Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat hoort bij normale distributiewissel?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door brugseb »

Even een vraagje gooien - deels uit frustratie.
20.000 km geleden distributiewissel laten doen - riem, waterpomp, spanrolletjes. Mijn bus was toen al territorium-gevoelig en markeerde vrijelijk onze oprit met olie. Intussen heeft mijn (vorige) garagist zowat alle dichtingen vervangen (nieuw kleppendeksel, nieuw carterdichting, O-ring vulpijp olie, enz.) maar zoals ik al lang vreesde wordt nu bevestigd door mijn (nieuwe) garagist: de olie keerring van de krukas lekt deftig olie. Dus nieuwe dichting + vervroegd nieuwe riem (zit onder de olie).

Het lijkt me nochtans logisch dat bij een distributiewissel die oliekeerring ook meegenomen wordt, of tenminste nagezien als er in het distributiehuis olie hangt? Of zie ik dat veel te simpel? 't Zijn vijgen na Pasen natuurlijk, maar misschien is iemand er iets mee...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door Jan anno NU »

Laat de garagist dan nu ook de krukas poelie kontroleren als die er toch af gaat.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door Erdem50 »

En de oliepomppakking
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door chv »

De vraag van TS was ondermeer of de oliekeerring controle/vervanging normaal gesproken plaats moet vinden bij een distributie wissel. Ik ben geen monteur maar zit de oliekeerring niet op een andere plaats (tussen motor en versnellingsbak) dan de distributie?
En het antwoord op deze vraag dus nee is?

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door brugseb »

chv schreef: 22 sep 2023, 16:54 De vraag van TS was ondermeer of de oliekeerring controle/vervanging normaal gesproken plaats moet vinden bij een distributie wissel. Ik ben geen monteur maar zit de oliekeerring niet op een andere plaats (tussen motor en versnellingsbak) dan de distributie?
En het antwoord op deze vraag dus nee is?

Mvg,
Charles Vos
Ben niet zo vertrouwd meer met de juiste termen... maar lekte kant distributie. Poelie was nog perfect, ze hebben wel de andere riem (alternator) vervangen omdat daar haarscheurtjes in zaten. Wat op zich vertrouwen geeft (gevoel dat ze verder kijken dan louter de job).
Ach, vind dit gewoon klote, bij de distributiewissel hadden ze moeten zien dat de boel nat stond...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn 2 krukas keerringen hè.
Voor hetzelfde geld wordt het mede/ook door de keerring in de bak veroorzaakt (zou ik niet helemaal uitsluiten)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 22 sep 2023, 14:35 Even een vraagje gooien - deels uit frustratie.
: de olie keerring van de krukas lekt deftig olie. Dus nieuwe dichting + vervroegd nieuwe riem (zit onder de olie).

Was je zeker dat het de krukas dichting was die lekte ? Mijn ervaring is namelijk dat die minder vaak lekken dan de oliepomp. Bij een lekkende oliepomp is het resultaat zowat hetzelfde als een lekkende krukasdichting (de olie hangt eigenlijk op dezelfde plaats)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door Multivan Generation »

En denk ook eens aan de pakkingen bij de oliekoeler..

Tsja, oude volkswagens krijgen wel vaker de neiging om hun territorium te willen markeren.
Oudere mensen beginnen soms ook wat te lekken. Hoort bij de leeftijd :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door brugseb »

Bedankt voor de aanvullingen, ik hoor maandag nog wat er allemaal precies is vervangen (opgehaald buiten de openingsuren).µ
En wellicht nuttig voor wie nog een distributiewissel te wachten staat.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Wat hoort bij normale distributiewissel?

Bericht door brugseb »

Multivan Generation schreef: 23 sep 2023, 08:02 En denk ook eens aan de pakkingen bij de oliekoeler..

Tsja, oude volkswagens krijgen wel vaker de neiging om hun territorium te willen markeren.
Oudere mensen beginnen soms ook wat te lekken. Hoort bij de leeftijd :knipoog
Ik dacht dat onze Duitser "proper op zijn eigen" was. Van zijn Engelse voorgangers (MG's) was ik gewoon dat ze overal lekten :bonk
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie