Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verwonderpunten T5 Multivan

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V4-Wim
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:53

Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door V4-Wim »

Sinds een dik half jaar rij ik in een T5 Multivan 131pk 2.5tdi. Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met het ding. Dat zit 'm in een paar punten.

Het verbruik. 1 op 12 is echt de max bij mijn rijstijl en gebruik. Het is van alles wat. Binnendoor, snelweg, in het dorp. Mijn 102pk t4 draaide destijds 1 op 15. Dus ik vind dit verbruik fors. Is dat bij andere 2.5 tdi ook zo?

Het achterlijke turbogat icm de 6 bak. Onder de 1500 toeren heeft ie echt heel weinig in huis. Waardoor je in de bbk vaak net niet lekker uitkomt tussen 2e en 3e versnelling. Daarna heeft ie een hele bult koppel tot iets van 2500 en dan is de dikste pret ook wel voorbij.
Is hier nog wat aan te doen door bijvoorbeeld de egr af te doppen, de kat te verwijderen of evt tuning? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Verder is het wel een heerlijk praktisch ding met veel ruimte. Nu maar hopen dat het kwarttarief blijft.
2004 T5 Transporter DC 128kw.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door krekwakwol »

Hallo Wim,
Mooie vlag, een om trots op te zijn.

Wij hebben ook een 2.5tdi origineel 131pk, verbruik is ongeveer 1 op 12, maar wel met een bus ingericht als camper, dus ongeveer 2500kg.
Maar een multivan is ook geen lichtgewicht, daar hangt natuurlijk ook een hoger verbruik aan vast.
Turbogat hebben we geen last van, maar de motor is getuned.
Er zit een roetfilter onder, ik heb ook zonder roetfilter gereden, ik verneem niet echt verschil met of zonder in trekkracht.
EGR is uitgeschakeld.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
V4-Wim
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:53

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door V4-Wim »

krekwakwol schreef: 21 nov 2023, 21:01 Hallo Wim,
Mooie vlag, een om trots op te zijn.

Wij hebben ook een 2.5tdi origineel 131pk, verbruik is ongeveer 1 op 12, maar wel met een bus ingericht als camper, dus ongeveer 2500kg.
Maar een multivan is ook geen lichtgewicht, daar hangt natuurlijk ook een hoger verbruik aan vast.
Turbogat hebben we geen last van, maar de motor is getuned.
Er zit een roetfilter onder, ik heb ook zonder roetfilter gereden, ik verneem niet echt verschil met of zonder in trekkracht.
EGR is uitgeschakeld.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Aha, 1 op 12 is dus niet zo raar. De mijne noteert ook 2350kg. Tuning kan dus helpen. En egr verwijderen ook.

Heb je hem zelf laten tunen?
2004 T5 Transporter DC 128kw.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door krekwakwol »

Nee, dat was al zo toen ik hem kocht, maar als je een goed adres wilt, kan ik je Van Vucht Tuning in Marum aanbevelen.
Die heeft ook van mijn bus de software aangepast i.v.m het roetfilter en de EGR.
https://www.vanvughttuning.nl/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door SyncRoon »

Ik verbruik tussen 1:5 en 1:7....... met BPC/standkachel etc. rij met aanhanger boven de 2000rpm en ik rij wel eens rustig in 6e op 1600rpm maar accelereren is terugschakelen ook al wil de bpc wel trekken. Last op lage toeren vind ik funest voor de motor. 1e eigenaar gebruikte 6,5 tot 7,5 liter op 100 km en reed eigenlijk nooit harder dan 90 of de vrachtwagens.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door Multivan Generation »

V4-Wim schreef: 21 nov 2023, 22:56
Aha, 1 op 12 is dus niet zo raar. De mijne noteert ook 2350kg. Tuning kan dus helpen. En egr verwijderen ook.
Wat woog je T4?
Zeg 400kg zwaarder is zeer realistisch en dat verbruikt dus ook meer.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door Mickel Moen »

2,5TDI van 2004, 130pk, getuned gekocht.
Verbruik 1 op 12.
2500Kg
Geen roetfilter.
EGR origineel.

Toerental meestal +/- 2000

Ik ken de term turbogat, maar zou niet weten wat het is.

Motor is bij 250.000km gereviseerd.
Bus rijdt heerlijk. Nog steeds super blij mee.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door Muug »

Mickel Moen schreef: 22 nov 2023, 08:48 Ik ken de term turbogat, maar zou niet weten wat het is.
Turbogat is een grote dip in de koppelkromme, bij een bepaald toerental, of binnen een klein toerentalbereik. In dat toerentalbereik heeft de motor dus geen fut,en accelereert relatief zwak (uitgezet tgo andere toerentallen).
De reden dat het gat er is, heeft meestal met emissienormen te maken. Anders gezegd: het gat wordt exact dáár kunstmatig gecreëerd zodat de emissienormen in de testomstandigheden behaald worden.
Met wat eenvoudige tuning kan dat weggewerkt worden, zodat de koppelkromme gewoon mooi doorloopt en de motor dus gewoon goed doortrekt in alle toerentallen.

Een ander begrip is "turbolag" waarbij "lag" op z'n Engels moet worden uitgesproken. Men bedoelt daar het vertragingsmoment mee, dat aanwezig is tussen het induwen van het gaspedaal, en de effectieve vermogenstoename dankzij de in werking tredende turbo. (herinnering: uitlaatgassen jagen een turbinewieltje in toeren, dat rechtstreeks de turbo-as bedient, zodat die harder lucht gaat aanzuigen en comprimeren, wat dus voor meer brandbaar mengsel in de cylinder zorgt, en dus voor meer pk's bij verbranding. Met ook meer uitlaatgassen tot gevolg, en dus een sneller draaiende turbo, etc etc . Probleem hier is dus dat je éérst meer uitlaatgassen moet genereren, eer de turbo effectief wordt. Dus je duwt het gaspedaal in, waardoor langzaam meer uitlaatgassen worden geproduceerd, waardoor de turbo in gang schiet. Dus tussen induwen gaspedaal en effectieve turbodruk verlopen enkele tienden van seconden) Dat was vroeger vooral een issue, toen turbo's "manueel" aangedreven werden door de uitlaatgassen. Optimalisering van de turbo's door de jaren heen, en de electronische sturing ervan, hebben die "lag" zo goed als uitgeroeid.

edit: ik zal zelfs nog wat meer zeggen. 't is doordat ze die turbo zo enorm goed onder controle hebben, dat de motorblokken ook steeds een kleinere cylinderinhoud gekregen hebben. Kleiner weliswaar, maar toch ook (erg) krachtig. Die kleinere blokken zijn bovendien behoorlijk vinnig, waardoor de wagens ook vinniger versnellen. Een wagentje met een moderne kleine turbodiesel is daardoor een heel pak snediger in versnellen dan een "ouwe" diesel.
Laatst gewijzigd door Muug op 22 nov 2023, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door Mickel Moen »

Dank voor de uitleg. :toppie

Dat het mij dus niets zegt, zal omdat ik er geen last van heb. Althans ik herken niets in de uitleg, behalve dan, dat ik vind dat de turbo er altijd mooi inkomt. Het zal zijn, dat mijn bus al getuned was toen ik hem kocht. Daarvoor altijd benzine gereden en geen ervaring met een turbo.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
V4-Wim
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:53

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door V4-Wim »

Dank voor de antwoorden. 1 op 12 is dus redelijk de norm. Ik rij ook altijd rond de 2000 toeren. Die van mij wordt pas sterk vanaf ongeveer 1500 toeren terwijl ik daar ook nog wel onder kom. En dan is de fut er dus goed uit.
2004 T5 Transporter DC 128kw.
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 571
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door Remco181 »

Mijn T5 Caravelle met 2.5 Tdi rijdt ongeveer 1:13,5 als ik niet met aanhangers aan de slag ga

Niet getuned ofzo. Turbo gat merk ik ook niets van, ik heb voldoende trekkracht over het hele bereik. Met zware aanhanger erachter heb ik ook onder de 1500 toeren meer dan voldoende kracht om netjes op te trekken, dus ben dik tevreden.

Mijn T4 Caravelle deed ongeveer 1:14, dus ook over het verbruik heb ik niets te klagen denk ik :yes
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door jos_br »

Een T4 102pk heeft nooit fatsoenlijk trekkracht onder de 1800rpm, dat komt door de wastegateturbo, die spoelen slechter dan de variabele turbo. Daarbij is het voor het vliegwiel en de rest van de aandrijving niet meteen aan te raden steeds onder de 2000rpm te zitten. Das ongeveer hetzelfde wanneer je op een fiets in de hoogste versnellingen probeert weg te rijden/accelereren. Een verbruik boven de 1:11 is bepaald zuinig, alles daarboven is meegenomen. Zelf red ik het niet, ben blij met 1:10 met een T5.1 140pk getuned.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
TRS
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Verwonderpunten T5 Multivan

Bericht door TRS »

Mijn vorige T5 uit 2006, ontbeerde ook het nodige aan vermogen: naar de garage: daar bleken de diverse filters verstopt én het uitlaat spruitstuk bleek lichtjes gescheurd, na vervanging weer optimaal vermogen en ik veel euros lichter....
Plaats reactie