Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies koppeling/verkoop

vragen over de T4
Plaats reactie
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Advies koppeling/verkoop

Bericht door Sjoerds »

Wie kan me adviseren? Na 7 jaar in ons bezit te zijn geweest, willen we onze zelfbouwcamper met ACV-motor gaan verkopen, omdat we hem nauwelijks meer gebruiken.
Kleine dingetjes in orde gemaakt, de bus APK laten keuren en wat denk je? Twee dagen na de keuring ineens geen koppeling meer (pedaal blijft bijna onderin hangen). Aan het zoeken geweest en het blijkt de koppelingscilinder te zijn die lek is (niet die bij het pedaal helaas :-( Ik ben er inmiddels al achter de hiervoor de bak erachter vandaan moet, dus ben niet blij, om het voorzichtig te zeggen.

Nu is de grote vraag wat ik moet doen. Zal ik hem zo verkopen met de uitleg wat er aan de hand is? (er is nog wel mee te rijden) Of zal ik de koppelingscilinder laten vervangen en hem daarna te koop zetten? En moet je dan niet gelijk de koppeling ook laten vervangen als de bak er toch af ligt? Wat raden jullie aan? En kan iemand me ook vertellen waar ik op moet rekenen qua kosten bij vervanging? Ik had al even gekeken bij Mijngarage en daar geven ze plusminus 850 euro aan voor het vervangen van de koppeling (LUK set)

Bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies koppeling/verkoop

Bericht door Multivan Generation »

voor die 850 euro zeg ik meteen doen!
Het is veel en zwaar werk en bijna een dag aan bezig.
Dus zeg 6 tot 7 uur a minimaal 60 euro aan arbeid.
Tel daarbij op de onderdelen kosten ..

Beste is, om te kijken hoe lang die koppeling er inzit qua kilometers en daarop je besluit nemen.

Een geïnteresseerde koper wil ook graag een fatsoenlijke proefrit maken met zijn/haar toekomstige aanschaf, toch?


Wij hadden met onze zilveren T5 hetzelfde, en dus laten maken, waarbij de koper een verse koppeling heeft en daarmee dus zorgeloos verder kan.
Dat was voor ons ook wat waard.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Advies koppeling/verkoop

Bericht door Sjoerds »

Dank je.
Voor die 850 euro zit tweemassa vliegwiel er niet bij natuurlijk, maar ik weet ook niet hoe lang die erin zit nu. Wij hebben de bus gekocht met 240.000 km en nu staat hij op 320.000 km en hebben koppeling nooit hoeven vervangen.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Advies koppeling/verkoop

Bericht door Sjoerds »

Ben trouwens even aan het spitten, maar zie ik nou goed dat de koppelingscilinder eigenlijk één is met het druklager? Want logisch beredeneerd, zal de koppelingsplaat dan ook wel nat zijn geworden van de gelekte vloeistof, dus dan lijkt me het vervangen van de plaat + drukgroep ook wel een vereiste.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Advies koppeling/verkoop

Bericht door Erik450 »

Het klopt, de 102 pk motor heeft een drukcilinder, die net voor de koppeling zit.
Ik zou als koper graag geld bijleggen om er meteen de beste koppeling in te laten zetten die te koop is.
Je hebt de goedkoopste set van net 100 euro, en de goede van 450 plus euro.
Overleggen met de eventuele koper dat er een dure kan worden geplaatst met bijbetaling.
Dit is hem
Dit is hem
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Advies koppeling/verkoop

Bericht door Sjoerds »

Super, dankjwel.
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Advies koppeling/verkoop

Bericht door cor_stijn »

Ik heb vergelijkbare reparatie laten uitvoeren. Bleek dat de keerringen op de bak slecht waren waardoor ook de bak heel langzaam leeg liep. Met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk een stapeling van problemen die ik goed heb laten aanpakken. Geen idee of dat bij jou ook zou kunnen spelen, maar dat weet een monteur pas als de boel open ligt.
Bereid je voor op meer kosten als de blijkt dat er toch meer aan de hand is dan alleen een cilinder en koppeling.
Beter goed laten doen en dan verkopen voor een goede prijs - dan dat je later problemen krijgt met een ontevreden koper.
Plaats reactie