Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofpomp, verstuivers T4 2.5 TDI ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
KrisT4
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2023, 14:25

Brandstofpomp, verstuivers T4 2.5 TDI ACV

Bericht door KrisT4 »

Goedmorgen allemaal,

Ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen, Ik ben Kris en woon vlak bij Middelburg, sinds 1,5 jaar in het bezit van een hele mooie T4 California camper uit 1997. Vlak voordat ik de bus kocht is er een andere motor in gezet met 350000km erop.

Afgelopen zomer waren we op vakantie in Wales en tijdens inparkeren op het moment dat ik mijn koppeling los liet stopte de motor ermee, en gaf sindsdien geen kik meer.
De motor liep wel op remmenreiniger dus het vermoeden was een brandstofprobleem maar volgens de mobiele monteur niet op te lossen (deze man dacht overigens een elektrisch probleem) dus vervangende camper van de ANWB en onze camper op transport naar huis.

Eenmaal thuis brandstof filter vervangen en solonoidklepje op de brandstofpomp gecontrolleerd, uiteindelijk de brandstofpomp en de verstuivers opgestuurd naar Terlouw dieselservice ter controle. De verstuivers vestoven wel maar niet in 100% staat, en de brandstofpomp kreeg ik in 1000 stukjes terug met het bericht dat deze niet te reviseren was (plunjer slecht en microroestvorming??). Dus heb ik een 2e hands brandstofpomp gekocht (420000km erop voor 275 euro). Deze samen met mijn oude verstuivers gemonteerd en met een klokje volgens de handleining van Haynes de brandstof pomp timing goed gezet.
Nu zit er wel weer muziek in de bus, maar om te starten moet ik een beetje gas geven en draait de motor tijdens stationair heel erg onregelmatig (staat flink te hunten in zijn toeren), wanneer ik meer gas geeft lijkt de motor wel normaal te lopen.
Ik las ergens op het forum dat er nog via het VCDS systeem de timing dynamisch nog kon afgesteld worden. Dit zou ik nog kunnen proberen.
Of is er iemand met een ander idee wat ik nog zou kunnen proberen.

Ik las ook over K&S turbo in Duitsland dat die gereviseerde pompen verkopen, dit in combinatie met gereviseerde verstuivers verdient natuurlijk wel de voorkeur maar dan kijk ik al gauw naar een 1350 euro en dan weet ik nog steeds niet met zekerheid of dat wel het probleem is..

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.
En waar in Zeeland zou ik die VCDS timing kunnen doen?

Groeten Kris
T4Twin0182
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Brandstofpomp, verstuivers T4 2.5 TDI ACV

Bericht door T4Twin0182 »

Welkom op het forum,

Begin eerst eens met vcds je timing te checken. Als de goed staat (+/- 55) dan staat de pomp mooi optijd. Zo niet moet je de pomp dynamisch afstellen d.m.v. de achterste (richting schutbord) omlooprol van de pompriem.

Yasson,
KrisT4
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2023, 14:25

Re: Brandstofpomp, verstuivers T4 2.5 TDI ACV

Bericht door KrisT4 »

Ga ik volgende week eens doen Yasson, bedankt voor je reactie.

Groeten Kris
Plaats reactie