Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slaaphefdak T4 L2 advies

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door RichardT4VR6 »

Goedemorgen,

Ik ben net nieuw op dit forum en we zoeken een slaaphefdak voor onze T4 L2 wat we willen laten inbouwen. Wat raden jullie aan? Ik wil niet de hoofdprijs te betalen maar het moet wel een goed dak zijn en liefst niet te hoog zodat het er ook nog fatsoenlijk uit blijft zien.

Dank alvast voor de reacties!
foto T4 VR6.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door Hanz »

De eerste vraag is dan: wil je een dak över de volle lengte van de bus of een dak voor een korte wielbasis? Hangt ook een beetje van de verdere indeling af. Kijk ook eens bij het project topic 'the next level ' van Peter (multivan generation).
Hij heeft daar een lang hefdak op een lange wielbasis gebouwd.
En niet om je te ontmoedigen maar een goed dak dat plat is en niet de hoofdprijs kost zal je waarschijnlijk niet vinden. Zeker niet als het voor een lange wielbasis is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door Muug »

Voor een poptop-dak te laten inbouwen hebben wij ooit ene keer prijs gevraagd, hier in Lochristi (Belgique). Bij de 10.000 euro! :ie Dat was duur genoeg om op zoek te gaan naar een volwaardige T4-camper. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door Multivan Generation »

Wat jij zoekt is the holy grail en die bestaat niet.
Goede kwaliteit, lange wielbasis, plat en niet te duur? Succes..

Het valt of staat bij het budget wat je voor een slaaphefdak; dus waar je met 2 personen in kunt slapen; in gedachten hebt. Die platte dakjes van FSL en Attrion, mwaoh..

Het slaaphefdak van SCA voor de lange wielbasis is stabiel en goed, zijwanden zijn net iets hoger, daardoor meer stevigheid en je kunt een zonnepaneel haast verdekt monteren.

Hangt ook af hoelang je met de complete ombouw wilt gaan doen natuurlijk. En wat je gebruik gaat worden.

Vergeet ook niet de levertijd van een kwalitatief goed slaaphefdak in te calculeren . Paar maanden tot een jaar levertijd is niet onrealistisch.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door RichardT4VR6 »

Dank alvast voor de reacties. Ik vind een dak over de volle lengte wel mooier en het hoeft echt niet voor niets. Ik snap dat goede producten meestal niet overeenkomen met de laagste prijzen ;-)
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door chv »

Het gaat niet zozeer over mooi of lelijk, maar om waarvoor je het hefdak wilt gebruikten. Gaat het om toevoegen van een slaapruimte, of alleen maar sta-hoogte.
Hefdakjes voor dat laatste hoeft niet duur te zijn.
Een slaaphefdak is per defenitie duur, maar voegt veel ruimte toe aan je kampeerbus.
Maar ga je eerst maar eens inlezen want er is al ontzettend veel over geschreven op dit forum.
Stap 1: gebruik de zoekfunctie.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door propje »

Niet om te ontmoedigen.
Maar waarom is er fabrieksaf nooit geen hefdak verkocht voor LWB.
Je had ze wel maar dan met vaste polyester bak.
Dit is wat me is bijgebleven toen we nog T4 reden.
De bus zou kunnen schranken met over de kop slaan.
En de TUV is best wel streng en niet voor niets.
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door RichardT4VR6 »

chv schreef: 09 aug 2023, 16:19 Het gaat niet zozeer over mooi of lelijk, maar om waarvoor je het hefdak wilt gebruikten. Gaat het om toevoegen van een slaapruimte, of alleen maar sta-hoogte.
Hefdakjes voor dat laatste hoeft niet duur te zijn.
Een slaaphefdak is per defenitie duur, maar voegt veel ruimte toe aan je kampeerbus.
Maar ga je eerst maar eens inlezen want er is al ontzettend veel over geschreven op dit forum.
Stap 1: gebruik de zoekfunctie.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Dank voor de adviezen. Het gaat om slaapplaatsen en sta-hoogte. We hebben twee jonge kinderen die prima in een slaaphefdak kunnen slapen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door Mickel Moen »

Ik wil nog een ander aspect inbrengen.

Voor een kwalitatief goed nieuw slaaphefdak ben je al gauw €5000 kwijt.

Je moet je afvragen in hoeverre dit zich nog verhoudt met de dagwaarde van de bus.

Niet op kleur laten spuiten, zelf monteren scheelt natuurlijk al.

Wat je ook kunt doen is op zoek naar een occasion.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door SyncRoon »

Psst, let je ook op dat RDW eisen aangescherpt hebben ten aanzien van hefdaken (en zitplaatsen). De vraag is hoelang men nog wegkomt met achteraf opbouw na RDW keuring als kampeerwagen. Bij mijn keuring heeft de keurmeester meerdere malen aangegeven dat achteraf inbouw wel een goedgekeurd dak moest zijn. Ze hebben er verder geen aantekeningen/foto's van gemaakt zover ik meekreeg. Onlangs was er iemand die een LWB T4 omgebouwd had met origineel westfaliadak. Echter die kreeg dit niet goedgekeurd via RDW. Niks meer op dat topic vernomen of dat opgelost is. Westfalia op lange wielbasis kan denk ik wel maar dan mag dat enkel met kleine dakopening. En zorg dat je dit vooraf met RDW afstemt. Het is niet meer van ff wak zagen, dakje erop en klaar. (of je doet het na de RDW keuring)

In ieder geval, elk dak waarbij de Bstijl dwarsdrager door gaat is discutabel en heeft een goedkeuring nodig. Welke goedkeuring.... daar is ook nog wel wat over te zeggen. Ik zou dat vandaag de dag ook eerst goed afstemmen.

Waardetechnisch.... je kan voor 100K een nieuwe T6 camper kopen en 3 jaar later ben je 40K kwijt.... Dat een 10K bus nog eens 10-20K kan kosten als je ombouwt of laat ombouwen is dan toch stuk vriendelijke voor je portemonnee. Waar leg je de lat toch?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 763
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door limburger »

SCA maak(te) mooie hefdaken voor de t4 lang en kort. op de website staat alleen nog een korte variant en in de meest recente brochure helemaal geen slaaphefdak meer voor de t4 alleen nog maar een popup.
sca t4.jpg
hier een stukje uit de prijslijst van 2009 staan wat typenummers bij voor een eventuele zoektocht.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: slaaphefdak T4 L2 advies

Bericht door hangover »

Beetje late reactie, maar wij hebben een Austops slaaphefdak op onze T4 TWB.
Zit erop sinds eind 2020. Ze noemen de T4niet meer op hun website. Hier in NL zijn er verschillende die de Austops daken kunnen leveren en ook nog T4 aangeven.
Ben je er al verder mee?

Groet, Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie