Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra raam laten plaatsen - adresje?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Hoi,

Rechtsachter heeft onze Fischer T4 geen raam. Wie dus op de achterbank zit, ziet niet al te veel. Om rond te rijden in ons lelijke landje is dat niet zo erg. Maar van Noorwegen zal onze dochter zo niet al te veel zien....
Dus is mijn vraag: weet iemand een bedrijf/particulier die een extra raam zou kunnen plaatsen? Dat zou dan meteen een camperruit mogen zijn, met ingebouwde verduisteringsgordijntjes.
Liefst in België, maar in Nederland mag ook natuurlijk. Hoe zuid-westelijker hoe liever :lach
Wat de keuring betreft verwacht ik geen problemen eigenlijk. Ik denk niet dat er ergens in de technische beschrijving een detail van het aantal ramen staat. Dus ik zou me dan gewoon volgend jaar aanmelden zonder hierover een opmerking te maken.

Afbeelding
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door SyncRoon »

De ramen die je al hebt, dat zijn seitz/dometic S4 ramen met casettes zo te zien? Kijk eens of je een type erop ziet staan en de bestaande hoogte maat x lengte die mogelijk is op dat achterpaneel. (of de gewenste lengte)

https://www.dewitschijndel.nl/catalogse ... c&dir=desc

Wel opletten met schuifdeur dat een open klapraam niet gaat werken en bij schuifraam dat je geen lichaamsdelen naar buiten steekt bij openen van de schuifdeur.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Foto van merk/model van de ruit in de deur.
20230121_093348.jpg
Er gaat behoorlijk wat werk in kruipen, in het plaatsen van een extra raam. Met name de binnenafwerking gaat tijd en creativiteit vergen, want momenteel is dat één mooigrijs bekleed paneel. Toch nog eens over nadenken.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Dat raam (links op de foto, in de zijwand) is mooi afgewerkt! De binnenbekleding van deze bus is zéér sterk gelijkend aan die van onze bus. Het zwarte raamkader is erg breed en omvat heel mooi het binnenpaneel.
Het kan dus best. Nu nog iemand vinden die het kan. :yes
Afbeelding
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Iemand zegt dat het best kan zijn dat het brede raamkader/profiel best eens apart geplaatst kan zijn. Dat het dus geen deel uitmaakt van het klapraam. Dat kan natuurlijk.
Maar dan weet ik ook wel graag waar je zulke profielen kan kopen, want het ziet er gelikt uit!
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Hanz »

Zoiets misschien? Binnenframe voor camperraam.
https://www.4campers.nl/ramen-deuren-lu ... grijs.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door krekwakwol »

Je zou eens bij een camper ombouw bedrijf kunnen informeren, zij zullen ook wel afwerklijsten hiervoor hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

krekwakwol schreef: 26 jan 2023, 15:19 Je zou eens bij een camper ombouw bedrijf kunnen informeren, zij zullen ook wel afwerklijsten hiervoor hebben.
Daarvoor heb ik al enkele mails gestuurd.
Voorlopig nog geen antwoord.
Zaterdag ga ik eens langs bij een camperbedrijf in de buurt. Niet dat ze ombouwen, maar misschien hebben ze wel een adresje. Sowieso zullen ze enkele technici in dienst hebben.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Hanz schreef: 26 jan 2023, 15:19 Zoiets misschien? Binnenframe voor camperraam.
https://www.4campers.nl/ramen-deuren-lu ... grijs.html
Wel, ja, ik zat ook in die richting te denken:
https://www.reimo.com/nl/kampeerartikel ... ofielstaaf

Alleen weet ik niet waarover ze het hier hebben: "Perfecte overgang naar de binnenbekleding. Het profiel wordt gesneden op de diepte van de betreffende wanddikte. "
Er staat ook niks van afmetingen bij. Of betere foto's.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Hanz »

De Duitse site van Reimo is iets uitvoeriger. Dit raam is compleet met binnenframe inclusief een hor (rollo). Even naar beneden scrollen, daar staan alle maten waarin leverbaar.
https://www.reimo.com/camping-shop/fens ... ter?c=6265
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Hanz, heb je al eens naar mijn linkje gekeken?
Ik ga ze een mail sturen, want het is helemaal niet duidelijk hoe breed dat profiel kan overbruggen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Hanz »

Ja, link wel bekeken maar dat is maar een smal afwerkrandje. Ik begrijp dat de overlap (dus in het vlak van de wand) een vaste maat is (maar hoeveel?) en dat de binnenrand naar het raam op maat gemaakt wordt, afhankelijk van de dikte van je wand. Als product afmeting staat er 2 meter. Dus volgens mij koop je vier hoekstukken en 2 meter recht profiel dat je zelf in 4 passende stukken moet verdelen.
Maar nogmaals, ik dacht dat je een brede overlappende rand zocht, vandaar mijn linkje naar de Duitse site.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door SyncRoon »

Zo'n seitz raam heeft gewoon een passende binnenafwerking of cassette met hor/verduistering? Wat wil je dan aan extra profielen?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Hanz schreef: 26 jan 2023, 16:43 Ja, link wel bekeken maar dat is maar een smal afwerkrandje. Als product afmeting staat er 2 meter. Dus volgens mij koop je vier hoekstukken en 2 meter recht profiel dat je zelf in 4 passende stukken moet verdelen.
Ja, zo had ik het ook begrepen.

Misschien heb ik er naast gekeken, maar jouw duitse link bevat geen extra informatie over een brede overlap :vraagteken Denk ik? :vraagteken

@SyncRoon: Tuurlijk, dat Seitz-raam is één perfect geheel. Voor een relatief dunne wand, zoals de wand van zo'n deur of zijwand. In mijn geval moet er een gat overbrugd worden naar de binnenwand. En dan is de standaardbreedte van zo'n Seitz te smal.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Extra raam laten plaatsen - adresje?

Bericht door Muug »

Ondertussen in zee gegaan met "Routegoesting"(www.routegoesting.be), een hele kleine zelfstandige te noordoosten van Gent die enthousiast nieuwe stappen zet in de wereld van camper(om)bouw. Sinds september fulltime, en zijn agenda zit nu reeds vol tot 2024. Mooie start noem ik dat! :toppie
Niet goedkoop, maar topafwerking, binnenafwerking zelfs met vilt in dezelfde kleur. :sjaal
Het eerste weekend wordt het nieuwe raam geplaatst. :jumpklap

Mees in Lochristi was trouwens maar een beetje minder duur, maar de binnenafwerking ging in regie gebeuren, omdat ze niet wisten wat er achter de binnenbekleding zat. Dus dat was een factuur met een open einde zeg maar.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie