Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dubbele uitlaat

vragen over de T4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: dubbele uitlaat

Bericht door koos 890 »

S4Rs schreef:HAHA :bifun sorry hoor, maar wat vreselijk fout hé die 6 uitlaten.
dat is toch niet echt van iemands wagen?! :bonk :bonk :muur :gif
Volgens mij is dit echt zo , ik vind het wel wat hebben :love
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dubbele uitlaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij is dit echt en niet ge-foto-soept, zou dan de (oude) auto van Olle griese geweest zijn (meen dat ik laatst ergens las dat ie tegenwoordig T5 rijdt)

@Niels

misschien dat je dan beetje bij beetje het achterste stuk terug moet plaatsen om te zien waar je modificeren moet?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
marcel meijer
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27
Locatie: ZWOLLE

Re: dubbele uitlaat

Bericht door marcel meijer »

hoi niels

je had nooit T stukken moeten gebruiken
je had beter de buizen 45 graden aan elkaar moeten lassen
bij tips en trucks staat idem dito
ik heb zelf ook zo,n dubbel uitlaat gemaakt van 65 mm en eindstukken van 90mm rvs
het geluid is iets rustiger geworden zelfs


marcel 569 :T44EVER :nuts
machtig mooi wagentje

marcel 569
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dubbele uitlaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zou hij ECHT T-stukken gebruikt hebben denk je..... ging er eigenlijk vanuit dat ie een Y gebruikt zou hebben, maat dat T-stuk noemde om aan te geven dat ie van één naar twee buizen ging................................................

Je moet uiteraard wel voor flow blijven zorgen, dusw geen block met uitgang naar links en rechts erin!


nam aan dat dat toch vanzelfsprekend zou zijn.........

Verklaring:

Bij een T stuk (waarbij ik aannneem dat je de "ingang" aan de onderkant en de "uitgangen" links en rechts van de "T" genomen hebt) blokker je elke drukgolf even omdat ie tegen de "kop" van de T aanloopt, vervolgens kan de drukgolf wel weer naar twee kanten wegstromen, maar je veroorzaakt een grotere pulswerking in de luchtstroom. Dit kan heel goed DE oorzaak van je probleem zijn......

Overgangen en koppelingen zo geleidelijk mogelijk en ALTIJD van kleinere diameter naar groter gaan, niet andersom (geeft soortgelijk effect namelijk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dubbele uitlaat

Bericht door Multivan Generation »

@ Niels,
een 150 PK TDI heeft een veel grotere uitlaatgas productie als een, SD, TD of andere TDI (88 of 102 pk). Verder heeft een 150 pk een variabele turbo die de geluidsproductie van de uitlaatgassen een stuk minder tegenhoud als een vaste (niet-verstelbare) turbo.

Hierdoor gaan de uitlaatgassen bijna ongehinderd naar achteren.
Bij een 150 pk is het dus raadzaam om de dempers niet te laten vervallen.

Carl had hier ook last van, meen ik, en die is toen op aanraden van EPS voor 2 einddempers gegaan.

doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: dubbele uitlaat

Bericht door bas caravelle »

Ik heb net zo'n uitlaat gemaakt zoals niels omschrijft, ook op een 97ér 102 pk met marja chip. Ook 45 graden naar beneden. Maakt niet of nauwelijks meer lawaai dan origineel. Ik heb dus geen einddemper meer, alleen een middendemper. Downpipe rvs 60mm ( eps ) en katvervangende pijp van eps.

Het Y stuk heb ik gemaakt van een 90 graden bocht die ik precies in het midden heb open geslepen en daar een rechte pijp opgelast. Naar achteren toe li en re een 45 graden en dan naar achteren toe. Als eindstukken twee 45 gr. naar beneden.

Beugels gelast met 10mm massief rvs rondstaal. Originele ophangrubber ook re bijgeplaatst aan auto.

Ik moet nog een beetje aanpassen omdat ze teveel uitsteken, kwestie van smaak zeg maar.

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: dubbele uitlaat

Bericht door niels »

Hallo, ik natuurlijk een Y-stuk gebruikt, wel zelf gemaakt.
Ik heb wel even proefgereden zonder laatste uitlaatdeel; het geluid was normaal.

Heb er vanmorgen 2 dempers van een golf tdi tussen gemaakt, vlak voor de eindstukken, het extreem harde geluid wat het interieur binnendringt is er nog wel een beetje, maar het is nu wel te houden.
Wel vreemd is het 'normale' geluid zonder laatste uitlaatdeel, en de beduidende meer herrie makende dubbele uitlaat met 2 dempers(1 aan elke kant), met 2 dubbele 45 graden-bocht naar beneden gericht.

Niels
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: dubbele uitlaat

Bericht door carl »

Multivan Generation schreef:@ Niels,
een 150 PK TDI heeft een veel grotere uitlaatgas productie als een, SD, TD of andere TDI (88 of 102 pk). Verder heeft een 150 pk een variabele turbo die de geluidsproductie van de uitlaatgassen een stuk minder tegenhoud als een vaste (niet-verstelbare) turbo.

Hierdoor gaan de uitlaatgassen bijna ongehinderd naar achteren.
Bij een 150 pk is het dus raadzaam om de dempers niet te laten vervallen.

Carl had hier ook last van, meen ik, en die is toen op aanraden van EPS voor 2 einddempers gegaan.

doe er je voordeel mee..
klopt ik heb zelf 3 dempers er onder zitten als ik normaal weg rij hoor je normaal brom zwaargeluitje, als ik echt vel wegtrek of als ik 60 rij en dan gas geef dan hoor je hem echt wel brullen hoor pervect gewoon zo.

priema gastten hoor bij EPS ben zeer tevreden met mijn uitlaaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en zo tezien geen Tstukken.

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: dubbele uitlaat

Bericht door niels »

Hee Carl, dat ziet er nejes uit, jij hebt de laatste 2 delen van EPS.
Ik heb EPS ook gevraagd, prijs was netjes, maar wat ik wilde hebben konden ze niet vooraf maken en dus zou ik naar hen moeten komen, en dat is van mij vandaan toch een uurtje of 2.5-3 uren rijden, en het is er eigenlijk nog niet van gekomen.
Ik heb hier in de buurt wat pijpen en bochten gehaald (en vandaag dus ook nog 2 dempers) en ben aan het klussen gegaan, en de rest weet je.

Mvrgr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dubbele uitlaat

Bericht door Multivan Generation »

Stijn 71 heeft in het Belgische forum een topic geschreven over een RVS (ook wel INOX) uitlaat.
Kan misschien wel interessant zijn :knipoog

http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... light=inox
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: dubbele uitlaat

Bericht door carl »

niels schreef:Hee Carl, dat ziet er nejes uit, jij hebt de laatste 2 delen van EPS.
Ik heb EPS ook gevraagd, prijs was netjes, maar wat ik wilde hebben konden ze niet vooraf maken en dus zou ik naar hen moeten komen, en dat is van mij vandaan toch een uurtje of 2.5-3 uren rijden, en het is er eigenlijk nog niet van gekomen.
Ik heb hier in de buurt wat pijpen en bochten gehaald (en vandaag dus ook nog 2 dempers) en ben aan het klussen gegaan, en de rest weet je.

Mvrgr. Niels
Hee niels ik heb hem heele maal van rvs en van eps van af de katvervanger tot achter.

ik kom zelf uit amersfoort was ook ff onderweg 2 uurtjes bijna en 170 km volgens de tomtom hihihi maar is het rijden zekker waard.
nou suc 6

groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: dubbele uitlaat

Bericht door olle griese »

S4Rs schreef:HAHA :bifun sorry hoor, maar wat vreselijk fout hé die 6 uitlaten.
dat is toch niet echt van iemands wagen?! :bonk :bonk :muur :gif
Dit was mijn T4 :zwaai
En uiteraard zaten daar geen 6 eindstukken op , het was gewoon een dubbele uitlaat en wat je op de foto zien is echt wel gefotosoept :gekte
Ik dacht al , wat blijven die reaktie,s lang uit. :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
De Bakkertjes 562
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11
Locatie: Uithuizermeeden

Re: dubbele uitlaat

Bericht door De Bakkertjes 562 »

Ik van voor tot achter alleen maar buis maar heb de bochten er wel ingelaten .
En natuurlijk het gromt wat meer maar binnen is het niet hinderlijk kan fatsoenlijk praten .Ik verwacht wel met de caravan erachter dat het misschien wel hinderlijk wordt .
Maar dat is maar een paar dagen .
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: dubbele uitlaat

Bericht door Harry 341 »

Ik heb ook zelf een dubbel systeem gemaakt...maar een T stuk moet natuurlijk wel vloeiende bochten hebben...gewoon een bot T stuk achter de middendemper gaat echt niet...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: dubbele uitlaat

Bericht door m.c van den berg »

ben er gisteren 02-01-2008 bij esp geweest. ik had zelf gehele rvs uitlaat besteld met middendemper en ovaal uiteinde met demper. heb een caravalle bus ,dus erg stil van binnen. maar ik miste een groot stuk van de uitlaat :ie kwam 45 cm te kort.
en gisteren even naar Hoogezand en zeer netjes geholpen. klopte het stukje nog nog niet wat er bij hoorde :nuts dus slijpen en lassen maar, toen maar een groter stuk er bij op gezet. :yes

Maar wilde ook 2e uitpijpen met demper ,en dat kon niet, maar ziet hier {Carl} wel twee eind pijpen met dempers

Carl hoe is dat bij jou tot stand gekomen
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Plaats reactie