Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Andere dieselpomp + verstuivers+ intercooler 2.5tdi, ideeen?

vragen over de T4
Plaats reactie
MrnooR_Multi4
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2023, 19:37

Andere dieselpomp + verstuivers+ intercooler 2.5tdi, ideeen?

Bericht door MrnooR_Multi4 »

Hallo,

Allereerst dank voor de toelating tot het forum. Bij deze even voorstellen: bijna 38 jaar (komend weekend🥳) en woonachtig in Maastricht.
We hebben vorige maand een t4 gekocht (Multivan 1997 2.5tdi op camper kenteken). Echter op vakantie 2 weken geleden begon de bus opeens raar te doen; dat wil zeggen inhouden bij gas geven, uitvallen bij gas los en witte rook uit de uitlaat. Distributie en pompriem (en koppeling) zijn vervangen net voor dat ik de bus kocht en hebben er tot het probleem ongeveer 3k mee gereden.

Ik heb als advies gekregen (via ander kanaal/groep) dat het waarschijnlijk de timing is die eraf gelopen was of een sensor. Ik heb de bus laten uitlezen en geeft oa code 00550 aan.
20230904_131831.jpg
Ik heb daarna de weerstand van de stekker van de verstuiver gemeten op advies (97ohm en moet tussen 80 en 120phm zijn dacht ik). Echter toen ik onder de bus keek zag het er nat uit, alsof de pomp lekt (zal morgen verder zoeken als ik tijd heb). Ook is er een draad van de 3 polige stekker kapot (doorgebrand door de lekkende diesel?). Ik heb begrepen dat bruin de aarde is en die kapotte zwarte + neem ik aan?
20230906_153721.jpg
Mijn vraag is: is er iemand die een garage of specialist weet in de buurt (zodat ik er nog met rokende t4 naar toe kan hobbelen) die de timing kan nalezen en goedzetten aangezien ik daar geen ervaring mee heb. De garages waar ik ben geweest (ook om uit te lezen) wisten het niet of geen tijd...

Op de bovenste waarde lijkt het in ieder geval of die teveel diesel krijg en zou de timing dus iets bijgesteld moeten worden (naar 3.8 heb ik begrepen). Of zou het toch ook kunnen komen door die kapotte draad van de 3 polige stekker (de onderste is door)?
20230904_132145.jpg
Groeten ✌️
Laatst gewijzigd door MrnooR_Multi4 op 07 sep 2023, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MrnooR_Multi4
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2023, 19:37

Re: Afstelling dieselpomp 2.5tdi

Bericht door MrnooR_Multi4 »

Ok met aanzetten van de bus begint de pomp gelijk te druppelen, lijkt vanaf boven, tussen de deksel (pakking kapot?) te komen. Druppelt dan ook gelijk op die 3 polige stekker waardoor die dus kapot is gegaan denk ik. Dus de pomp moet eraf en dan heeft de timing nu ook geen zin. Werkje voor het weekend denk ik, als iemand nog tips heeft of iemand weet met een Vagcom in de buurt, ik hoor het graag ✌️

*ok net gebeld met Sjef uit Oirschot en ik kan de pomp dus niet zelf reviseren vanwege een 3 hoekige bout. Advies laten reviseren bij bijv K&S turbo in duitsland, gereviseerde inruilpomp voor 550. En dan moet ik hem nog erin zetten en op tijd (wat ik zelf (nog) niet kan). Wat een feest 🥳 Iemand nog een tip, gereviseerde pomp of andere betrouwbaar adres (dichterbij) of maar gewoon deze optie doen?

*nieuw idee:

Als ik toch zoveel moet uitgeven aan een gereviseerde pomp, kan ik dan niet beter een andere/grotere monteren icm intercooler van t5 gp (heb ik begrepen, of iets van een volvo?) en grotere injectors/verstuivers? Of kunnen de standaard turbo en uitlaat(spruitstuk) niet een beetje meer aan? Ook zo dat ik, mocht de turbo een keer kapot gaan, ik gelijk een iets grotere kan monteren.

Ervaringen hiermee iemand?

✌️
Plaats reactie