Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door busbart »

schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Pas ging ineens bij mij het lichtje van koelwater branden???? nog nooit gebeurt in die jaren die ik hem heb.
maar even gekeken, en ja niveau te laag. bijgevuld verder geen problemen meer. wel rook ik de laatste tijd regelmatig na een rit dat zoete luchtje van heet koelwater. vreemd???
ben ik net in de motorruimte, zie ik dat het daar onder de voorruit wat nat is, vreemd... geef even voorzichtig een draaitje aan dat schroefje, houd ik in een keer die kop in m'n vingers???

heeft iemand dit hier al eens aan de hand gehad? en zou ik zo'n schroefje los kunnen bestellen?

nog een ander vraagje, heeft hier iemand zo'n diagrammetje van de ACV waar koppel en vermogen in staan?

Afbeelding
Afbeelding[/img]
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door Multivan Generation »

Dat afgebroken stukje heb ik ook eens gehad. Koste mij toen een andere slang en toen via Pascal opgelost :toppie

Je andere vraag kun je gewoon online vinden
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door busbart »

Ok, Is er hier iemand die mij aan zo'n ander schroefje kan helpen?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door Multivan Generation »

busbart schreef: 31 aug 2023, 17:48
nog een ander vraagje, heeft hier iemand zo'n diagrammetje van de ACV waar koppel en vermogen in staan?

Afbeelding

bron: https://www.t4-wiki.de/wiki/ACV
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 sep 2023, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door Multivan Generation »

busbart schreef: 31 aug 2023, 20:18 Ok, Is er hier iemand die mij aan zo'n ander schroefje kan helpen?
Dat is geen los verkrijgbaar onderdeel, helaas.
Kost je waarschijnlijk een andere slang.
Of iemand moet een complete slang voor je willen opofferen..

TIP: nooit ontluchten via dat schroefje, maar gewoon deksel van je expansievaatje er af laten.. (gekregen van Pascal :toppie )

Sterkte :troost

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door SyncRoon »

Als het schroefdraad gedeelte / afdichting niet lekt zou ik het verder goed afdichten met 2 componentenlijm voor kunststof. Nieuwe slang met ontluchting heeft blijkbaar geen meerwaarde begrijp ik uit Peter zijn reactie.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door websurfer »

deze zit op meer autos m.i. gewoon even de sloperij op lopen en zoeken
zullen er nog genoeg hebben
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door limburger »

busbart schreef: 31 aug 2023, 20:18 Ok, Is er hier iemand die mij aan zo'n ander schroefje kan helpen?
platte schroevendraaier beetje warm maken, in de afgebroken schroef smelten, afkoelen en los draaien. ik heb er gewoon een zeskantbout met teflontape in gedraaid. was een van mijn eerste reparaties aan de bus, dus dat zit al ruim 10jaar. wat betreft ontluchten, dit is je hoogste punt vandaar hier dat schroefje, maar dat is niet nodig als het water stroomt komt het vanzelf bij het expansievat.

:driveT4 :T44EVER
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door busbart »

websurfer schreef: 01 sep 2023, 16:43 deze zit op meer autos m.i. gewoon even de sloperij op lopen en zoeken
zullen er nog genoeg hebben
Puntje is dat dat plastic minstens net zo oud is, en als je die schroef daar uit draait en bij jezelf erin, scheurt ie ook al net zoals mijn originele.

Zo ben ik erachter gekomen dat dat geen goed idee is, 150 km rijden voor een schroefje halen op een sloperij schiet ook niet op.

op een andere manier ben ik erachter gekomen dat een twingo dezelfde schroef heeft, maar dan in messing. ook niet leverbaar bij renault, zelfs niet op de fabriek.

dus blijft over een limburgse noodreparatie....
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door busbart »

Ik heb uiteindelijk nóg verder gezocht, en dan blijkt een landrover discovery ook zo'n schroefje te hebben, maar dat duurde te lang en de verzending was 4x zo duur als schroefje zelf, en uiteindelijk bij iemand terechtgekomen die er tussen ontbijt en koffie even een gedraaid heeft! konden we toch nog op vacantie.
Groet, Bart
T4Twin0182
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: schroefje koelslang afgebroken al eerder gebeurt?

Bericht door T4Twin0182 »

Bij ons was ook het schroefje afgebroken, ik heb er toen de torx 30 parker/schroef van vw ingedraaid en probleemloos tot nu toe mee rondgereden (inmiddels al 5 jaar)
Plaats reactie