Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

agm accu laad niet op.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Bernard Reuvers
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2021, 08:38

agm accu laad niet op.

Bericht door Bernard Reuvers »

Misschien beetje een retorische vraag. Maar wellicht hebben jullie nog andere inzichten/tips.
Ik heb een AGM 145 accu als huishoudaccu.
Kan worden opgeladen via de dynamo en via de wal middels een victron multiplus.
2 jaar lang gewerkt en daarna niet meer.

Als ik de polen op de accu meet met een multimeter meet ik het volgende:
Als accu los gekoppeld is 12,6 volt
Als accu in het systeem staat en de motor draait. 13.x volt. slimme dynamo werkt
Als accu aan walstroom staat hoor de je multiplus starten en zie je het voltage stijgen.

Maar de accu komt niet verder dan ca 12,6 12,7 volt.
BMV blijft aangeven dat accu laag is.

Is de accu kapot? 3 jaar oud?

Hoe kan ik dit testen om toch zeker te zijn dat er niks anders aan de hand is?

Tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Mickel Moen »

De vraag is, wat werkt niet meer?

Op zich vind ik de spanning niet zo ongewoon. Het beste is wel om de spanning te meten na minimaal 24 uur losgekoppeld te zijn. En als de accu vol is, laadt hij inderdaad niet meer op. Kan zijn, dat de accu al wat aan capaciteit verloren heeft en daarom een waarde aangeeft, die je niet gewend bent.

Afbeelding

Als het alleen de BMV is die niet aangeeft wat je verwacht moet je de BMV resetten. Beste is na een laadcyclus.

Werken verlichting en apparaten niet meer, moet je het ergens anders zoeken. Hoofdzekering bijvoorbeeld. Dan is het zaak op meerdere plekken te meten. Te beginnen bij de accu en zo door tot aan het betreffende apparaat wat het niet meer doet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Bernard Reuvers
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2021, 08:38

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Bernard Reuvers »

Dank Mickel,

Zal de batterij even los halen en na een paar dagen meten.
Hij zal ook zeker niet 100% meer zijn,
Kan de BMV ook eens proberen te resetten.

Maar probleem is dat de compressor koelbox werkt niet. Hij staat aan en probeert telkens te koelen maar krijgt naar mijn idee te weinig stroom.
Een lampje werkt nog wel. Maar dan houdt het op.
Zekeringen lijken mij allemaal in orde.

Wat me nog opviel is dat de batterij wel lijkt, let op lijkt, bij te laden via de dynamo maar daarna direct terugvalt in voltage.
Kan ook reststroom zijn van de dynamo?

Hoe kan ik zien of de multimeter werkt? Als hij aan de wal staat, schakelt hij aan en schiet het voltage omhoog.
Lijkt mij dus te werken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Mickel Moen »

Een slecht contact tussen koeler en accu kan ook de oorzaak zijn.

Hoe heb je de min van de koeler aangesloten? Op het chassis of via een kabel rechtstreeks op de shunt.

Maar eerst maar eens meten of de accu de spanning vasthoudt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Bernard Reuvers
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2021, 08:38

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Bernard Reuvers »

Update:

Vandaag ff bij een garage geweest met de accu.

Display accutester gaf aan vervang batterij. En 39A.
Weet niet wat die 39 A inhoud. Jongen kon het mij ook niet uitleggen. Maar dacht dat de batterij 1000+ A moest hebben. Heeft hem wel aan de lader gelegd. Maar batterij lijkt nog steeds net zo slecht.

Compressor koelkast springt wel aan. Maar lijkt erop dat de batterij onvoldoende vermogen kan leveren.

Conclusie lijkt dat de batterij overleden is.

Wat betekend die 39A? Hoe verhoud zich dat met de 145ah die op de batterij staat?

Wil nu wel voorkomen dat de volgende batterij ook maar 2 jaar mee gaat.

Stel de settings in de BMV hebben verkeerd gestaan. Zeg 200ah ipv 145ah. Kan dat de oorzaak zijn?

Kan ik de multiplus verkeerd hebben ingesteld.
Heb die dipswitch toch echt voor AGM ingesteld.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Mickel Moen »

Geen idee hoe ze daar meten, maar 39A zou kunnen duiden op de rest capaciteit. En ja dat is dan te weinig.

Een accu die vroegtijdig overlijdt is

A. Verkeerd aangesloten als deze in een parallelle schakeling staat.
B. Hij is zwaar (mis) gebruikt:

- Te vaak te diep ontladen.
- met name voor AGM onvoldoende en niet spoedig genoeg weer opgeladen.

Ook al geeft men Max 50 of zelfs 60% ontladen, als je dat regelmatig doet en niet incidenteel slijt de accu zeer snel. Als er vervolgens onvoldoende steeds herladen wordt, gaat het nog sneller.

Ik houd zelf aan Max 25% ontladen, meestal is dit niet verder dan 15% dus een SOC van 85. Verder als het kan iedere dag weer vol. Lukt dit niet, doordat ik onvoldoende km maak en/of de zonnepanelen te weinig zon krijgen, dan gaat hij minimaal 1 a 2 keer per week aan de paal en dus aan een acculader voor een volledige laadcyclus.

Zo zijn mijn Optima’s nu met hun 14e jaar bezig.

Er zijn echter ook zat mensen die het prima vinden om eens in de x jaar een nieuwe accu te kopen. Die x past dan bij dat specifieke gebruik.

Foutieve instellingen op de BMV kan er voor zorgen, dat je niet de juiste informatie krijgt.

Belangrijkste is om de capaciteit en de peukert juist in te stellen.

Overigens, kun je uit de info van het voltage en hoeveel A er geladen wordt ook al veel info halen en dat is onafhankelijk van de instellingen voor een juiste SOC.

Voor de spanning zie de tabel. Wat A laden betreft, als er geen A meer aangegeven worden, is de accu vol.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door krekwakwol »

Even voor de niet Friezen onder ons Geert, wat is SOC?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Beckontheroad »

krekwakwol schreef: 08 jun 2023, 17:07 Even voor de niet Friezen onder ons Geert, wat is SOC?
State of charge
Je hebt ook SOG..











Maar dat is Speed over ground;)
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door krekwakwol »

Merci.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Bernard Reuvers
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2021, 08:38

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Bernard Reuvers »

Update:

Zoals gezegd was hij volgende de kwikfit afgeschreven. Ze hebben hem nog wel aan de lader gelegd. Maar de BMV bleek aangeven, na reset, dat de accu geladen moet worden. En de koelkast slaat telkens af als hij stroom wil vragen.

Nu vandaag bij de leverancier geweest waar hij gekocht is.
Die hebben hem met 2 accu testers gemeten en geven aan dat hij nog ok is.

Volgeladen gaf hij nog 670a aan en 12,47 volt.
Blijf erbij dat hij dus vervangen moet worden.
Ze gaan hem zelf nog een keer laden en flink belasten om te kijken wat er nog in zit.

Zat eens te denken wat dit veroorzaakt kan hebben.
Of nog meer aan de hand kunnen zijn.

De koelkast vraagt 8A bij 12V. Zouden er accucellen beschadigd zijn waardoor hij de A niet meer kan leveren?
Of werkt dat niet zo?

Zou ik een te dunne kabel hebben liggen van de verdeeldoos naar de koelkast? Ondanks dat hij altijd wel gewerkt heeft? Maar dit kan toch geen gevolgen hebben voor de accu?

Ga wel een batterij protector erbij plaatsen die ik aan de BMV koppel zodat hij op Voltage en SOC de koelkast ed uit zet.

Ga toch ook maar een zonnepaneel plaatsen.
Ps heb je blogs hierover gelezen Mickel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt in je BMV toch een alarmgrens instellen?
Kom je daaronder dan kun je een signaaltje krijgen, bijvoorbeeld knipperend display of een waarschuwingstoon.

Gewoon de handleiding eens goed lezen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bernard Reuvers
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2021, 08:38

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Bernard Reuvers »

Eens. Kan.
Alleen een alarm heb je niks aan als je bv ergens geparkeerd staat en niet bij de auto bent.
Nu ik er toch bij moet plaats ik hem er naar gewoon bij.

Multivan Generation schreef: 14 jun 2023, 22:24 Je kunt in je BMV toch een alarmgrens instellen?
Kom je daaronder dan kun je een signaaltje krijgen, bijvoorbeeld knipperend display of een waarschuwingstoon.

Gewoon de handleiding eens goed lezen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: agm accu laad niet op.

Bericht door Mickel Moen »

Die gemeten12,47V vind ik wat tricky, als het niet duidelijk is wanneer gemeten. Nogmaals dit ús alleen betrouwbaar als dit gemeten wordt na geruime tijd. Dus na zo'n 24 a 48 uur. Dan weet je dat de accu die spanning nog vast kan houden. Als je vervolgens de tabel erbij neemt kom je op een restcapaciteit van zo'n 70%. Dan nog is het gissen. Met een accu kun je nu eenmaal niet bellen. Ook dan nog kan het dat bij belasting met een relatief zware verbruiker het voltage te snel zakt en ook de koeler er mee ophoudt. Een te dunne kabel kan. Dat is ook afhankelijk van de lengte. Let op dat is dus altijd de lengte van de plus en de min. Een tweelingkabel van 5 meter is in de berekeningen 10 meter. Als het voltage al niet hoog is en de kabel is te dun en/of te lang kan de spanningsval dermate groot zijn, dat het voltage bij de koeler te laag geworden is. Je kunt dit berekenen. Staat wel op mijn blog meen ik. Spanningsval berekenen bij gegeven voltage en vergelijken met minimaal voltage van koeler.
Simpel is sluit alleen de koeler aan en zet die op vol vermogen. Meet dan de spanning op de accu en als het kan de spanning zo dicht mogelijk bij de koeler.

Overigens ook allemaal prima oefeningen om het systeem goed te leren kennen. De beste accubewaker ben jezelf. Wat dat betreft ben ik het eens met wat Peter hierboven schrijft.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie