Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start accu vervangen multivan

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Start accu vervangen multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Ik wil mijn start accu vervangen van mijn t5 multivan
Er staat nu een agm van 95ah 850a in en deze staat naar paar nachtjes stil staan op omgeveer 11,5 volt waar de bus nog wel mee start maar niet altijd even soepel er staat niks aan in de bus

Nu wil ik een nieuwe accu en mer dat deze accu tijdens camperen toch wel wat stroom verbruikt dus is het dan verstandig om een BOSCH L5013 90AH ACCU, 800A, 12V (0 092 L50 130) te monteren of BOSCH S4013 95AH ACCU, 800A, 12V (0 092 S40 130) deze die echt meer als start accu is
Wat zal het beste zijn voor de levensduur heb wel eens begrepen dat een accu voor de stroomvoorziening niet zo goed tegen startpiekspanning kan
Wat is jullie ervaringen
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door Hanz »

Als ik het goed begrijp staat er nu maar één accu in je auto die je ook tijdens het camperen gebruikt. Het lijkt mij verstandig om voor het camperdeel een tweede accu te plaatsen en de startaccu alleen te gebruiken voor het starten en het autodeel. Dan heb je misschien ook helemaal geen nieuwe startaccu nodig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door Multivan Generation »

Voor het vervangen van je startaccu zou ik je deze adviseren:
https://online-accu.nl/auto-accu/exide/ ... QkQAvD_BwE

of hier: https://www.autobatterienbilliger.de/Ex ... tobatterie
(wel even verzendkosten vooraf navragen, wij hebben hem zelf ook hier vandaan)

Velen hier op het forum hebben deze accu en naar mijn weten tot volle tevredenheid, en ja, past er in..
https://www.expertentesten.de/produktbe ... 12v-100ah/

voor gebruik als huishoudaccu zou ik een AGM of gel-accu adviseren waarbij rond de 100Ah nog net liggend onder de stoel past.

Zet er een Cyrix CT120 of 230 tussen en klaar ben je.
Wellicht is jouw multivan al voorbereid en kun je een relais 100 onder de bestuurdersstoel vinden?

Bedrijfszekerder, want nu zou jij je startaccu kunnen leegtrekken, waardoor je niet meer weg kunt rijden.

Doe er je voordeel mee..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Hanz schreef: 27 jul 2023, 11:03 Als ik het goed begrijp staat er nu maar één accu in je auto die je ook tijdens het camperen gebruikt. Het lijkt mij verstandig om voor het camperdeel een tweede accu te plaatsen en de startaccu alleen te gebruiken voor het starten en het autodeel. Dan heb je misschien ook helemaal geen nieuwe startaccu nodig.
In mijn multivan zit standaard een tweede accu waar alle extra verbruikers op zitten
Wat ik zelf er bij heb aangesloten zit ook op de tweede huishoud accu zo als koelkast waterkraan enzo
Standaard zit op de startaccu vreemd genoeg de kachelventielator achter en meer extra's weet ik nog niet
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Multivan Generation schreef: 27 jul 2023, 11:51 Voor het vervangen van je startaccu zou ik je deze adviseren:
https://online-accu.nl/auto-accu/exide/ ... QkQAvD_BwE

of hier: https://www.autobatterienbilliger.de/Ex ... tobatterie
(wel even verzendkosten vooraf navragen, wij hebben hem zelf ook hier vandaan)

Velen hier op het forum hebben deze accu en naar mijn weten tot volle tevredenheid, en ja, past er in..
https://www.expertentesten.de/produktbe ... 12v-100ah/

voor gebruik als huishoudaccu zou ik een AGM of gel-accu adviseren waarbij rond de 100Ah nog net liggend onder de stoel past.

Zet er een Cyrix CT120 of 230 tussen en klaar ben je.
Wellicht is jouw multivan al voorbereid en kun je een relais 100 onder de bestuurdersstoel vinden?

Bedrijfszekerder, want nu zou jij je startaccu kunnen leegtrekken, waardoor je niet meer weg kunt rijden.

Doe er je voordeel mee..

Groeten Peter
Bedankt voor alle goede info
Ik heb standaard de tweede accu waar al mijn extra's op zitten wat er nog niet veel zijn
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door Hanz »

In je eerste post lees ik
arjankraaijkamp schreef: 27 jul 2023, 10:15 Ik wil mijn start accu vervangen van mijn t5 multivan
. . .
Nu wil ik een nieuwe accu en mer dat deze accu tijdens camperen toch wel wat stroom verbruikt . . .
Wat verbruikt je startaccu dan tijdens het camperen? Dan wordt in principe toch de tweede accu gebruikt? Tenzij je constant de binnenverlichting van de auto of de autoradio aan hebt.
De kachelventilator achter zit denk ik op de startaccu omdat die waarschijnlijk onderdeel is van de standaard autoverwarming/-ventilatie en bedoeld is om tijdens het rijden te gebruiken.
Voor verwarming tijdens camperen (stilstand) zou je een standkachel moeten hebben op de tweede accu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Hanz schreef: 27 jul 2023, 20:50 In je eerste post lees ik
arjankraaijkamp schreef: 27 jul 2023, 10:15 Ik wil mijn start accu vervangen van mijn t5 multivan
. . .
Nu wil ik een nieuwe accu en mer dat deze accu tijdens camperen toch wel wat stroom verbruikt . . .
Wat verbruikt je startaccu dan tijdens het camperen? Dan wordt in principe toch de tweede accu gebruikt? Tenzij je constant de binnenverlichting van de auto of de autoradio aan hebt.
De kachelventilator achter zit denk ik op de startaccu omdat die waarschijnlijk onderdeel is van de standaard autoverwarming/-ventilatie en bedoeld is om tijdens het rijden te gebruiken.
Voor verwarming tijdens camperen (stilstand) zou je een standkachel moeten hebben op de tweede accu.
Ik weet ook niet wat er stroom verbruikt en of het ook echt zo is maar het lijkt er wel op ik kan ook niet vinden wat het moet zijn

Mijn multivan is standaart uitgerust met een standkachel die ik nog niet aan de praat heb dit werkt over het koelvloeistofsystem van de bus en gebruikt dus de standaart kachelventilatoren
met het afkoppelen van de tweede accu kwam ik er achter dat de voorste kachelmotor in het dashboard op de tweede accu zit en de achterste kachelmotor op de startaccu wat ik niet zo had verwacht
Veder heb ik er ook geen verstand van en ben me nog erg aan het verdiepen hoe alles in elkaar zit in multivan
Ik ben best handig en snap veel van techniek maar vind ik de multivan best wel ingewikkeld in elkaar zitten haha ik kan ook nog geen goed uitleg er over vinden hoe het standaart allemaal werkt
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Start accu vervangen multivan

Bericht door Hanz »

Ik ken de multivan ook niet heel goed maar die standkachel op koelvloeistof is vrijwel zeker een omgebouwde zuheizer (motorverwarming). En met de standkachel werd waarschijnlijk de kachelmotor voor het meest gebruikt en is die aangesloten op de tweede accu zodat de startaccu daardoor niet leeg getrokken wordt. De achterste kachelmotor zit dan nog standaard op de startaccu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie