Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stoel verbouw zitting en zo foto,s

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door matje86 »

laat mijn album nog draaien tot juni 2016

http://myalbum.com/album/fHxW72RWdiEW

ff op het rondje in het midden onder klikken en daarna scrolle rechts :jump :kus
:bonk :yes :nuts :bifun :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door slopelrijder »

Dank je wel matje!
hier heeft een ieder wat aan!

wellicht wat voor peter multivan om op een nieuwe uitgebreide dvd erbij te zetten....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door kikker »

Toevallig vorige week een bijrijderszitting vervangen. Die was helemaal op. Ik schrok eerlijk gezegd hoe erg gescheurd de andere bustuurderszitting was. Die is een jaar oud, maar daar ben ik ook al aan het lijmen geweest.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door Muug »

Dit weekend heb ik zelf het zitkussen van de passagiersstoel van mijn 2003 T4 camper vervangen. Het betreft een draaistoel.
Het onderdeelnummer is : 701-881-375-C Prijs: 135,28 euro
De foto's van wijlen matje staan nog online, maar ik vond zijn reeks wat onvolledig.
Daarom voeg ik hier enkele foto's van mijn eigen werk toe.

1) verwijderen zitvlak van de stoel
Is heel eenvoudig. Vooraan links en rechts een torx-bout losschroeven. Vervolgens de rugleuning heel ver naar achteren draaien (dit kan ook op voorhand). Dan het zitvlak eerst vooraan flink opheffen en dan kan je het zitvlak gemakkelijk uit de twee achterste bevestigingspunten schuiven. Straks monteren is natuurlijk in de omgekeerde volgorde.

2) verwijderen van de bekleding.
Ik dénk dat er verschillende systemen bestaan, want in mijn garage sprak de eigenaar over een "hele strakke kabel die ik zeker niet mag breken". In mijn exemplaar zat de zitting rondom rond op een andere manier vast. Op de rand van de bekleding is een lange "lat" gestikt, van taai hard plastiek, zo'n 2cm breed en die lat loopt langsheen driekwart van de bekleding: links-vooraan-rechts. Ze plooit dus om de hoeken heen. De achterste rand van de bekleding is van eenzelfde, aparte, lat voorzien. Die vastgestikte lat zit rondom rond in een 1,5cm diepe gleuf/rand van het zitchassis vast. Met een héle fijne platte schroevendraaier vond ik het heel eenvoudig om die lat los te wrikken. Als eerste deed ik de aparte lat achteraan. Vervolgens deed ik de lange lat die langs de drie andere zijden loopt.
2023-09-18_13h00_16.png
2023-09-18_13h00_28.png
2023-09-18_13h00_00.png
Laatst gewijzigd door Muug op 06 dec 2023, 14:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door Muug »

Jaag jezelf niet op, doe het rustig en kalm aan. Eens het begint los te komen gaat het snel.

3) Uiteindelijk zal de hele rand los zijn en kan je het chassis er zo uit lepelen.
2023-09-18_13h00_51.png
Je ziet dat de vervanging nodig is. Die ijzers voelden we tijdens het zitten. In het schuim zitten enkele ijzeren "stokjes" ingesmolten, waaraan de bekleding wordt vastgehaakt. Want ook daarin zijn enkele stokjes vastgenaaid (om ze op haar plaats te houden).
2023-09-18_13h00_59.png
De productiedatum staat er nog op : 6 maart 2003. :lach
2023-09-18_13h01_54.png
Dat is toch een ferm kleurverschilletje, niet? :ie :bifun
Laatst gewijzigd door Muug op 18 sep 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door Muug »

4) Haakjes van bekleding losmaken van het oude zitschuim
De haakjes van de bekleding losmaken was niet moeilijk, want je mag lomp zijn, want dat ouwe zitschuim gaat toch richting afvalberg.
2023-09-18_13h02_16.png
5) Fixactie bekleding aan het nieuwe zitschuim
En nu komt het allermoeilijkste, het vasthaken van de bekleding aan dat nieuwe zitschuim. Dat moet natuurlijk een pak voorzichtiger gebeuren want je wilt dat toch wel fragiele schuim niet , of niet al te zeer beschadigen.
In de bekleding zitten drie stokjes. In de vorm van een hoofdletter H zitten die in de bekleding genaaid. Twee van de stokjes lopen dus parallel met je bovenbeen, vertikaal zeg maar, en één stokje loopt daartussen, "horizontaal" als het ware, van het ene stokje naar het andere. Aan de zes uiteinden (van de drie stokjes) zit een mooi haakje geplooid, waarmee de bekleding moet worden vastgehaakt aan de stokjes die in het zitschuim gesmolten zitten.
Vier van de zes haakjes zijn eenvoudig vast te maken omdat er nog geen spanning op het systeem zit. Het gaat om het "horizontale" stokje, en om de "voorste" haakjes van de twee vertikale stokjes.
Maar dan komt het moeilijkste: de twee "achterste" haakjes van de vertikale stokjes vasthaken. Nu blijkt het dat je ENORM veel kracht nodig hebt om de laatste twee haakjes vast te haken.
Na meerdere voorzichtige pogingen met schroevendraaiers - ondertussen was er al meer dan een uur verlopen, en ook veel zweet - heb ik echter een super simpele oplossing gevonden. Niet-destructief. Je moet er wel voor twee mee zijn.
Ik nam een lang sterk touw en hing dat rond het stokje waarover het haakje moest. Mijn vrouw ging achter mij staan en trok op mijn teken dat touw rustig maar met veel kracht (opbouwend) naar zich toe. Het zitkussen steunde tegen mij af en ik kon de bekleding manipuleren. Omdat zij op mijn teken zo hard trok, werd het zitkussen wat bij elkaar getrokken (tegen mijn lichaam) en daardoor kon ik heel eenvoudig het haakje op zijn plaats haken. Het was zo een kwestie van enkele seconden per haakje!
2023-09-18_13h02_31.png
6,7,8) alles monteren
Dan gaat natuurlijk het chassis erop, plooi je de bekleding errond. Als laatste moet je dan de rand van de bekleding nog in de gleuf van het chassis duwen, maar dat is zeer eenvoudig. Vergeet echter niet van de bekleding nog een slagje om te slaan, zodat je die taaie lat niet meer ziet! Als laatste monteer je je mooie nieuwe zitvlak terug in de zetel. :toppie
Laatst gewijzigd door Muug op 22 sep 2023, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: stoel verbouw zitting en zo foto,s

Bericht door Hanz »

Dank voor de bruikbare beschrijving en foto's. Daar ga ik in de nabije toekomst nog plezier van hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie