Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slaapbank schuifprobleem T4

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Liberty
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2023, 21:10

Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Liberty »

:driveT4
Hallo allen

Zie hier oude topics over dus ben niet de enige met dit probleem. Onze slaapbank mechanisme werkt niet meer. Via de hendel onder de bank wordt de klem niet losgetrokken en kan ik de bank niet schuiven. Is er iemand in deze groep, omgeving Haarlemmermeer, die hier een mogelijke oplossing voor weet en kan helpen? (Wd40 al geprobeerd)
Tanx
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Dropmans »

Waarschijnlijk iets los geschoten in het mechaniek.

https://wimkoelman.files.wordpress.com/ ... jderen.pdf

WD40 doet over het algemeen sowieso niet zo veel behalve lekker ruiken en alles moddervet maken.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Hanz »

Dat linkje gaat volgens mij niet over een T4 slaapbank. En WD40 is geen goed smeermiddel, het droogt na verloop van tijd op en wordt dan alleen maar plakkerig.
De hendel is met kabels verbonden met de borgpennen. Kijk eens in de bank of die kabels nog heel zijn en goed bewegen.
En smeren kan beter met siliconenspray, dat geeft de minste vettigheid. Of heel spaarzaam met rijwielolie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Liberty
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2023, 21:10

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Liberty »

Tanx voorreacties.
De kabels zijn nog heel (eentje heeft een rafeltje) het kliksysteem werkt niet. Nu touwtjes aan de kabeltjes gedaan waarmee je ze omhoog kunt trekken. Alleen daarvoor moet de bank open en het omhoog trekken van het touw en de bank naar voren trekken tegelijkertijd lukt heel lastig.
Dus als iemand weet hoe ik het oorspronkelijke systeem kan repareren……graag!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Hanz »

Het lijkt erop dat de kabels teveel speling hebben of uitgerekt zijn. Onderstaand een tekening van het systeem, het lijkt of er een soort stelmoer zit waar de kabel aan de borgpennen zit. Misschien dat je daar iets mee kan.
132210000.png
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Multivan Generation »

Steek je licht eens op bij Poptop..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Hanz »

Poptop is ook een goed idee, zit in Noordwijkerhout, dus in omgeving Haarlemmermeer.

Als je toch zelf eerst aan de slag wilt, de kabels kan je inderdaad stellen. Aan de uiteinden, vlak boven het punt waar de kabel aan de borgpen bevestigd is, zit een stelschroef. Hetzelfde principe als bij de handremmen op je fiets. Misschien kan je hiermee de kabels zoveel strakker stellen dat de borgpennen weer voldoende omhoog komen. Zie ook de foto. De stelschroeven zitten aan de voorkant van de bank in de hoeken.
Ik zou dan ook meteen de pennen schoon maken en smeren. Dan loopt het allemaal wat soepeler. Onder het lipje waar de stelschroef inzit is ook nog een moer zodat je na het verstellen de zaak weer vast kunt zetten. Zo voorkom je ook dat het zaakje door bagage onder de bank per ongeluk uit het lipje gedrukt wordt. Op de foto is deze moer niet te zien.
Bijlagen
Afstelling borgpen.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Dropmans »

Super duidelijk zo lijkt mij!

Wil het ook wel eens gebeuren dat die kabels breken? Of gebeurt dat eigenlijk nooit?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Liberty
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2023, 21:10

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Liberty »

Ik ben helaas niet zo technisch dat ik iets kan met deze super meedenkende berichten. De bank wil nu niet meer voor of achteruit.
Is er iemand die mij kan helpen met dit probleem? Ik wil naar je toe rijden. Wij wonen in de buurt van Haarlem.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Slaapbank schuifprobleem T4

Bericht door Hanz »

Om te zien of het probleem in de afstelling van de kabels zit hoef je niet technisch te zijn.
1. Zet de zitting van de bank open/omhoog.
2. De borgpennen en stelschroeven kan je nu zien zitten links en rechts in de hoek aan de voorkant van de bank. Gebruik eventueel een zaklampje om beter zicht te hebben.
3. Beweeg nu de ontgrendel hendel en kijk in de bank of je de borgpennen omhoog ziet komen.
4. Als de borgpennen wel bewegen maar niet ver genoeg omhoog komen dan moeten de kabels strakker gezet worden.
5. Als een of beide borgpennen helemaal niet bewegen dan is waarschijnlijk een kabel gebroken.

Je schreef dat de bank wel beweegt als je de kabels met een touwtje omhoog trekt. Het zit dus niet in de glijblokken of de rail, dus het probleem zit zo goed als zeker in het niet (genoeg) lossen van de borgpennen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie