Vraag over airbag verwijderen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4820
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Hanz »

Binnenkort ga ik mijn dashboard eruit halen om het foam op de kleppen van het kachelhuis te vervangen.
Op T4-wiki staat een vrij gedetailleerde beschrijving maar zijn er nog speciale aandachtspunten voor het verwijderen van de airbag? Uiteraard wordt als eerste de accu losgekoppeld maar moet ik nog op andere zaken letten als ik de airbag eruit haal?
Het gaat om de airbag aan bijrijderskant. Ik heb begrepen dat bij mijn uitvoering, 1997 en luxe dashboard, het stuur kan blijven zitten, dus die airbag hoeft er dan ook niet uit. Ik hoor graag jullie tips en opmerkingen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33812
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Neem een goedkope platte schroevendraaier en buig die iets,
dan kun je de airbag eenvoudiger ontgrendelen.

Hoe goedkoper het materiaal van de schroevendraaier (geen Chroom/molybdeen) des te gemakkelijker lukt het buigen.

Een gebogen schroevendraaier werkt erg prettig als hefboom, om de klemveren te ontgrendelen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Chalet »

De bijrijders airbag in mijn 2002 gepolsterd dashboard met 2DIN. kreeg ik er alleen uit met gebruikmaking van de informatie op wiki t4: https://t4-wiki.de/wiki/Airbag. Je moet dan een tooltje maken en dat werkte voor mij heel goed.

Heftige klus trouwens. Heb zelf het dashboard verwijderd en de grote behuizing van het ventilatiesysteem laten zitten. Kon er toen redelijk goed bij om oude resten schuim en folie te verwijderen en nieuw schuim te plaatsen. Is vast mooier om m helemaal los te halen, maar werkt nog steeds prima.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4820
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Hanz »

Dank allebei voor deze nuttige tips uit de praktijk. Dat scheelt mij ongetwijfeld een hoop gepruts.

@chalet: klopt het inderdaad dat bij het gepolsterde dashboard het stuur kan blijven zitten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33812
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Voorbeeldje
Bijlagen
20230616_211612.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4820
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Hanz »

Top! Helemaal duidelijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Chalet »

Stuurwiel airbag verwijderen is niet zo moeilijk. Heb wel het voordeel van een multifunctioneel stuurwiel dat ik los heb liggen en gebruik om even te oefenen. Lukt me ook met standaard platbek schroevendraaier.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4820
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Hanz »

De vraag was eigenlijk of je het dashboard kon verwijderen zonder het stuur te demonteren. Volgens t4-wiki zou dat bij dit dashboard mogelijk zijn maar ik vroeg me af of dat in de praktijk ook echt lukt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Chalet »

Ik heb het stuur verwijderd. Ging me teveel wringen tussen stuur en voorruit. Maar, gewoon eerst proberen met je stuurwiel erin
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4820
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Hanz »

Dank voor je reactie. We zullen zien waar het schip strandt. Stuur verwijderen kan altijd nog.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door busbart »

en waar halen jullie dat schuim vandaan?
op de een of andere manier komt dat nu bij al onze auto's om de oren gevlogen!???
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4820
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door Hanz »

Ik heb de zaak inmiddels open liggen en de kleppen zijn weer bekleed. Ik heb daarvoor zelfklevende Armaflex van 6 mm dik gebruikt. Als je ook nodig hebt dan kan je wel een stuk overnemen. De kleinste hoeveelheid die je daarvan kan kopen is één vierkante meter en ik heb daarvan nog niet een kwart gebruikt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vraag over airbag verwijderen

Bericht door busbart »

Hanz, je hebt pb
Groet, Bart
Plaats reactie