Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verwijderen retro roetfilter

vragen over de T5
Plaats reactie
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

verwijderen retro roetfilter

Bericht door Multivan »

Mijn Multivan 174 pk van juni 2004 is door de dealer gratis voorzien van een roetfilter. Het viel mij op dat de monteur die de klus uitvoerde het chasisnummer van de auto in de roetfilter grafeerde. Nu las ik op het Forum, dat indien je eventueel de roetfilter zou kunnen vervangen door een stuk uitlaatpijp, indien je niet tevreden bent of omdat de auto problemen krijgt. Ik heb van mijn auto de gegevens bekeken op de site van de RDW en onder het kopje milieu staat vermeld dat mijn bus is voorzien van een retrofilter. Dus bij een APK heb je volgens mij problemen als er geen roetfilter meer onder de auto zit. Het zelfde geldt namenlijk voor de katalisator. DUS: GEEN ROETFILTER VERWIJDEREN
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verwijderen retro roetfilter

Bericht door vaniac »

Dit is vanzelfsprekend. Alleen, waarom zou je het retrofitfilter laten verwijderen. Normaal gesproken heeft dit passieve filter helemaal geen invloed op het functioneren van de motor, vergelijkbaar met een uitlaatdemper.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: verwijderen retro roetfilter

Bericht door Christoffel »

Bij de APK wordt niet gekeken of een voertuig ( diesels ) uitgevoerd is met een roetfilter of katalisator. Het enige controlepunt is of de uitlaat over het hele gedeelte gasdicht is en of deze deugdelijk bevestigd is. Er staat ook geen vermelding op je kentekenbewijs.

Het verwijderen van je roetfilter is echter wel strafbaar. Als je ooit een controle krijgt onderweg van douane of verkeersinspectie wordt er wel naar gekeken. Er is immers subcidie van de overheid voor uitgegeven.

De retroroet filters zijn over het algemeen half open filters, wat betekent dat als het filter helemaal dicht zou zitten de werking nul wordt maar geen invloed heeft op prestatie van de motor.

Chris
Afbeelding
Plaats reactie