Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reperatie tips?

vragen over de T4
Plaats reactie
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Reperatie tips?

Bericht door _firewheels »

Hoi Iedereen,

Ik ben sinds een half jaartje ook een trotse eigenaar van mijn aller-eerste t4. Ik heb een 2.4d uit 1996 overgenomen van 2 boerenjongens die de bus gebruikte om mee te doen aan een toer waar je met zijn alle met oude bussen gaat rijden door europa en biertjes doen etc. (ben de naam even kwijt)

Ik heb de bus voor een mooie prijsje kunnen overnemen, aangezien zij er ook weer snel van af wouden en omdat ze de bus alleen even nodig hadden voor de tour. Ook hadden ze er met spuitbussen overheen geverfd en stikkers op geplakt waardoor hij er wat minder aantrekkelijk uitziet hahah.

Maar goed de bus rijdt eigenlijk best wel lekker en niet al te veel roest (wil de onderkant nog wel een keer goed aanpakken). Ik heb hem al een grote beurt laten geven bij de kwikfit, en zij vertelden mij dat er een nieuwe uitlaat op moest want hij was lek. Dat was wel behoorlijk prijzig (800,- voor midden en achteruitlaat van het merk Bosal). Maar goed dat vond ik het wel waard omdat ik er nog een lange tijd mee wil rijden/rijzen.

Nou is nu eigenlijk mijn vraag wat de beste vervolgstappen en reperaties zouden zijn. Ik hoorde dat de distributierem erg belangrijk is om te vervangen dus heb die al op mijn lijstje gezet. En daarnaast moet het contactblokje ook vervangen worden. Ik denk dat er vast al een overzicht op dit forum staat over belangrijke vervangingen/reperaties maar ik kan het zelf even niet vinden. Ik wil graag lange rijzen door europa maken, dus graag mijn bus zo goed mogelijk hiervoor willen voorbereiden en hem motorisch gezien zo goed mogelijk en betrouwbaar te krijgen

Ik ben zelf 20 en snap nog vrij weinig van auto's en motoren maar vind het enorm leuk en interessant, en ben niet bang om dingen te proberen, dus als er dingen zijn die ik zelf kan doen om kosten mee te besparen doe ik dat enorm graag.

En voor dingen die ik niet zelf kan reperaren laat ik die graag in de garage doen. Iemand mischien tips voor een prijsvriendelijke garage in omgeving putten/amersfoort?:)

En ohwja nog 1 ding. Hij trekt wel echt enorm langzaam op. Ik heb bij de verkeerslichten best wel wat geiiriteerde auto'a achtermij :nuts
Is dit ook iets wat zelf of bij de garage op te lossen valt?
De bus
De bus
Nieuwe eigenaar van een t4
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Reperatie tips?

Bericht door JanpeterJ »

Welkom.
Als je een uurtje wilt rijden, laat Autobedrijf Ismet dan naar je bus kijken. Tussen Haarlem en Amsterdam. Ik rij er nog iets verder voor.
800,- voor twee dempers vind ik veel. Ik was iets van 5 jaar terug rond de 150,- kwijt voor de twee dempers. Ruim 100,- materiaal en een half uurtje meerwerk bij de apk. (dat was bij een lokale garage hier)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Reperatie tips?

Bericht door Pascal-141 »

Dan hebben ze bij de kwikfit echt wel je broek afgedaan ... Een complete uitlaat (van voor tot achter) kost je amper 100a150eur , reken daar nog een uurtje werk bij .

Een 2.4d zal nooit een snelheidsmonster worden , die zijn nu eenmaal turboloos en dus traag . Maar een 2.4d die volledig in orde is zal het verkeer niet ophouden ; correcte timing is belangrijk , er zitten 2 tandriemen op de 2.4d , en pomptiming correct afstellen is voor velen een probleem en gooien er met de pet naar , zoek dus een betrouwbaar adres die er ervaring mee heeft .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Re: Reperatie tips?

Bericht door _firewheels »

JanpeterJ schreef: 24 feb 2023, 00:24 Welkom.
Als je een uurtje wilt rijden, laat Autobedrijf Ismet dan naar je bus kijken. Tussen Haarlem en Amsterdam. Ik rij er nog iets verder voor.
800,- voor twee dempers vind ik veel. Ik was iets van 5 jaar terug rond de 150,- kwijt voor de twee dempers. Ruim 100,- materiaal en een half uurtje meerwerk bij de apk. (dat was bij een lokale garage hier)
Hi Janpeter,

Dankjewel voor de tip. Ik denk dat ik dan voor toekomstige reperaties naar deze garage ga:) Ik vond de prijs zelf ook wel behoorlijk hoog, ik dacht dat dit kwam omdat er een originele bosal uitlaat was ondergezet. Maar voor toekomstig werk lijkt Ismet mij dan een beter optie.
Nieuwe eigenaar van een t4
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Re: Reperatie tips?

Bericht door _firewheels »

Pascal-141 schreef: 24 feb 2023, 07:40 Dan hebben ze bij de kwikfit echt wel je broek afgedaan ... Een complete uitlaat (van voor tot achter) kost je amper 100a150eur , reken daar nog een uurtje werk bij .

Een 2.4d zal nooit een snelheidsmonster worden , die zijn nu eenmaal turboloos en dus traag . Maar een 2.4d die volledig in orde is zal het verkeer niet ophouden ; correcte timing is belangrijk , er zitten 2 tandriemen op de 2.4d , en pomptiming correct afstellen is voor velen een probleem en gooien er met de pet naar , zoek dus een betrouwbaar adres die er ervaring mee heeft .
Top, dat ga ik onthouden, is de pomptiming denk je iets wat ze bij de meeste garages kunnen doen? Dan zal ik daar de volgende keer naar vragen wanneer ik in de garage ben:)
Nieuwe eigenaar van een t4
Gebruikersavatar
Patt
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 nov 2007, 18:51
Locatie: Opwijk City

Re: Reperatie tips?

Bericht door Patt »

dat van die pomptiming dacht ik ook, tot ik in een garage met echte kennis van T4 terechtkwam (thnks Pascal)
lijkt wel of ik een andere bus :ikrij heb
Plaats reactie