Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Atrion hefdak netjes afwerken, tips?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Atrion hefdak netjes afwerken, tips?

Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij is het antwoord op de vraag van TS ook typisch een Atrion verschijnsel. Ik heb een SCA-dak, dus je hebt niets aan mijn afwerking.

Ik heb wel eens een Atrion dak gezien. Naar ik mij kan herinneren en zoals ik de foto’s kan beoordelen is het eerste probleem, dat er hoogteverschillen zijn veroorzaakt door een balkje en de gasveren.
Dat zou ik eerst oplossen door enig licht latwerk met de juiste dikte tegen het dak te lijmen.
De plafondrand lijkt mij iets teveel naar binnen te gaan. Die zou ik dus innemen tot aan de rand van het latwerk wat je dan hebt aangebracht. De bekleding van de plafondrand zover loshalen, tot je het overtollige plaatmateriaal kunt weghalen en vervolgens deze stof weer naar binnen omvouwen en vastlijmen met sproeilijm. Dan blijft de rand van het latwerk over. Misschien kan je aan soortgelijk materiaal als die van de plafondlijjst komen. Maar ook naaldvilt of kunstleer leent zich hiervoor. Overigens zou een dun houten lijstje ook kunnen. Grijs geschilderd of met een mooi contrast naturel door het te lakken of in de Osmo hardwax. Ik vermoed dat de laatste oplossing uiteindelijk het makkelijkst en het fraaist is.

Op foto’s afgaan is echter lastig. Je bent welkom, mocht je in de buurt komen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Atrion hefdak netjes afwerken, tips?

Bericht door pwhooftman »

xPascalle schreef: 25 aug 2023, 08:21
pwhooftman schreef: 25 aug 2023, 00:00 Ik heb het idee dat de houten smalle plafondrand veel te laag hangt, als je die wat hoger weet te houden door er bijvoorbeeld montagekit tussen te doen is de spleet veel minder. Als ik er aan denk maak ik morgen een fotootje.
Graag! Dankjewel!
Het zit erg raar bij jou. Bij mij zit de houten afwerkrand bóven de vierkante buis, er zit ook geen blokje tussen de buis en de bus, de buis is bij mij aan het plaatwerk van de bus gelast. Ik heb hem niet zelf geplaatst. Bij mij is de ruimte tussen de houten afwerkrand en de rand waar het doek omheen geklemd zit omgeveer twee vingers dik. Ik heb het doek dit voorjaar vervangen, en bewust genoeg overgehouden om er tussen te stoppen voor de afwerking. Daar zou jij ook genoeg doek voor moeten hebben als de afwerkrand óver de buis zou lopen.

Trouwens, nog net zichtbaar links op de derde foto is een chromen handgreepje van de Karwei die ik links en rechts op de vierkante buis het geschroefd. Daar haal ik de riemen achterlangs, mooier en steviger dan om de vierkante buis heen.
IMG20230826180619.jpg
IMG20230826180555.jpg
IMG20230826180959.jpg
Plaats reactie