Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door Clarisse »

Update: Ik heb deze T6 verlengde wielas met vast hoogdak uit 2016 op het oog: https://autorobben.nl/occasions/volkswa ... -trekhaak/

Is dit een goede motor (2.0 (maar eigenlijk 1,968) 102 pk)?

Heeft deze T6 L2H3 uit jan 2016 een chassis waarin je een uitklapbare achterbank met buikgordels mag plaatsen op zo'n 1,25 m v achteren zoals ik in mijn T4 van okt 1995 heb gedaan?

Hij kost 16275,- incl btw en 3 mnd garantie en dan komt er nog bpm bij van 2315,- over. Wordt verkocht door bedrijfsautohandelaar. Het is een ex-leaseauto, bij VW-dealer in onderhoud geweest, met onderhoudsboekje erbij; remmen zijn vervangen. Is het een redelijke prijs? 'k Vind het heel veel geld en mijn vader die het voorschiet ook... maar heb de indruk dat de T6-bussen met verlengde wielas en hoogdak schaars zijn en allemaal best prijzig.
Hij heeft een km-stand van bijna 184.000. Er zit steenslag op: twee sterretjes bovenin de voorruit, maar ook een putje dat horizontaal is uitgescheurd (nog wel kleiner dan 2 euromunt) midden onderaan de ruit. Ik wil daarover iets in het koopcontract, bijv. dat wanneer hij uitscheurt tijdens het hars in laten brengen de nieuwe ruit voor de verkoper is. Distributieriem en waterpomp gaat de verkoper vervangen en hij krijgt een beurt voor hij weggaat en hij wil dat rare vloertje en kastje er wel uitslopen. Verder is de binnenkant van een achterdeur flink beschadigd en zit er een scheur in de bekleding van de bestuurdersstoel.

Zijn er zaken waar ik speciaal op moet letten?

Ik lees op het forum hier veel over een vervuilde RGR-klep en openscheurende -buis en intercooler bij veelvuldig aangaan van het start-stop-systeem. Is dit te zien bij bijv. een aankoop-/ apk-keuring of niet? Er zit een knop rechts vh dashboard waarmee je dit start-stop-systeem zou kunnen uitzetten. Zet dit het inderdaad helemaal uit? Dan zou het toch voor niemand een terugkerend probleem hoeven zijn, want dan zet je hem toch gewoon uit, of werkt het anders? Volgens de verkoper gaat het start-stop-systeem sowieso niet aan, dat was zijn ervaring tijdens het rijden. Toen ik vroeg of iemand dan onder de motorkap een draadje had losgehaald ofzo, zei hij dat hij geen idee had.
Iemand hier ideeën / adviezen over?

Wat mij opviel tijdens het rijden is dat de koppeling trilt op een manier die ik niet gewend ben, is dat normaal?

Ik heb in principe morgenochtend voor de tweede keer afgeproken met de verkoper. Heel spannend en ook wel heel verdrietig om mijn oude bus op te moeten geven en een beetje koudwatervrees m.b.t. deze evt. nieuwe. Zie ook erg op tegen alle electronica met mogelijke storingen trouwens.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door Hanz »

Deze auto heeft een max. gewicht van 2800 kg. Dan houd je maar 700 kg over voor aanhanger plus paard(en). Dat lijkt mij te weinig.
En een trillende koppeling is nooit normaal dus dat vraagt op zijn minst om een technische keuring voor je de auto aanschaft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door Clarisse »

Goed dat je dat aangeeft over die koppeling. Dankjewel.

Ik heb besloten om toch mijn E te gaan proberen te halen.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door Clarisse »

Hanz schreef: 06 feb 2024, 19:59 Deze auto heeft een max. gewicht van 2800 kg. Dan houd je maar 700 kg over voor aanhanger plus paard(en). Dat lijkt mij te weinig.
En een trillende koppeling is nooit normaal dus dat vraagt op zijn minst om een technische keuring voor je de auto aanschaft.
De verkoper zei dat het trilt omdat een T6 een dubbel massavliegwiel heeft, terwijl een T4 een vaste koppeling zou hebben. Ik heb hier allemaal geen verstand van.
Hij bokt niet, je hoort ook niets. Je voelt alleen dat hij tegen je voet trilt, wat ik niet gewend ben. Heeft de verkoper gelijk en is er niets aan de hand of moet ik er toch mee door de keuring?
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door krekwakwol »

Hij heeft wel een dubbelmassa vliegwiel, maar dat is juist om trillingen te verminderen.
Onze bus heeft ook een dubbelmassa vliegwiel, maar die trilt absoluut niet onder de voet.
Ik denk dan eerder dat het vliegwiel of koppelingset niet oké is.

Volgens mij wil die verkoper de bus te graag wil verkopen en daarom niet eerlijk is, of er zelf echt geen verstand van heeft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door SyncRoon »

Even moeilijk te volgen met alle losse berichten en vragen...

Ik begrijp dat je de T6 gekocht heb?

Toch jammer denk ik dan want je spreekt er ook van E bij B te behalen. Dat had je meer keus gegeven in merken/type voertuigen met hoogdak en meer binnenruimte voor minder geld dan de transporters die overprijsd zijn vanwege alle hype en lifestyle dat men er aan hangt.

Met de T6 waarschijnlijk bestelwagenchassis (viewtopic.php?t=60144) wordt zitplaatsen voor gebruik achterin tijdens het rijden een lastige en dure zaak. Zelfs een dubbelcabine bank uit een nieuwe bus wordt al moeilijk omdat deze een toelating hebben in combinatie met het tussenschot. Tussenschot voor een H3 dubbelcabine zie ik nog niet zomaar ergens aangeboden. Zie daar maar eens een goedkeuring van de krijgen van de producent......

Met hoeveel personen wil je de weg op normaal gesproken? Meer dan 3 wordt dus lastig en kostelijk.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door Hanz »

Clarisse schreef: 08 feb 2024, 11:59 De verkoper zei dat het trilt omdat een T6 een dubbel massavliegwiel heeft, terwijl een T4 een vaste koppeling zou hebben. Ik heb hier allemaal geen verstand van.
Hij bokt niet, je hoort ook niets. Je voelt alleen dat hij tegen je voet trilt, wat ik niet gewend ben. Heeft de verkoper gelijk en is er niets aan de hand of moet ik er toch mee door de keuring?
De verkoper heeft geen gelijk, ook in de T4 zit een 2-massa vliegwiel. Hij heeft er echt geen verstand van of hij probeert je een auto aan te smeren die niet goed is. Ik zou die bus maar laten staan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6 L2H3 op het oog, over o.a. RGR en trillende koppeling

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: 08 feb 2024, 19:29 [

De verkoper heeft geen gelijk, ook in de T4 zit een 2-massa vliegwiel. Hij heeft er echt geen verstand van of hij probeert je een auto aan te smeren die niet goed is. Ik zou die bus maar laten staan.
+1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie