Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor kapot?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Motor kapot?

Bericht door Remco_T5 »

Wat een operatie maar nu heb je wel een gloednieuw blok. :jumpklap Wat betreft het inrijden, heeft het revisiebedrijf geen tips geveven?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door vwcampersite »

Ja die hebben wat genoemd maar om eerlijk te zijn weet ik het niet meer exact.. los van rustig rijden , niet teveel van het blok vragen en niet teveel toeren.
Wat ik me bijvoorbeeld afvroeg vanaf wanneer je nu bv een stuk wat harder mag/ kan gaan rijden (120 - 130) en tot hoeveel toeren..
Mag je binnen de 200km al eens naar de 3500 toeren als de motor warm is.. etc.

Op internet staat van alles maar geeft mij weinig duidelijkheid..

Komt evengoed wel goed maar doe het graag zo goed mogelijk :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor kapot?

Bericht door Multivan Generation »

In je instructie boekje staat normaal gesproken iets vermeld over inrijden.

Netjes opgelost en heeft even geduurd, maar hopelijk kun je weer zorgeloos een paar jaar rondrijden.
Wat ik nog wel mis, is een prijs indicatie van die revisie. Hier hebben andere forumleden misschien ooit gemak van om hun eigen afweging te kunnen maken.

Gebroken krukas en die lagerschaal zijn echt niet tof. Waterslag gehad?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

krekwakwol schreef: 23 sep 2023, 22:26 Volgens mij is dat wel de vliegwiel kant waar de breuk zit, dus een kapot 2 massa vliegwiel zou daar mogelijk invloed op gehad kunnen hebben.
Hij is gebroken aan de kant van de trillingsdemper, niet aan de kant van het vliegwiel.
Heel vreemd dat de krukas is gebroken. Die breekt niet zo maar. Ik heb het duitse forum bekeken maar vind geen identieke verhalen. Er moet voordat hij brak toch iets erg fout zijn geweest met je blok. Was er geen vreemd geluid voordat je pech kreeg? Er moet iets zijn gebeurd waardoor het draaiende gedeelte plotseling werd geblokkeerd. Waterslag zou dit inderdaad kunnen veroorzaken. Maar dat gebeurt niet van het ene op het andere moment. Rara...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot?

Bericht door krekwakwol »

freek schreef: 24 sep 2023, 23:45
krekwakwol schreef: 23 sep 2023, 22:26 Volgens mij is dat wel de vliegwiel kant waar de breuk zit, dus een kapot 2 massa vliegwiel zou daar mogelijk invloed op gehad kunnen hebben.
Hij is gebroken aan de kant van de trillingsdemper, niet aan de kant van het vliegwiel.
Oké, dan zat ik daar fout mee, dan kan TS die opmerking over het DMV negeren, bedankt voor de correctie Freek.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

Over de oliespecificatie: ik vind dit nog steeds een moeilijke vraag omdat er zoveel verschillende meningen de ronde doen. Feit is dat voor de A serie R5 motoren, dus zonder standaard roetfilter, olie met specificatie 506.01 (long life) moet worden gebruikt. De 506.01 is 0w30 (nb andersom: 0w30 is niet gelijk aan 506.01). Bij de introductie van het standaard roetfilter in 2006 is de motoraanduiding gewijzigd in B en moet olie met de specificatie 507.00 worden gebruikt (=5w30) omdat de additieven in de 506.01 schadelijk zijn voor het roetfilter. Maar hiervoor moest de slijtagebestendigheid van diverse motordelen worden verbeterd. En welke dit zijn is voor mij ook nog steeds niet duidelijk. Het gaat in ieder geval om de nokkenas plus lagers en de klepstoters. Vermoedelijk ook de krukas plus lagers en drijfstanglagers. Maar als ik de profs op het duitse forum mag geloven is ook de tandwieldistributie hierop aangepast. En die is in jouw motor niet vervangen (hiervan zijn nooit vervangingsdelen geweest). En dus zou je nog steeds gebruik moeten maken van de 506.01 in geval van longlife. Hoe dit bij nieuwe, vervangende, nokkenassen en krukassen zit weet ik niet. Zijn deze later door vw ook verbeterd zodat ze dezelfde hardheid hebben als bij de B motoren? Zelf heeft mijn t5 in 2009 een nieuw AXE blok gekregen bij de vorige eigenaar. En hierbij heb ik me ook altijd afgevraagd of dit dezelfde specificaties heeft als de blokken t/m 2005. Voor de zekerheid ververs ik altijd met 506.01. Maar ik weet dat eigenlijk alle garages gewoon 507.00 gebruiken omdat ze dit in het vat hebben....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Motor kapot?

Bericht door Remco_T5 »

Freek, ik ben waarschijnlijk een leek wat olie betreft. De termen 0W30 en 5W30 enz. ken ik wel maar de andere aanduidingen niet. Zijn de 500 aanduidingen dan weer iets anders? :groteogen
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motor kapot?

Bericht door SyncRoon »

Remco, als verder zoekt zal het het antwoord wel vinden. 5W30 heeft betrekking op de viscositeit van de olie. Maar de 507.00 of 506.01 geeft aan of de olie aan de specificaties van VW voldoet voor dat type motor.

Dus welke motor heb je (AXE en geen DPF) en dat is dan de 506.01 als ik begrijp. Ik heb zelf de BPC met DPF en gebruik 507.00. De viscositeit kan anders zijn bij het gebruik, bv in koude landen of juist warme landen. Of bij korte intervallen voor verversen of juist lange intervallen. Dat staat allemaal in je boekje en staat ook bij veel producten van de olie ter informatie vermeld. Zoek een merk van je voorkeur en gebruik het zoekmenu waar je olie voor je type wagen kan vinden. Ik gebruik dus Havoline van Texaco met 507.00 maar Texaco heeft geen olie voor de AXE met 506.01 Welk merk je dan moet nemen? Dat bekijk je dan bij je (voorkeurs)leverancier. Om nu af te gaan op een 'jopie' omdat die altijd voor alles olie van de action gebruikt is ook zo wat.
Groet, Ronald
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motor kapot?

Bericht door freek »

Eurol heeft 0w30 - 506.01 in het leveringsprogramma.
Deze gebruik ik en mijn garage bestelt dit op mijn verzoek.
(en vindt het overigens onzin en daarin verschillen we dus van mening :-) ). Probleem is dat verkeerd gebruik pas op de lange termijn blijkt en een directe relatie niet zomaar te leggen is.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Motor kapot?

Bericht door Remco_T5 »

Dat wist ik niet. Ik heb even gekeken bij de sites en inderdaad onder "vrijgave van de fabrikant" staat het. Het stukje viscositeit wist ik wel maar ik ben van de generatie die vroeger 20W50 in zijn 20 jaar oude auto gooide. Nu wel iets zorgvuldiger geworden :jump
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie