Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

In maart mn varta hh accus vervangen door 2 nieuwe.
1 onder de stoel en 1 achter in de kast.
Vandaag: Voor het starten toont de display bij de spiegel 12.8v. Uur gereden.
Daarna ca 5 uur laden op 230v, toont de pmmt 12.2 voor de achterste accu, losgehaald meet ik ook 12.2v op de accupolen.
Op de accuklemmen staat 13.2v, bij 230v laden staat er ca 14.4.
Vervolgens uit de bus op een Ctek 5a lader gezet, daar werd de koppelstekker warm, net als de Ctek zelf.
Is mijn vermoeden juist dat de accu een probleem heeft?
De zekering in de +accuklem is in orde, na de zekering meet ik dezelfde spanning van 13,2-14,4 v.
Graag jullie visie.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Mickel Moen »

Komt wel wat overeen met dit recente draadje, dus lees eerst even wat ik daar geschreven heb:

viewtopic.php?t=70354

Daar heb ik antwoord gegeven betreffende een AGM. Wat heb jij?

Advies. Koppel de accu helemaal los. Geef de accu een laadcyclus, daarna minimaal 24 uur geheel losgekoppeld laten staan. Dan weer de spanning meten. Over 48 uur is nog mooier. Dan vergelijken met een van onderstaande tabellen.

Dat de Ctek wat warm wordt is normaal.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

Dank voor de link, lijkt vergelijkbaar.
Betreft Varta Professional Dual Purpose AGM LA80.
Punt is dat ik morgen met vakantie ga...
Zal m er zo uithalen en vandaag op de Ctek zetten.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

Nu voor uitbouwen:
Accupool 12.58, op de accukabels/ klem ( dus 1.5cm ernaast) 13.03
De display boven dashboard geeft 12.9 100%.
Kan ik daarmee concluderen dat de andere hh onder de stoel wel goed functioneert? ( Om uitbouwen te voorkomen;))
Inmiddels uitgebouwd en Ctek aangesloten.
En volledig laten laden
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Mickel Moen »

Meten is weten.

Wellicht overbodig, maar als je een hogere spanning meet op klemmen e.d. Is verklaarbaar, als de bron daarvan is

De andere accu
De startaccu
Een zonnepaneel over een solarlader
Een acculader

Je kunt pas bij benadering erachter komen, als alle laders en verbruikers losgekoppeld zijn. Na een uurtje kun je dan de actuele spanning meten, maar je weet dan nog niet of de accu de spanning vast kan houden. Daar is meer tijd voor nodig.

Je kunt de accu er ook uithalen en door een prof accuboer door laten meten.

Desnoods ga je op vakantie op de andere accu.

Verder. Natuurlijk kan iedere accu een fabricagefout hebben. Echter bij een gerenommeerd merk als Varta zal dat zeer zelden zijn.

Vrijwel bij alle accu’s die vroegtijdig overlijden is dit het gevolg van het gebruik of foutieve aansluiting.
Te vaak te diep ontladen en wat zeker bij AGM speelt te weinig of niet vlot genoeg weer opladen.


Wat bij een parallelle schakeling nog kan spelen is dat de accu’s niet correct zijn aangesloten.
Exact dezelfde accu’s liefst uit dezelfde batch en de min en plus aansluiting identiek in connectoren, kabellengte en kabeldikte.

Bijkomend bij een paralle schakeling. Alle plus van verbruikers en laders op de pluspool accu A en alle min van verbruikers en laders op accu B. (Dit hoeft niet bij de schakeling tussen startaccu middels een relais o.I.d. als een Cyrix. Dit is in principe ook een parallelle schakeling, maar geen continue situatie. Het schakelen wordt beheerd door de Cyrix)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

T is een standaard vw California af fabriek, dus bekabeling en lader zijn vw.
Accus zijn identiek en gelijktijdig gekocht, kan niet nagaan of t dezelfde batch is.
Bij de leverancier geweest, die gaat m volledig opladen en 24 uur rusten daarna meten.
Ik ga idd met een oude accu, die gaf 48 uur na 24 uur laden 12.83v.
Dus nu even afwachten...

Dank voor de info/support, laat t resultaat weten.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door marrcel »

De spanning na rust is een indicatie.
Een andere indicatie is om een bekende belasting aan te brengen. Ik gebruik een aantal kapotte H4 lampen daarvoor. Die hebben nog alleen een grootlicht gloeidraad en gebruiken 5A per stuk.
Als de spanning gelijk onder de 12V komt met een H4 dan is die accu zeker stuk.
Een verse accu moet minstens 4 uur boven 12V blijven.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

Korte update
Leverancier heeft m een week terug vol onder de lader gezet voor 48uur, gisteren spanning 12.65v, 771a vd 800. Accu is op 1april door mij in gebruik genomen.
Hun testprogramma zegt accu ok.
Moet ik maar voor nu geloven.
Wat zijn de andere opties om het spanningdverschil op accupool en accuklem te verklaren cq te voorkomen?
Installatie is 100% vw origineel.
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 18 jun 2023, 15:23 Korte update
Leverancier heeft m een week terug vol onder de lader gezet voor 48uur, gisteren spanning 12.65v, 771a vd 800. Accu is op 1april door mij in gebruik genomen.
Hun testprogramma zegt accu ok.
Moet ik maar voor nu geloven.
Wat zijn de andere opties om het spanningdverschil op accupool en accuklem te verklaren cq te voorkomen?
Installatie is 100% vw origineel.
Groet
JB

Die 771a van de 800 daarmee wordt cold crancking amps bedoeld vermoedelijk.
Kun je als test mogelijkheid gebruiken.
https://www.google.com/search?client=fi ... ps+meaning
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

Precies, maar hoe kan ik daar de staat van ee accu uit afleiden?
En meer belangrijk, hoe kan ik t probleem opsporen van de lage accuspanning?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 18 jun 2023, 17:44 Precies, maar hoe kan ik daar de staat van ee accu uit afleiden?
En meer belangrijk, hoe kan ik t probleem opsporen van de lage accuspanning?

JB
Dat zegt iets over het vermogen van de accu om kortdurig een flinke stroom te leveren. Is in mijn ogen niet een geschikte testmethode voor een huishoudaccu. Want daar is het gebruik toch over het algemeen laag amperage gedurende een langere periode/tijd. Leverancier doet test en vind hem goed. Logisch omdat je anders garantie claimd.. :zwaai

Had jij een tijd terug geen issue met je lader?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 18 jun 2023, 20:31
Beckontheroad schreef: 18 jun 2023, 17:44 Precies, maar hoe kan ik daar de staat van ee accu uit afleiden?
En meer belangrijk, hoe kan ik t probleem opsporen van de lage accuspanning?

JB
Dat zegt iets over het vermogen van de accu om kortdurig een flinke stroom te leveren. Is in mijn ogen niet een geschikte testmethode voor een huishoudaccu. Want daar is het gebruik toch over het algemeen laag amperage gedurende een langere periode/tijd. Leverancier doet test en vind hem goed. Logisch omdat je anders garantie claimd.. :zwaai

Had jij een tijd terug geen issue met je lader?
Ze hebben een belastingstest uitgevoerd, daarmee was de accu ok, de cca werd meer meegegeven als dat de accu niet overmatig gebruikt was.
De issue met de lader was de 230v kabel aan de CE stekker, lader was niet t probleem.
Niet uitgesloten uiteraard dat dat nu niet zo is.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: huishoudaccu 12.2v...display zegt 12.8..

Bericht door Beckontheroad »

Update
2 weken terug nog eens alles na gelopen.
Het losse zekering blokje dat op de accupool zit bij de achterste accu, zat iets verdraaid.
Opnieuw bevestigd, probleem kennelijk onvoldoende contact/ te hoge weerstand om goed op te laden.
Dank voor t meedenken.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie