Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter afgekeurd

vragen over de T5
Plaats reactie
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door ray308 »

Ik heb ook de duurdere, die is ook geschikter voor meer korte ritten.

Ik heb geen last meer gehad van stank of merkbaar regenereren.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
jaaptina
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2023, 13:01

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door jaaptina »

Vandaag ook een nieuw roetfilter laten plaatsen. Een no name silicium carbide. Inclusief APK en arbeid kwam dat uit op 1130 euro. Nette prijs vind ik. Met het oude filter werd 5000 gemeten waar het max 1000 mag zijn. Er bleek maar een half filter in te zitten. Ik was bang dat een nieuw filter misschien niet genoeg zou helpen. Maar dat doet ie wel. Nu nog maar 200 gemeten. Dat scheelt een hele boel.
Groet, Jaap
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Beckontheroad »

jaaptina schreef: 08 nov 2023, 19:59 Vandaag ook een nieuw roetfilter laten plaatsen. Een no name silicium carbide. Inclusief APK en arbeid kwam dat uit op 1130 euro. Nette prijs vind ik. Met het oude filter werd 5000 gemeten waar het max 1000 mag zijn. Er bleek maar een half filter in te zitten. Ik was bang dat een nieuw filter misschien niet genoeg zou helpen. Maar dat doet ie wel. Nu nog maar 200 gemeten. Dat scheelt een hele boel.
Groet, Jaap
Welk type motor en hoeveel km?
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
jaaptina
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2023, 13:01

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door jaaptina »

Beckontheroad schreef: 09 nov 2023, 01:24 Welk type motor en hoeveel km?
2 liter uit 2010 met 250.000km op de klok.
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Beckontheroad »

Dank
Ben benieuwd, ben over ca een maand aan de beurt met ca 140k.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
bertvanbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2016, 22:30

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door bertvanbergen »

Hoy Allemaal,

Na alle commotie over de roetmeting ben ik twee weken voor de APK vervaldatum naar het APK keurstation gegaan en is er een roetmeting uitgevoerd. Het is een VW T5 1.9TDI met motorcode BRS uit 2009 met 140.000km op de teller.
Het limiet is 1.000.000 deeltjes. Het waren er 1.200.00, auw dat doet pijn net niet! En de onzekerheid of hij het wel haalt met een nieuw roetfilter. Ik woon in de buurt van Eindhoven, vanaf januari 2025 mag je daar nog alleen met Euro 5 het centrum in. Ik heb gekozen een nieuwe roetfilter te proberen.
Het originele roetfilter had nummer 7HO 254 700N. Via uitlaatdiscount.nl ben in op DPF132 uitgekomen, deze kost met pakkingen en beugels 290euro op basis van Cordieriet (Silicium was helaas niet verkrijgbaar). Omdat de middendemper (BRS transporter heeft alleen een middendemper) ook bijna doorgeroest was maar meteen een nieuwe besteld.
Toen de uitlaat een DPF binnekwamen viel mij op dat er op de DPF132 een grote stikker zat waarop stond dat hij aan euro 4 voldoet maar niet aan euro 5. Uitlaatdiscount gebeld met de vraag of ik wel de goede had, JA!
Om goed bij het roetfilter/turbo te komen heb ik de rechter aandrijfas verwijderd. Ik vermoed dat als je een brug hebt dit niet zou hoeven. Graag zou ik nog als tip willen geven dat je er van uit moet gaan dat er nog behoorlijk wat kosten bij komen: de sensoren en drukleidingen zitten gewoon te vast geroest/gelast. ( Ik heb er professioneel gereedschap op stuk getrokken). Op een gegeven moment scheurde de aanlas bus gewoon van de oude uitlaat los. Ik heb een temperatuursensor(75 euro) en drukleiding (80 euro) nieuw moeten kopen. De imitatie roetfilter paste redelijk goed, duidelijk is te zien dat de constructie veel goedkoper is uitgevoerd. Maar goed, waar het wat mij betreft om draait is dat de Cordieriet kern filter goed is.
De differentiaal druksensor heb ik niet vervangen, wellicht ga ik dit nog doen. Na het starten kreeg ik geen foutmeldingen. Ben toen ongeveer een 1.5 uur gaan proefrijden, zonder storing. De week erop de auto naar het keurstation gebracht. Ik kreeg een telefoontje dat hij slechts 20 deeltjes uitstoten???? Ik heb nadrukkelijk gevraagd of hij niet 200.000 bedoelt ofwel 0.2 miljoen…..maar nee het waren er echt slechts 20.
Komende tijd ga ik uitzoeken wat ik nog in VAGCOM/VCDS moet doen, mocht iemand dit weten?

Groeten,

Robert
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door aveld »

Hoi allemaal,

Ik zat dit topic al een beetje met angst te volgen, wij hebben een T5 GP met 140pk uit 2011 met 220k km op de teller (CAAC motor). Helaas werd afgelopen maand het roetfilter afgekeurd met onmeetbare waardes, chemisch goedje werkte niet, maar bleek dan ook intern gescheurd.

Na wat te twijfelen tussen uitschrijven of de spaarrekening aanspreken, toch maar een nieuwe in laten bouwen door de garage, kosten zo'n 1550 euro incl. arbeid etc. Niet goedkoop, heb gevraagd er een goede betrouwbare siliciumcarbide versie erin te zetten. Helaas ben ik niet zo handig het zelf te doen, want op internet zijn de materialen los een heel stuk goedkoper.

Maar de camper rijdt weer met geldige APK en heeft nu gelukkig een meetwaarde van 58.3 :gekte . Ik ga na een paar 1000 km's nog eens langs voor een 2e test om zeker te zijn dat de waarde niet weer oploopt.
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Beckontheroad »

Week geleden APK met roetmeting CAAC 140k gelopen
Meeting 10 op een waarde van 1000.
Dus schoon, nix aan de hand ;)
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie