Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen distributieriem T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

vervangen distributieriem T4

Bericht door Brummarbak »

Hallo weetjewellers,

Ik zoek advies over het volgende.

In maart 2019 is de distributieriem van onze T4 (2,5 TDi) vervangen.
Nu 5 jaar en ca 60.000 km verder vraag ik me af wanneer het wijs is om dit weer te doen.

Een kennis met monteurservaring van T4 busjes geeft aan dat je de distributieriem of om de 100.000 km moet vervangen of iedere 5 jaar. Dan zou het nu weer moeten.
In een oud weetjewel bericht uit 2020 zie ik echter dat aanbevolen wordt dit na 90.000 km of 6 jaar zou moeten gebeuren.

Wat is wijsheid in mijn geval?

Benieuwd naar reacties

Bvd voor reacties

Groet

Ben
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door J vd Pal »

Oude voorschrift VW was 120.000 km of 6 jaar. Later is dat 90.000 of 6 jaar geworden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Erdem50 »

Het voorschrift van 90.000km en zoveel jaren vanuit VW voorgeschreven is voor een originele VW distributieset / riem. Aftermarket zijn er vele distributiesets te krijgen van diverse merken. Ik monteer alleen origineel of anders Conti.

Door de jaren al vele snaren vervangen en ook diverse gebroken snaren gezien en er is echt kwaliteitsverschil in de materialen/merken.

Als je een originele set monteert moet je behoorlijk kracht uitoefenen om de snaar erop te krijgen, dat is echt een stevig ding, de niet originele snaren krijg je er makkelijker op geplaatst.

Ik houd mij altijd vast aan 90.000km en/of 5 jaar.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door chv »

En niet alleen de riem, maar natuurlijk ook de waterpomp en ook die origineel VW.
Heb ik keer een bus overgenomen waarbij de vorige eigenaar zojuist riem en waterpomp had laten vervangen.
"een goede waterpomp van SKF". Ik had na twee maanden al een lekkende waterpomp. En de (Haarlemse) garagist liet het mooi afweten.
Toen ben ik maar naar Garage Schaap in Beesd gegaan waar forumlid Oscar werkt, en er tenminste een goede nieuwe distributieset van VW in gezet.
MET GARANTIE. Want zo doet een professionele garage dat.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Hanz »

En ook nog de spanrollen. Kijk eens op deze pagina van t4-wiki daar staat een lijstje met de te vervangen onderdelen
https://www.t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_(Wechsel_TDI)
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Erdem50 »

Paar maanden geleden ook een distributieset vervangen bij een kennis die zelf delen had geregeld. Set van SKF. Na montage koelvloeistof bijgevuld en ja hoor, begon de nieuwe pomp te lekken. Alles losgehaald en maar met vloeibare pakking gemonteerd wat ik normaliter nooit gebruik.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Veeweeteevier
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Veeweeteevier »

chv schreef: 14 mar 2024, 16:53 En niet alleen de riem, maar natuurlijk ook de waterpomp en ook die origineel VW.
Heb ik keer een bus overgenomen waarbij de vorige eigenaar zojuist riem en waterpomp had laten vervangen.
"een goede waterpomp van SKF". Ik had na twee maanden al een lekkende waterpomp. En de (Haarlemse) garagist liet het mooi afweten.
Toen ben ik maar naar Garage Schaap in Beesd gegaan waar forumlid Oscar werkt, en er tenminste een goede nieuwe distributieset van VW in gezet.
MET GARANTIE. Want zo doet een professionele garage dat.
Wat kost het gemiddeld om dit allemaal met originele onderdelen van vw te laten doen incl. Arbeid en btw?
Mijn T4 California freestyle heeft in 2018 een nieuwe distributieriem gehad en maar 13.000
km gelopen met die riem. Dus op basis van de jaren zou hij deze zomer weer vervangen moeten worden. Ik heb hem een paar maanden geleden van mn vader over genomen. Denk dat ik het toch maar laat vervangen deze zomer. Wat denken jullie wat wijsheid is?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Multivan Generation »

Bij twijfel vervangekosten indicatie tussen de 800 en 1100 euro schat ik in.

Een motor in puin draaien door een geklapte riem kost meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door chv »

Tsja,
Hangt er ook een beetje vanaf hoe je hem gaat gebruiken.
Alleen mee op vakantie gaan en dan weer de winterberging in?
Of ga je hem permanent gebruiken?
In het laatste geval maakt het niet zoveel uit op totale kosten over 5 jaar om hem deze zomer te vervangen.
Waarom het risico lopen?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Hanz »

Veeweeteevier schreef: 17 mar 2024, 21:15 Mijn T4 California freestyle heeft in 2018 een nieuwe distributieriem gehad en maar 13.000
km gelopen met die riem. Dus op basis van de jaren zou hij deze zomer weer vervangen moeten worden.
Dan heeft hij de afgelopen zes jaar dus heel veel stil gestaan en daar wordt een riem niet beter van. Het verteren van het rubber gaat dan bijna nog sneller dan wanneer hij regelmatig draait en lekker warm wordt. Gewoon zo snel mogelijk vervangen dus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Veeweeteevier
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Veeweeteevier »

Nee niet permanent. Maar vakanties en tussendoor rij ik hem regelmatig in het weekend. Ik wil het risico idd niet nemen dus laat ik alles deze zomer gelijk met APK wel vervangen. Is wel een kostenpost zeg :nuts

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Hanz »

Veeweeteevier schreef: 17 mar 2024, 22:07 Is wel een kostenpost zeg :nuts
Als je zo weinig kilometers draait wel maar de meeste worden vervangen na 90.000 km en dan kost het ongeveer 1 cent per kilomeer. Valt wel mee toch?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Veeweeteevier
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: vervangen distributieriem T4

Bericht door Veeweeteevier »

Dat is zo. Ik hoop er zelf veel meer mee te gaan rijden dus zie het idd maar als een investering.

Groet,
Jan
:proost
Plaats reactie