Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw naar syncro offroad camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
IJssebrand
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:09

Ombouw naar syncro offroad camper

Bericht door IJssebrand »

Beste allemaal,

Na veel rondneuzen op het forum leek het me leuk om een keer een berichtje te plaatsen en mezelf en onze bus voor te stellen.

Ik ben IJssebrand, 33 jaar en gek op sleutelen en reizen.

Mijn vrouw en ik kregen 1.5jr geleden het plan om een jaar lang het werk stil te leggen en met een camper van Alaska naar Patagonie te rijden. Eerst met het wilde idee om een expeditietruck te gaan bouwen, maar dat bleek toch een beetje prijzig... We hadden al een leuk basic T4 1.9td campertje uit 1998 en op een dag ontdekte ik een mysterieuze holte in onze dieseltank. En jawel, daar zou een 4wd aandrijving van een syncro onder moeten passen. Dat biedt mogelijkheden!

De 1.9td staat nou niet echt bekend als een krachtige motor om mee het terrein in te gaan, maar goed, we waren al lang tevreden als we een goede modderplas of een stuk mul zand zouden kunnen overbruggen om op een mooi plekje te kunnen overnachten. En eerlijk gezegd vind ik het nog wel meevallen qua power.

Toen we eenmaal de juiste onderdelen op de sloperij hadden gevonden ging het project van start. De eerste winter ging de volledige camperombouw op de schop. Slaapdak erop, isolatie, zonnepaneel, huishoudaccu, koelkast, verwarming, etc. Afgelopen winter was het dan tijd om de syncro onderdelen eronder te bouwen. Dat ging best aardig, ondanks dat de onderdelen van een pickup af kwamen. De afgelopen maanden hebben we de motor opgeknapt en de oude gescheurde cilinderkop vervangen door een nieuwe. Nu is het bijna tijd om onze bus te voorzien van een paar leuke 4x4 gadgets zoals een lier en rijplaten.

Door het warme weer en het vooruitzicht van de warme landen waar we doorheen zullen rijden is ook de airco weer op ons netvlies verschenen. Daarover heb ik nog een aantal vragen die ik in een ander topic zal stellen. Voor nu wil ik jullie bedanken voor alle info die ik al op het forum heb kunnen vinden. Als je vragen hebt over de ombouw dan stel ze gerust! En natuurlijk 2 toffe foto's van onze bus bijgevoegd:)
Bijlagen
T4 Anne en IJs.JPG
WhatsApp Image 2023-06-13 at 21.55.51.jpeg
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Ombouw naar syncro offroad camper

Bericht door T4Twin0182 »

Mooi project, zou zeggen hou ons op de hoogte :yes
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouw naar syncro offroad camper

Bericht door Remco_T5 »

Mooie wagen :yes
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
soraxroxas
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:45
Locatie: Weert, Limburg
Contacteer:

Re: Ombouw naar syncro offroad camper

Bericht door soraxroxas »

Klinkt als een leuk project. :yes

Ga ik zeker volgen
T4 liefhebber. Heeft nog geen rijbewijs. Meelezer op dit forum
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Ombouw naar syncro offroad camper

Bericht door autocaravana »

De Panamericana van Alaska naar Vuurland is niet een route waar je 4wd voor nodig hebt. Ik ben veel 2wd voertuigen tegengekomen waaronder een A-Ford van 90 jaar oud.
Belangrijkste is robuustheid en bodemvrijheid.
Zelf heb ik een Syncro maar ik betwijfel of 4wd vaak doorslaggevend is geweest.
Niettemin succes met je plannen.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie