Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Na Old Yellow nu wat minder retro Next Step, Vering!?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Na Old Yellow nu wat minder retro Next Step, Vering!?

Bericht door Retro »

Zo weer terug hier op het forum. Kon na de verkoop van Old Yellow niet wennen aan de Porsche en Volvo. Nu sinds een week weer een VW in mijn bezit. Een T6 met heerlijke TSI en 6 bak. Net terug van een retourtje Kopenhagen in de een waanzinnige storm en ik ben er nog steeds blij mee.
Natuurlijk moet er het nodige aan gebeuren en het eerste is al gedaan de ramen blinderen.
Komende week wordt hij herkeurd om de CNG gasinstallatie eruit is gehaald.
Dan gaat hij naar de tuner voor een upgrade van 150 naar 250PK.
Ik heb vandaag een set BMW 18" wielen opgehaald nadat ik 2 foto's had gezien van die wielen onder een T6 en dat is precies wat ik wil! Ik geloof dat ik wel een paar centreer ringen nodig heb maar dat weet ik niet zeker, iemand hier misschien?
Wat nog meer?
Stiller maken want boven de 140 is er iets teveel geluid.
Taxi plaatwerk aan de binnenzijde bekleden
Cruisecontrol monteren
Moderner geluid en navigatieset erin. Graag tips
Voorbank switchen voor een comfort stoel
Gradient gele, oranje, rode striping (toch retro)
Andere vering, bushings en stabilisator stangen
Bumpers spuiten of vervangen en dan spuiten, ben ik nog niet uit. Vooral de stukjes plastic onder de achterlicht storen mij. Mijn T5 had deuren inplaats van een klep en dat smoelt gewoon iets beter.

Tips zijn welkom!

Foto online gevonden, niet mijn bus maar ik heb wel dezelfde korte versie, volledig met ramen en ik heb dezelfde wielen die er nog onder moeten.
Bijlagen
gKAAAgMyGuA-960.jpg
Laatst gewijzigd door Retro op 20 mar 2024, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door SyncRoon »

BMW heeft naaf van 74.1 en VW 65.1. Ik zou wel centreerringen gebruiken. Ik weet niet of de bouten hetzelfde zijn? coninsch of bolconisch?
Groet, Ronald
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Thanx Ronald. Bouten weet ik ook niet zeker. Ik zal morgen eens kijken moet snel genoeg te zien zijn.
Centreer ringen maar gelijk besteld.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 341
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door hugopoley »

Qua geluid kan ik je de set van Alpine aanbevelen. Ik heb deze er ook in zitten en dat is echt een verbetering. Ik heb de de set voor in de deuren en de a-stijl en de subwoofer onder mijn stoel.
Tevens ben ik ook bezig om hem stiller te maken door de wanden, deuren, dak en wielkasten te beplakken met dodomat geluidsdemping. Het is een heel werk, maar je merkt ook hierin een aardig verschil.
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Ja, dat ontdreunen maakt echt een wereld van verschil. Had ik bij Old yellow ook gedaan. Naast de ontdreuning had ik ook geluid absorptie foam gebruikt en die bus reed als een Volvo zo stil.
Morgen eerst de wielen. De ruiten zijn al geblindeerd en dan deze week de tuning.
Ook gepersonaliseerde striping besteld op Etsy om te kijken of dat wat is en een Cruisecontrol set gevonden maar dat moet even wachten tot mijn garage weer tijd heeft.
Bijlagen
IMG_2232.jpg
IMG_2231.jpg
IMG_2230.jpg
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Deze wielen.
Bijlagen
mp-yams-2f133372fbfc4760a053ca5ad8f3c78e-image.jpg
gKAAAgMyGuA-960.jpg
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Nog wel andere naafkappen zoeken.
Bijlagen
IMG_0118.jpg
IMG_0115.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door krekwakwol »

Naafkapjes kun je ook prima bij Aliexpress bestellen, ik heb ze daar besteld voor de T5 wielen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door SyncRoon »

Ik heb dome stickers ø 70mm laten maken voor de grote naafkappen van mijn velgen. Naafkap wrappen idee?
Groet, Ronald
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

SyncRoon schreef: 30 okt 2023, 06:22 Ik heb dome stickers ø 70mm laten maken voor de grote naafkappen van mijn velgen. Naafkap wrappen idee?
Goed idee!
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Voor, tijdens en na.
Bijlagen
voor
voor
tijdens
tijdens
en na
en na
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Amazon naafdoppen en reflecterende folie...
Bijlagen
Reflecterend
Reflecterend
Nacht
Nacht
Dag
Dag
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro (X5 wielen)

Bericht door Retro »

Afgelopen week even bij mijn overbuurman langs geweest voor een kleine software tuning.
Van 150 naar naar ongeveer 260PK en 420NM voel je echt goed! Rijdt veel soepeler. Denk alleen dat ik toch wat kleinere banden wil monteren. De huidige zijn een 7% te groot en dat voel in acceleratie van onderuit ondanks de extra pk's Wel heel laag in de toeren op de snelweg.
Volgende stap LED's monteren en striping afmaken.
Bijlagen
IMG_0223.jpg
IMG_0222.jpg
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: Na Old Yellow, Next Step, Vering!?

Bericht door Retro »

Okay,

Volgende stap. Het moment is gekomen om het onderstel aan te passen. Op Old Yellow had ik een verlaging set van Eibach met Bilstein schokbrekers en de bushings waren vervangen door Powerflex balck series. Dat leverde in combinatie met de 18" wielen en Nexen Sfera banden een hele prettige stabiele bus op.
Nu wil ik het eigenlijk een stapje beter aanpakken en nog iets lager gaan dan vorige drop van 40mm en voor een Bilstein B14 set gaan ook met de Powerflex bushings.
Echter... Recent ben ik toch getriggerd door een set luchtvering maar dat is ook gelijk een sprong omhoog in budget en ik weet niet zeker of dat het extra geld waard is. Twijfel alom dus.
waar zouden jullie voor gaan en waarom? Gaat mij vooral om het rijgedrag.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 341
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Na Old Yellow nu wat minder retro Next Step, Vering!?

Bericht door hugopoley »

Ik rij al ruim 3 jaar op luchtvering en het rijdt fantastisch, het staat ook leuk als je hem plat weg zet (al deelt niet iedereen deze mening) en het grote voordeel is dat als je op slechte wegen of door een berm moet dat je hem gemakkelijk omhoog kan zetten.

Is het allemaal alleen maar mooi, nee zeker niet, ik heb al veel lekkages gehad, kapotte compressors, storingen en veel gevloekt op het spul...
Mijn grootste ergernis zijn de lekkages, als je je bus smorgens wilt pakken dat alles leeg is, dan moet je dus wachten tot je tank weer genoeg druk heeft om je poten terug op te pompen.

Dus zou ik het weer kopen? Misschien, nogmaals het rijdt heerlijk en het heeft voordelen, maar de ellende die het mee kan brengen is ook niet alles.. De bus is voor mij een dagelijks vervoersmiddel en moet betrouwbaar zijn, dus op dat punt neig ik eerder terug naar een schroefset.

Wil je echt goede informatie over luchtvering zou je Gijs Bonhof eens moeten bellen, die levert en monteert het.
Plaats reactie