Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest aanpakken VWT4

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Wies
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2024, 11:41

Roest aanpakken VWT4

Bericht door Wies »

Goedemiddag!
Hoi ik ben Wies. Ik ben net ingeschreven op dit forum. Sinds 2019 heb ik een prachtige bus genaamd Guus. :adhd Het is een Volkswagen T4 uit 1994. Nadat ik net afgestudeerd was heb ik besloten mijn droom achterna te gaan en deze prachtige bus te kopen! Inmiddels heb ik er al veel aan geklust en gedaan. Ik geniet vol op van alle weekende en vakantie weg met de Camperbus. Vorig jaar heb ik geprobeerd wat roest plekken aan te pakken. Zowel aan de zijkant als bij de ramen. Echter is de roest nu helemaal terug en ziet het er niet meer uit. Weten jullie misschien een bedrijf waar ik het roest kan laten behandelen? De onderkant van de bus kan ook wel een beurt gebruiken. En weten jullie misschien ook wat het kost om dit te laten doen? Of een manier om dit zelf nog is te proberen.
Mochten jullie iemand weten die mij verder kan helpen hoor ik het graag!

Groetjes Wies :driveT5
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Roest aanpakken VWT4

Bericht door Timy »

Welkom!

Mbt de roest, het ligt er helemaal welke delen je het precies over hebt. Kan je foto's maken?

Vaak zit er meer onder dan je zou verwachten. Dus als het echt goed wil doen, dan zou ik snel aan nieuwe stukken denken.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Roest aanpakken VWT4

Bericht door Goldkiwi »

Hoi Wies! Welkom hier :) ik heb op het moment geen t4 in de toekomst wel weer.. ik kan je wel 1 ding meegeven en dat is dat er altijd meer roest in zit dan je op het eerste gezicht ziet. Afhankelijk van wat je met je bus wilt doen en hoelang je hem wilt houden zou je er goed aan doen om goed uit te zoeken hoeveel roest er zit.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar in mijn situatie was het zo erg dat ik mijn t4 weg heb moeten doen omdat de dorpels, schuifdeurrails, wielkasten en onderkant helemaal verrot waren en de reparatie hiervan 8000 euro of meer zou kosten, het dubbele als wat ik voor de bus had betaald. En wegens de gedateerde inbouw en hoge kilometerstand icm weinig onderhoud was dat de moeite niet meer waard. Dus met pijn afscheid genomen van m’n leuke smurf.

Hopen dat dat bij Guus meevalt. Wat ik zo gok, is dat je de roest een tijdje terug hebt aangepakt als in schuren en behandelen, maar hierbij niet alle roest weg hebt gekregen. dan zijn de roestplekken in no-time weer terug. Ik denk dat je ruit er uit zou moeten en een nieuw stuk ingelast. Maar misschien kan je wat foto’s delen voor de experts op dit forum! Ik heb slechts veel research gedaan en ervaring opgedaan met mijn oude t4 maar ben echt geen expert.

Je zou denken als de roest aan de bodem nog meevalt, je de raamlijsten laat doen en de belangrijkste dragende delen aan de onderkant, maar gok dat je dan wel een paar duizend euro verder bent.

Destijds heb ik overwogen om zelf een lascursus te volgen bij Rustbusters en onder begeleiding deels zelf m’n bus te lassen. Uiteindelijk niet gelukt door mijn verslechterde gezondheid en gebrek aan tijd en ruimte.

Als de roest wel tegenvalt (dus veel is) en je wilt Guus nog vele jaren gebruiken, zou je ook stap voor stap de roest an kunnen pakken, dan ben je niet in 1 keer een grote smak geld kwijt. maar roestplekken steken het nieuwe metaal weer aan dus het beste is alles wat met in elkaar in contact komt in 1x te doen.

Ik hoop dat je eruit komt, en nog lang met Guus kan cruisen, want het is echt heerlijk om met je eigen kleine huisje op wielen op pad te gaan. Het kan ook geen kwaad om in je netwerk te kijken naar een hobbyist die laswerk leuk vindt om te doen en er niet veel voor vraagt, maar dat is in mijn ervaring lastig.
RobinvanderHelm
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Roest aanpakken VWT4

Bericht door RobinvanderHelm »

Ik heb die van mij net bij de garage staan. Zijn druk met de bodem bezig. Evenals het achterraam en de wielkastranden
IMG_5664.jpeg
IMG_5665.jpeg
IMG_5607.jpeg
Plaats reactie