Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Franse balkonwegen 2023

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Franse balkonwegen 2023

Bericht door bvddobb »

Voor onze aankomende vakantie hebben wij ons laten inspireren door deze site: Driving the best balcony roads of France

Schermafbeelding 2023-05-23 om 14.28.05.png

We hebben alle routes van die site omgewerkt tot .gpx-bestanden, en die weer in een interactieve kaart gezet. De rode balkonwegen willen we gaan rijden, in groen zijn onze gedachte verbindingsgsroutes aangegeven. De blauwe balkonwegen bewaren we voor een andere keer.

Franse balkonwegen 2023.png
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door krekwakwol »

Een gedeelte hebben we 35 jaar geleden wel eens gereden met de personenauto, rond de gorges du verdon.
En als je vanaf Digne die kant op rijdt, heb je bij Mezel een spoorwegovergang met vlakbij een allerliefst stationnetje.
Helaas geen foto, was toen nog analoog.
Het spoor schijnt nog gebruikt te worden voor een toeristische alpentrein tussen Digne en Nice.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 23 mei 2023, 14:44 Een gedeelte hebben we 35 jaar geleden wel eens gereden met de personenauto, rond de gorges du verdon.
Leuk! Wij hebben delen ook al wel eerder gedaan, zie bijv. één van onze eerste reisverslagen hier op het forum.

En 50 jaar geleden ook al wel, met de rugzak :sjaal . Toen was het Lac de Sainte-Croix (het stuwmeer benedenstrooms van de Gorges du Verdon) nog aan het vollopen, en kon je nog door de Gorges en de tunnels daar lopen. Benieuwd hoe het er nu uitziet!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door bvddobb »

Voor wie evt. geïnteresseerd is, plaatsen we hier de .gpx-bestanden van de balkonwegen, in een zip-file. Je mag hier op het forum geen .zip-bestanden plaatsen, daarom hebben we het een .pdf-extensie gegeven. Gewoon downloaden, die .pdf-extensie weghalen, en uitpakken!
Bijlagen
franse_balkonwegen_gpx.zip.pdf
(327.16 KiB) 34 keer gedownload
Laatst gewijzigd door bvddobb op 24 mei 2023, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door krekwakwol »

Wij zijn nog van plan om na Italië die kant weer op te gaan, dus wie weet, maar ik denk dat een LWB T5 nog wel spannend kan worden, hopelijk geen tegenliggers, maar we hebben hier in Italië ook al het nodige gehad, dus we gaan het zien.

Het meer van st.Croix was behoorlijk gezakt, geschrokken van de foto's, maar vult nu weer bij.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door Blue Moon »

Beste Marga & Bart, keinijg jullie tripke uit het jaar 2014, en vriendelijk bedankt om ons de hints van de balkonwegen op kaart door te sturen wij zullen er zeker gebruik van maken op een van onze volgende uitstappen.
Grtz
P&A
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door Muug »

Ik heb ook wel nog een tip voor je. Of het dichtbij is weet ik niet.

De SP104 in Italië. Is zogezegd afgesloten wegens mogelijkheid van neerstortende stenen. Maar de bewoners op het eind van die weg gebruiken hem nog dagelijks. Ze houden elkaar wel op de hoogte of de weg versperd is of niet. Want na een onweer kunnen er inderdaad wel eens wat grote stenen op de weg liggen. En er lagen inderdaad her en der wat vuistgrote stenen, maar daar kan je rond/over rijden.

Best te omschrijven als "Apocalyptisch". Vangrails stuk geroest, tunnels waar de asfalt plots weg was, heel wat stenen op de baan maar toch rijsporen.

Afbeelding

Afbeelding

Linkje naar Streetview van de aansluiting van de SP104 op de SP422: https://goo.gl/maps/EdKoKKQPXjXmCzRL9
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door Beckontheroad »

Muug schreef: 25 mei 2023, 10:35 Ik heb ook wel nog een tip voor je. Of het dichtbij is weet ik niet.

De SP104 in Italië. Is zogezegd afgesloten wegens mogelijkheid van neerstortende stenen. Maar de bewoners op het eind van die weg gebruiken hem nog dagelijks. Ze houden elkaar wel op de hoogte of de weg versperd is of niet. Want na een onweer kunnen er inderdaad wel eens wat grote stenen op de weg liggen. En er lagen inderdaad her en der wat vuistgrote stenen, maar daar kan je rond/over rijden.

Best te omschrijven als "Apocalyptisch". Vangrails stuk geroest, tunnels waar de asfalt plots weg was, heel wat stenen op de baan maar toch rijsporen.
Zal best spectaculair zijn, maar bij een all risk dekking en schade weet ik niet hoe je verzekeraar reageert als die licht krijgt van de afsluiting....

Overigens idd erg mooi gebied daar in Piemonte.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door Muug »

We zijn er per motorfiets per ongeluk op gekomen, toen we via een onverharde bergweg waren afgedaald. De weg is bij goed weer gewoon bruikbaar. Ik zeg het, de locals gebruiken 'm elke dag, kindjes op de achterbank naar school en de winkel en zo.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door bvddobb »

Voor wie ons wil volgen, we houden weer een blogje bij op Polarsteps, onder deze link.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 29 mei 2023, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 26 mei 2023, 19:31 "Helaas kan de opgevraagde informatie niet worden weergegeven" krijg ik in beeld als ik op de link druk. :huilen
Nog maar eens proberen!
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door Blue Moon »

Bij mij lukt het ook niet.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door krekwakwol »

Hier nu wel, maar ik moet zeker eerst een account maken op polarsteps.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door Deskman »

Nee, je hebt geen account nodig, maar in de link staan een paar karakters teveel geplakt (%27 en dat is een '). Als je een account hebt negeert ie die.

Polarsteps
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Franse balkonwegen 2023

Bericht door bvddobb »

Deskman schreef: 28 mei 2023, 22:13 in de link staan een paar karakters teveel geplakt (%27 en dat is een ').
Goed gezien! :proost Meteen even aangepast!
Plaats reactie