Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schoonwatersensor vervanging

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Schoonwatersensor vervanging

Bericht door fredBe »

Kleine tip als er nog mensen zoeken naar een vervanging van de schoonwatersensor die overal is uitverkocht.

Op het T4 forum in Duitsland maakt men een replica.
Ik wou de originele herstellen maar ik was de magneetjes kwijt om van de Reed sensoren bistabiele reed sensoren te maken en het is me niet gelukt om ze te vervangen.

Men heeft dit opgelost door 3 vlotters te installeren op een volledig nieuwe replica. Deze replica krijg je voor 70 euro incl verzending!

Er zijn verschillende versies dus ik denk dat er voor elk type een replica is.

Hopelijk zijn jullie er iets mee.

https://www.t4forum.de/forum/index.php? ... ost4252805
20240316_104011.jpg
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door eindgebruiker »

Netjes! Zowel goedkoper als robuuster dan het origineel.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door J vd Pal »

Wel veel goedkoper maar zeker niet robuuster dan dan de laatste in RVS uitgevoerde sensoren.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door fredBe »

Klopt Jasper, maar hij zal wel een aantal jaren meekunnen schat ik, het hoeft er ook geen 20 te zijn. Een nadeel vind ik de vele kantjes en boordjes dus regelmatiger schoonmaken zal wel een must zijn om geen biotoop te creëren in de tank.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door chv »

Volgens mij is dit de waterniveaupeiler van de 60 liter watertank. Die is nooit van RVS gemaakt.
Dat zijn alleen die van de 40 liter tanks.
En ik vind 70,- inclusief verzendkosten (ook naar Nederland?) een hele nette prijs.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Op het Duitse forum is sprake van 3 varianten; de 265mm voor de watertank links, de 360mm voor de watertank rechts en de 420mm voor de Exclusive. Alleen is mij nog niet helemaal duidelijk welke variant(en) nog geleverd kunnen worden. Dit topic loopt daar al een aantal jaren en beslaat ondertussen 15 pagina's met de nodige verwijzingen, dus nog even doorlezen wat nu de situatie is. Wel een interessant aanbod, zeker voor die prijs en helemaal zeker als ook de 360mm geleverd kan worden want die is al jaren niet meer verkrijgbaar en daar is inderdaad ook geen RVS variant van gemaakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat iemand een oplossing heeft uitgevonden. :toppie

Wij gebruiken zulke vlotter indicatoren ook, maar soms gaat er een vlottertje lek.

Nu hebben we geüpgrade tanks met zowel vlotters en level pennetjes. Moet bij ons fool-proof zijn in mobiele dialyse water installaties.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door fredBe »

Ik bestelde de versie van 265mm. Vorige week aangekomen en doet het perfect. Dus die kan je zeker nog krijgen, de rest moet je even navragen. Diegene die ze maakt is zeer actief en antwoord zeer snel en duidelijk. Verzending was incl naar België, dus idem voor Nederland. Ik heb wel de schroefdop eerst naar hem verstuurd, want die wordt herbruikt. Hij (Norbert) monteert liefst zelf de buis op de oude schroefdop. Vooral opgelucht dus dat er een betaalbare oplossing is die niet te veel tijd vraagt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Dit weekend contact gehad met Norbert via T4forum.de. Hij verzamelt informatie van mensen die geïnteresseerd zijn in de versie van 360mm voor de watertank rechts. Hij verwacht dat hij dit voorjaar of zomer weer een serie kan leveren. Dus heb je interesse, laat het hem weten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

De persoon die deze replica sensors bouwt is Norbert, zijn forumnaam op T4forum.de is Nussfjord. Hij heeft in een mail gereageerd op een aantal opmerkingen hier op het forum en mij gevraagd om deze te plaatsen. Onderstaand de opmerkingen die op weetjewel zijn gemaakt en in blauwe tekst de reactie van Norbert.

fredBe:
Men heeft dit opgelost door 3 vlotters te installeren op een volledig nieuwe replica. Deze replica krijg je voor 70 euro incl. verzending!

Nussfjord:
Dat klopt niet helemaal. Als de replica sensors door mij zijn gebouwd en ik alle facturen heb betaald, kan ik de prijs noemen die voor deze batch geldt. De prijs wordt (bijna) uitsluitend berekend aan de hand van de materiaalprijzen, die aan sterke schommelingen onderhevig zijn (meestal naar boven).


fredBe:
Klopt Jasper, maar hij zal wel een aantal jaren meekunnen schat ik, het hoeft er ook geen 20 te zijn. Een nadeel vind ik de vele kantjes en boordjes dus regelmatiger schoonmaken zal wel een must zijn om geen biotoop te creëren in de tank.

Nussfjord:
Ja, schoonmaken (eenmaal per jaar) is noodzakelijk, maar warm water is voldoende. Het is belangrijk om één keer per jaar te controleren of de meetbuis en de printplaat droog zijn. Daarom mag de meetbuis aan de bovenkant niet volledig afgesloten zijn.

Hanz:
Op het Duitse forum is sprake van 3 varianten; de 265mm voor de watertank links in de hoge kast, de 360mm voor de watertank rechts en de 420mm voor de Exclusive.

Nussfjord:
Dat klopt. Er is een pagina waarop de verschillen worden beschreven:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_( ... schwasser)
Hoewel de pagina's in het Duits zijn geschreven, zijn ze gemakkelijk te vertalen (bijvoorbeeld met Google Translate of http://www.deepl.com).

Hanz:
Alleen is mij nog niet helemaal duidelijk welke variant(en) nog geleverd kunnen worden.

Nussfjord:
Op dit moment is er nog voorraad van de WStS 265 en WStS 420 sensors.
De WStS 360 sensor wordt dit jaar (voorjaar/zomer) gereproduceerd.
Reproductie van de sensors:
Er moeten ongeveer 15 geïnteresseerden zijn zodat ik de sensors tegen een redelijke prijs kan verkopen. De prijs bestaat bijna uitsluitend uit materiaalkosten.
De printplaat is een van de duurste onderdelen, een enkel exemplaar kost ongeveer € 80,00.
Als er 15 printplaten worden geproduceerd, kost één printplaat nog steeds € 8,00

Groet, Norbert
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Dropmans »

Gisteren de schoonwatertank op gegraven (rechts achter)

Toen ik de grote dop los draaide kwam daar een heel ander soort sensor te voorschijn als dat ik op basis van dit topic verwachtte.
Mijn accu was helaas leeg, dus geen foto gemaakt, maar het was een wit rond buisje met 1 enkel rond wit vlottertje daar omheen, die over het buisje heen en weer kan schuiven.

Is dit een originele sensor?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Ja, wel origineel maar niet helemaal geschikt voor een watertank in een California van 1994. Deze sensor is namelijk te kort en zal dus veel te snel aangeven dat de tank leeg is terwijl dat nog niet zo is.
Kijk hier maar eens naar de verschillen: https://www.vwbuswiki.de/index.php?titl ... orbertG%29
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Multivan Generation »

Dus ga je sneller/eerder bijvullen, wat de waterkwaliteit in de tank bevorderd, en kiemvorming reduceert.
Ik denk veiliger voor de gebruiker.

Lekker laten zitten dus die sensor :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Dan misschien ook maar de brandstofmeter aanpassen zodat je vlugger weer diesel gaat tanken en de snelheidsmeter zodat je zeker weet dat je niet te hard gaat. Peter, jij moet toch uit je werk weten dat als een meter geen betrouwbare waarde aangeeft je beter geen meter kan hebben. Ook met een correcte waterstandsensor kan je beslissen om de watertank bij te vullen als deze bijvoorbeeld voor driekwart leeg is, als je dat belangrijk vindt. Maar als er een tijdje geen gelegenheid is om de tank bij te vullen dan weet je met een verkeerde sensor niet of de tank nog voor een kwart vol zit of al helemaal leeg is. Dan liever helemaal geen sensor en af en toe de achterklep openen om te kijken hoeveel er nog in de tank zit.
Laatst gewijzigd door Hanz op 09 apr 2024, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 09 apr 2024, 11:47 Ja, wel origineel maar niet helemaal geschikt voor een watertank in een California van 1994. Deze sensor is namelijk te kort en zal dus veel te snel aangeven dat de tank leeg is terwijl dat nog niet zo is.
Kijk hier maar eens naar de verschillen: https://www.vwbuswiki.de/index.php?titl ... orbertG%29
Het is idd de nieuwere versie, nog niet voor een '97-er dus.
In de tank zie ik ook twee "Halve maantjes" waar de langere sensor met zijn tip denk ik in hoort te vallen?

Ik vul hem binnenkort even af met een handje steradent tabletten, eens zien wat hij doet.

Op zich kan ik er eerlijk gezegd niet echt heel erg mee zitten dat het eigenlijk een te korte sensor is, als je het weet van je eigen bus dan heb je eigenlijk al een groot deel van het "probleem" getackeld. Bij twijfel even de vulbuis (met heel veel gepiep en gekraak) draaien en even checken op het oog.

Althans ik vind het niet een dusdanig probleem dat ik de behoefte heb om hem te vervangen door een langere versie


Edit; over dat gepiep en gekraak van de vulbuis, is daar iets aan te doen? Zijn daar nog nieuwe manchetjes voor te krijgen oid,die wellicht iets minder stug geworden zijn met de jaren?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie