Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

vragen over de T4
Plaats reactie
T41993
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2023, 09:30

Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door T41993 »

Beste wjwellers,

Rond de voorruit van onze T4 uit 1993 zit een kunststof lijst. Langs en onder die lijst zitten wat roestpuntjes die ik wil behandelen. Alleen krijg ik de lijst niet los. Zit die gelijmd of toch geklemd?
Bijlagen
IMG_9020.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Die lijst is normaal gezien geklemd om de ruit, maar het kan zijn, dat deze vast zit door de ruitenkit.
Beste is om de voorruit er helemaal uit te halen, dan kun je goed beoordelen hoe erg het is.
De ervaring leert dat er vaak meer aan de hand is, beter meteen goed aanpakken.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Roontje
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 sep 2021, 17:19

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door Roontje »

En hoe kan je de voorruit het beste eruit halen , zonder de boel teveel te beschadigen en/of breken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Met een snijdraad en 2 personen,
of dit laten uitvoeren door een bedrijf zoals autotaalglas,
bij die laatste dan meteen een afspraak/totaal prijs maken voor terugplaatsen er bij..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door peetjeadhdtje »

Kun je gewoon bij je thuis laten doen.
Bespaart je een koude ritjes.

Je kunt dan thuis de roest op je gemak aanpakken want die zichtbare plekjes blijken meestal een klein deel van de narigheid.
Roontje
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 sep 2021, 17:19

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door Roontje »

Met n snijdraad? Zijn er mensen met ervaring hierin en/of wat habdige links/video
Gebruikersavatar
thijsb
Berichten: 128
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:55
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door thijsb »

Hallo,

ik heb er een eenmalige ervaring mee (dus amateur :)) - vorig jaar mn voorruit eruit gehaald vanwege barst, maar wilde omdat ik dezelfde soort roestpitjes zag de boel goed doen. Onder het rubber was het al goed aan het roesten rondom, dus het was zeker de moeite waard.

Het was een ontzettend lastige klus, ik had zoveel mogelijk al het rubber weggesneden (wat jij de lijst noemt) en toen met een snijdraad de ruit losgesneden. Ruit ging (buiten de barst die ik al had) vrij snel stuk doordat de draad net in het glas hapte zo nu en dan. Je hebt zeker hulp nodig.

Daarnaast zit er ergens halverwege (of iets meer naar onder, weet niet meer precies) de a-stijl een soort hobbel van waar twee stukken metaal aan elkaar gestanst zitten (ik beschrijf het maar even zo). Dit is echt een lastig stukje.

Je lak beschadigde op best een aantal punten op de sponning. Nou was dat niet zo'n probleem in mijn geval want ik ging sowieso nog aan de slag om alle roest er uit te halen en daarna goed te primen en in de lak te zetten.

Kan zijn dat het minder goed ging omdat ik een vrij goedkoop setje van bol.com had gekocht - professionele spullen maken wellicht uit.

groet,

Thijs
Transporter t4 wijsneus 2003 - 102pk
T41993
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2023, 09:30

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door T41993 »

Het viel erg mee met de roest. Ik heb de rubber lijst eruitgekregen en de plekjes aan de rand behandeld. Richting de ruit zat geen roest. Dus de ruit niet eruitgehad.
Soms valt het mee. :jumpklap
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door J vd Pal »

Goed bericht! Hoe heb je de lijst eruit gekregen? Kon je hem daarna nog terug plaatsen of zit er een nieuwe in?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
T41993
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2023, 09:30

Re: Hoe lijst rond voorruit T4 verwijderen

Bericht door T41993 »

Midden onderin zit het begin/eind van de lijst. Daar kreeg ik hem los. De oude ook weer teruggezet. Op een paar plekken de ruitenkit voorzichtig weg moeten halen maar viel mee allemaal.
Plaats reactie