Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Parkeersensoren voorbumper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Quatz
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 jul 2022, 12:39

Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Quatz »

Hoi, mijn T5GP California (2015) heeft af-fabriek parkeersensoren. 4 in de voorbumper en 4 in de achterbumper.
Als ik de automaat in R (achteruit) zet, krijg ik een melding op de display (kijk of e.e.a. veilig kan etc.).
Als ik dan bijv in de buurt van een muurtje kom, reageren de sensoren.
Echter als ik vooruit inparkeer in de buurt van een muurtje oid kom, hoor ik helemaal niets.
Als ik dan stop en de automaat op R zet, begint de boel wel te piepen.
Is dit normaal? Kunnen die sensoren ook standaard actief worden gezet?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij zou je 2 zoemertjes moeten hebben, eentje voor de voorzijde en eentje voor de achterzijde. Misschien is die voor de voorzijde defect? Zit ergens onder bij je stuur.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Quatz
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 jul 2022, 12:39

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Quatz »

Dank, dat ga ik morgen zeker even checken.
Ik heb de indruk dat de sensoren in de voorbumper wel werken.
Want als ik vooruit inparkeer, stop en de automaat in R zet, begint de boel te piepen. Rij ik daarna weer (langzaam) vooruit, wordt het piepen steeds heftiger. Eigenlijk hetzelfde als bij achteruit inparkeren. Alleen bij vooruit inparkeren, hoor ik pas iets als ik de automaat even in de R hebt gezet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt het systeem met vcds uitlezen. Als je de toets op het dashboard indrukt dan kun je de sensoren al meteen activeren en hoef je niet te wachten op het achteruitrijsignaal.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Quatz
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 jul 2022, 12:39

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Quatz »

Helder ik ga e.e.a. eens proberen.
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door kliklakloe »

Dit is volgens mij vrij normaal gedrag voor parkeersensoren, tenminste bij mijn Opel zafira is dit ook zo. voorste sensoren werken pas na eerst in achteruit gereden te hebben. Wel heb ik een override knop voor de sensoren waarmee ik ze in kan schakelen als ik niet eerst achteruit ga maar toch wil dat ze actief zijn.
jovdt
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:01

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door jovdt »

kliklakloe schreef: 10 mar 2024, 13:43 Dit is volgens mij vrij normaal gedrag voor parkeersensoren, tenminste bij mijn Opel zafira is dit ook zo. voorste sensoren werken pas na eerst in achteruit gereden te hebben. Wel heb ik een override knop voor de sensoren waarmee ik ze in kan schakelen als ik niet eerst achteruit ga maar toch wil dat ze actief zijn.
Idem voor de vw t5GP knop op het dash indrukken als je wil dat ze werken bij het vooruit parkeren .
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door bvddobb »

kliklakloe schreef: 10 mar 2024, 13:43 Dit is volgens mij vrij normaal gedrag voor parkeersensoren, tenminste bij mijn Opel zafira is dit ook zo. voorste sensoren werken pas na eerst in achteruit gereden te hebben. Wel heb ik een override knop voor de sensoren waarmee ik ze in kan schakelen als ik niet eerst achteruit ga maar toch wil dat ze actief zijn.
Dat is bij onze T5 precies zo. Ze schakelen rondom alleen automatisch in als je de versnelling in de achteruit zet. Anders moet je ze zelf met de knop aanzetten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Hanz »

En dat heeft een goede reden: anders zouden de sensoren elke keer gaan piepen als je aansluit bij een stoplicht of in de file. En daar wordt je niet blij van
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Quatz
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 jul 2022, 12:39

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Quatz »

Hoe simpel kan het zijn, deze reden had ik niet bedacht terwijl het heel logisch is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Multivan Generation »

Is je probleem opgelost of doet je luidsprekertje voor de voorzijde het nog steeds niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Quatz
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 jul 2022, 12:39

Re: Parkeersensoren voorbumper

Bericht door Quatz »

Het probleem is opgelost. Ik snap nu hoe het werkt (en de logica erachter) dus weet wat ik moet doen!
Plaats reactie