijzigd door odorf op 08 feb 2023, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Vervolg
2K epoxy en 2K kleurlak zijn in mijn ogen echt wel de investering waard. De laklaag is veel dichter en niet poreus. 1K verf is minder duurzaam en poreuzer waardoor er ook vocht makkelijker doorheen kan komen bij het kale metaal. En dan krijg je wat je nu ook hebt.
Oja en als je met 2K spuitbusse gaat werken; goed rondom afdekken. En een goed luchtmasker is aan te raden.
Je kunt natuurlijk ook Brunox en een simpeler witte lak gebruiken. (1K of acryl) Weet niet hoe lang het dan goed blijft. Misschien heb je geluk. Geen idee. Mijn werkwijze past mij het beste.
En bij sommige plekken bij mij is het nog steeds goed, al jaren. En andere stukken -Vooral waar onderhuids ook veel roest zat- (wielranden) daar kwamen na een aantal jaren de roestblazen weee flink op en heb ik het plaatwerk uiteindelijk vervangen.
Voor de holle ruimtes heb ik eerst vaak Tectyl ML gebruikt. Maar omdat dat toch meer uitdroogt in de loop der jaren ben ik sinds een tijdje over op Sikagard Cavity wax. Dat blijft door de jaren heen wat meer flexibel.
En de bodem heb ik voor het grootste deel in de Finixa bodembescherming gezet.
(Zie ook dit recente topic wat PeterMV hierboven ook net benoemt)
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 73#p506273
Maar gebruik van welk middel dan ook is erg persoonlijk. Ik heb een vriend die oude Lancia’s restaureert. Hij zweert bij RX5 en RX10. Ik heb het zelf geprobeerd. Zelfs op kleur laten maken, maar ik krijg dat niet goed. En het is op Alkydbasis dus als je daar dan met 2K verf overheen spuit bladdert het meteen tot op het metaal er af. Ik vind het niet handig werken.
2K epoxy en 2K kleurlak zijn in mijn ogen echt wel de investering waard. De laklaag is veel dichter en niet poreus. 1K verf is minder duurzaam en poreuzer waardoor er ook vocht makkelijker doorheen kan komen bij het kale metaal. En dan krijg je wat je nu ook hebt.
Oja en als je met 2K spuitbusse gaat werken; goed rondom afdekken. En een goed luchtmasker is aan te raden.
Je kunt natuurlijk ook Brunox en een simpeler witte lak gebruiken. (1K of acryl) Weet niet hoe lang het dan goed blijft. Misschien heb je geluk. Geen idee. Mijn werkwijze past mij het beste.
En bij sommige plekken bij mij is het nog steeds goed, al jaren. En andere stukken -Vooral waar onderhuids ook veel roest zat- (wielranden) daar kwamen na een aantal jaren de roestblazen weee flink op en heb ik het plaatwerk uiteindelijk vervangen.
Voor de holle ruimtes heb ik eerst vaak Tectyl ML gebruikt. Maar omdat dat toch meer uitdroogt in de loop der jaren ben ik sinds een tijdje over op Sikagard Cavity wax. Dat blijft door de jaren heen wat meer flexibel.
En de bodem heb ik voor het grootste deel in de Finixa bodembescherming gezet.
(Zie ook dit recente topic wat PeterMV hierboven ook net benoemt)
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 73#p506273
Maar gebruik van welk middel dan ook is erg persoonlijk. Ik heb een vriend die oude Lancia’s restaureert. Hij zweert bij RX5 en RX10. Ik heb het zelf geprobeerd. Zelfs op kleur laten maken, maar ik krijg dat niet goed. En het is op Alkydbasis dus als je daar dan met 2K verf overheen spuit bladdert het meteen tot op het metaal er af. Ik vind het niet handig werken.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Bedankt! Hier heb ik veel aan, ik ga dat vanavond eens uitzoeken allemaal.
Ik heb de bumpersteun binnen, maar helaas pindakaas. Het past niet. Bovenkant bumpersteun is anders waardoor de koeler van de stuurbekrachtiging er niet op past. En de steunen van de radiator zijn anders. Maar die waren eventueel nog over te zetten. Dus deze balk gaat terug en ik ga een andere proberen.
Er stond echt bij dat het voor het model tot 1995 was. Maar helaas (;
Ik heb de bumpersteun binnen, maar helaas pindakaas. Het past niet. Bovenkant bumpersteun is anders waardoor de koeler van de stuurbekrachtiging er niet op past. En de steunen van de radiator zijn anders. Maar die waren eventueel nog over te zetten. Dus deze balk gaat terug en ik ga een andere proberen.
Er stond echt bij dat het voor het model tot 1995 was. Maar helaas (;
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Dit is een goed youtube kanaal over een restauratie van een t4.
https://m.youtube.com/@VW-Deltabus
https://m.youtube.com/@VW-Deltabus
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Hoi,
Ik heb mijn binnen bumper met koplampgaten het afgelopen jaar vervangen.
Die kwam bij Dutch Auto parts vandaan in Oirschot.
Vragen kan altijd misschien heeft ie er nog eentje.
Versturen was geen probleem, maar ik ben er even heen gereden.
Willem
Ik heb mijn binnen bumper met koplampgaten het afgelopen jaar vervangen.
Die kwam bij Dutch Auto parts vandaan in Oirschot.
Vragen kan altijd misschien heeft ie er nog eentje.
Versturen was geen probleem, maar ik ben er even heen gereden.
Willem
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Bedankt! Ga ik even bellen. Uit welk jaar komt jouw t4? Had je een 2e hands deel of een imitatie deel?De Graveur schreef: ↑09 feb 2023, 13:52 Hoi,
Ik heb mijn binnen bumper met koplampgaten het afgelopen jaar vervangen.
Die kwam bij Dutch Auto parts vandaan in Oirschot.
Vragen kan altijd misschien heeft ie er nog eentje.
Versturen was geen probleem, maar ik ben er even heen gereden.
Willem
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Mijn bumperbalk uit 1994 heeft ook van diezelfde steuntjes als jouw nieuwe deel.
Mogelijk dat jouw bumperbalk er een is van modeljaar 1991. Er zijn kleine verschillen met de eerste bouwjaren 1990-1991.
Mogelijk dat jouw bumperbalk er een is van modeljaar 1991. Er zijn kleine verschillen met de eerste bouwjaren 1990-1991.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit
Ja check, ik zie dat jij dezelfde hebt als mijn nieuwe, die dus fout is. Ja ik zal dus echt opzoek moeten naar eentje van 91.
Re: Bumperbalk gezocht type 91, iemand? En roest zijscherm en ruit
Iemand hier toevallig nog een goede bumperbalk liggen voor een 91? Het is dus dit type:
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: Bumperbalk gezocht type 91, iemand? En roest zijscherm en ruit
@ goon326.
Sorry,
Lees t nu pas.
Dochter en schone zoon helpen verhuizen.
Ik heb een originele en de VW is van 1997
Sorry,
Lees t nu pas.
Dochter en schone zoon helpen verhuizen.
Ik heb een originele en de VW is van 1997
Re: Bumperbalk gezocht type 91, iemand? En roest zijscherm en ruit
Dat is denk ik het foute type toch? Kun je ze eens vergelijken of een foto sturen?De Graveur schreef: ↑13 feb 2023, 17:03 @ goon326.
Sorry,
Lees t nu pas.
Dochter en schone zoon helpen verhuizen.
Ik heb een originele en de VW is van 1997
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: Bumperbalk gezocht type 91, iemand? En roest zijscherm en ruit
Hierbij de foto's
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: Bumperbalk gezocht type 91, iemand? En roest zijscherm en ruit
Kleine update:
Het front masker is weer bevestigd en gelast. Dus dat zit voorlopig weer goed. Voor het zijscherm heb ik een stuk gekocht wat erin gelast kan worden. Nu nog bedenken of ik dat zelf wil gaan proberen of dat ik dat laat doen. En ik heb ook gelijk nieuwe bumpers besteld en inmiddels erop gezet. Over een paar weken de apk en dan kan hij in ieder geval dit seizoen weer mee.
Ik ben nog bezig het dubbel glas wat van binnen beslagen was te vervangen. Ik heb nieuwe gevonden in Duitsland. Dus die ga ik nog vervangen.
Het front masker is weer bevestigd en gelast. Dus dat zit voorlopig weer goed. Voor het zijscherm heb ik een stuk gekocht wat erin gelast kan worden. Nu nog bedenken of ik dat zelf wil gaan proberen of dat ik dat laat doen. En ik heb ook gelijk nieuwe bumpers besteld en inmiddels erop gezet. Over een paar weken de apk en dan kan hij in ieder geval dit seizoen weer mee.
Ik ben nog bezig het dubbel glas wat van binnen beslagen was te vervangen. Ik heb nieuwe gevonden in Duitsland. Dus die ga ik nog vervangen.
Laatst gewijzigd door goon326 op 03 mar 2023, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bumperbalk gezocht type 91, iemand? En roest zijscherm en ruit
Zo mooi is die van mij niet geworden (;