Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lage luchtdruk - schokkende motor

vragen over de T5
Plaats reactie
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Erik701 »

Ik ben net terug van een weekje Zwitserland met de T5.1 (2011 2.0 TDI 140pk 227.000km). Was eeen plezier om mee te rijden zowel op de Duitse Autobahn tegen 180km/u als op de Zwitserse bergpassen. Maar op de heenrit op de Julierpas (vanaf een bepaalde hoogte, pakweg 1400m) merkte ik dat de motor schokte in 4e en 5e versnelling met een zeer laag toerental. Wanneer ik bijvoorbeeld 70 km/u reed in 4e, en dan de gaspedaal lichtjes indrukte, schokte de motor. Wanneer ik de gaspedaal wat dieper indrukte was er geen probleem en reed de bus vlot weg. Bij lager versnellingen was het mogelijk ook het geval, maar daar merkte ik het niet, omdat je dan vaker meer gas geeft. Dat is de hele week zo gebleven, maar ik ben niet onder de 1600 meter gedaald.
Eens ik dan gisteren de Julierpas terug afdaalde leek het weer te beteren, en onder in het dal (weer onder die +- 1400 meter) was er geen enkel probleem meer, de bus reed weer vlot door in elk toerental in elke versnelling.

Kan het dat de motor in laag toerental te weinig zuurstof binnenkrijgt duur de lagere luchtdruk op hoogte? Is dit een gekend probleem, en is er iets aan te doen? Of kan er een andere oorzaak zijn?
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 663
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Jan anno NU »

in 4e en 5e versnelling met een zeer laag toerental.
Je zou van mij strafpunten krijgen , pure mishandeling.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door krekwakwol »

Jan anno NU schreef: 18 feb 2024, 11:04
in 4e en 5e versnelling met een zeer laag toerental.
Je zou van mij strafpunten krijgen , pure mishandeling.
:knipoog
Helemaal eens met Jan, helemaal onder zulke omstandigheden, eerder terugschakelen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door bvddobb »

Erik701 schreef: 18 feb 2024, 10:55 Kan het dat de motor in laag toerental te weinig zuurstof binnenkrijgt duur de lagere luchtdruk op hoogte? Is dit een gekend probleem, en is er iets aan te doen? Of kan er een andere oorzaak zijn?
Dat kan, maar dan moet je nog wel een stuk hoger komen! Denk aan de Khyberpas of zo, daar moet je evt. wel aanpassingen doen vanwege de ijle lucht.
Echt niet in de Alpen. Wij hebben veel boven de 2000-2500 m gereden, nooit dit probleem gehad. Wel in de bergen altijd lage versnelling, hoge toerentallen rijden.
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Erik701 »

Jan anno NU schreef: 18 feb 2024, 11:04
in 4e en 5e versnelling met een zeer laag toerental.
Je zou van mij strafpunten krijgen , pure mishandeling.
:knipoog
Voor de duidelijkheid, dit was niet tijdens een klim ofzo, gewoon op vlakke weg, 70 - 80 km/u in 4e versnelling, is toch niets mis mee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door krekwakwol »

Maar je zegt zelf al dat het bij een zeer laag toerental was, dit vind geen enkele motor fijn.
Maar dan zou je het ook in lagere versnellingen kunnen proberen of hij het dan ook doet.

En je zou de bus rijdend kunnen laten uitlezen, of er geen hapering in het electronisch gaspedaal zit, of een andere storing.
Gissen is nooit een goede diagnose.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door SyncRoon »

Erik701 schreef: 19 feb 2024, 09:08
Jan anno NU schreef: 18 feb 2024, 11:04
in 4e en 5e versnelling met een zeer laag toerental.
Je zou van mij strafpunten krijgen , pure mishandeling.
:knipoog
Voor de duidelijkheid, dit was niet tijdens een klim ofzo, gewoon op vlakke weg, 70 - 80 km/u in 4e versnelling, is toch niets mis mee?
Reed je op vals plat? Als je in de Alpen rijd en zeker naar een pas dan verwacht ik toch echt geen vlakke stukken.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 18 feb 2024, 11:16
Jan anno NU schreef: 18 feb 2024, 11:04
in 4e en 5e versnelling met een zeer laag toerental.
Je zou van mij strafpunten krijgen , pure mishandeling.
:knipoog
Helemaal eens met Jan, helemaal onder zulke omstandigheden, eerder terugschakelen.
Ik ben het ook hiermee eens.
In de bergen rij je op toeren,
En kijk je niet naar verbruik.

Boven de 3000m wordt de lucht echt ijler, maar je motorcomputer regelt dat gewoon met inspuiting etc hoor.

Gewoon 1 versnelling lager rijden als dat je op een vlakke weg zou doen.

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Erik701 »

Ik begrijp jullie bezorgdheden over het toerental, maar dat is hier niet echt aan de orde denk ik. Het probleem deed zich voor op passen, waar ik inderdaad meestal een versnelling te hoog en flink op toeren reed. Maar het deed zich ook voor op echt wel vlakke stukken, langs een meer bijvoorbeeld, waar ik rustig tussen de 70 en 80 km/uur reed op rechte wegen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door SyncRoon »

Kan je eens aangeven wat je bedoelt met zeer lage toeren? Hoeveel is dat. Heb je het probleem ook elders dan in de Alpen ervaren?

Maar zeer lage toeren en schokkende motor.... is erom vragen. Is het schokken in motorbelasting(bij acceleratie) of speling op motorsteunen?
Groet, Ronald
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Erik701 »

Zal ergens rond de 1500rpm of wat lager geweest zijn, niet extreem laag. Probleem was ook weg na de afdaling, nu ik terug thuis ben rijdt alles weer gewoon prima (en ik heb nog steeds dezelfde rijstijl op vlakke wegen). Het was echt bij heel licht accelereren rond de 70km/u in 4e versnelling, wanneer het de boordcomputer zelf aangaf om bvb in 4e te rijden. Ik voelde de bus lichtjes schokken, maar ook de schokken op de schakelpook, dus ik vermoed echt de motor en niet de steunen. Indien er speling op de steunen zat zou ik dat nu nog moeten waarnemen lijkt me.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Hanz »

Erik701 schreef: 18 feb 2024, 10:55 Wanneer ik bijvoorbeeld 70 km/u reed in 4e, en dan de gaspedaal lichtjes indrukte, schokte de motor. Wanneer ik de gaspedaal wat dieper indrukte was er geen probleem en reed de bus vlot weg.
Geen idee of dit kan maar zou het kunnen zijn dat bij wat lagere luchtdruk de turbo later in actie komt? En dat je door meer gas te geven de turbo wel activeert?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door SyncRoon »

We kunnen blijven raden maar als het 'probleem' zich niet opnieuw manifesteert kan je ermee leren leven of gaan meten wat er aan kan schelen. Of je wat afwijkend kan meten is dan nog de vraag. Aan de andere kant heb je dan msschien wel een basislijn voor als er zich wel wat voordoet. Ik denk dat je met data logging via vcds je goed beeld kan krijgen op belasting motor en parameters.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door marrcel »

Hoeveel km op het luchtfilter?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Lage luchtdruk - schokkende motor

Bericht door Erik701 »

Goede vraag, geen idee. Ik zal die eens nakijken.
Plaats reactie