Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ontvangst DAB radio

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Ontvangst DAB radio

Bericht door Renew »

Wie weet er een oplossing voor mijn probleem met een DAB radio?
Volgens mij is mijn DAB radio goed gemonteerd in mijn T5 uit 2013, echter ik vind de ontvangst van de zenders slecht en zeker voor verbetering vatbaar.
Herkennen jullie dit probleem en hebben jullie daar een oplossing voor gevonden?
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Ontvangst DAB radio

Bericht door RadioAir »

Welke radio, wat voor antenne?

Ik heb een Kenwood raamplakantenne gekoppeld aan mijn RNS315 en dat werkt eigenlijk prima qua ontvangst. Ik maak geen gebruik van de schijnbaar aanwezige DAB+ antenne in de rechterspiegel (heb nooit de aansluitkabel gevonden).

Wel is het zo dat externe storingsbronnen (telefoonladers, slechte ballasten voor aftermarket xenon, dat soort spul) de DAB+ ontvangst kunnen storen. Dus als je die gebruikt ontkoppel die dan eens!
Langbeest
Berichten: 200
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Ontvangst DAB radio

Bericht door Langbeest »

Is die "slechte" ontvangst overal of in specifieke omgevingen.
Waar ik woon is er een gigantische vlek, waar DAB slecht tot niet is.
Bij alle DAB radio's overigens.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 341
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Ontvangst DAB radio

Bericht door hugopoley »

Bij mij is hij ook slecht en schakelt hij iedere keer terug naar FM. Ik gebruik daarom ook alleen nog maar de FM, als ik naar de radio luister.

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik iedere dag de grens naar Belgie over ga en dat ik vermoed dat het daar aan ligt m.b.t. de ontvangst.
Ik heb zelf een Alpine met de daarbij geleverde plakantenne voor de DAB+.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Ontvangst DAB radio

Bericht door MGA1600 »

In mijn vorige auto ( Volvo) heb ik een externe DAB module geplaatst van Dension met plakantenne. Dat werkte eerst ook maar matig. Ik heb die antenne vervolgens vervangen door een ‘actieve plakantenne’ (van Dension deze keer) waar een soort versterkertje inzit en er tevens beter voor gezorgd dat de aardstrip die aan de antenne goed contact maakte met het blank gemaakte metaal van de raamstijl achter de bekleding. Scheelde een enorme slok op een borrel!
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Ontvangst DAB radio

Bericht door Vmaxxer »

Ik schaar mij achter MGA1600 :)
Een goede kwaliteit plakantenne op de voorruit en inderdaad goed opletten dat je de aardeverbinding op de raamstijl voor elkaar maakt.
Ik heb zelden tot nooit last van verbindingsverlies en ik rij elke dag dwars over de woeste binnenlanden van de Veluwe.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
beachman
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 mei 2019, 20:35
Locatie: Aan de kust in het westen

Re: Ontvangst DAB radio

Bericht door beachman »

Goedenavond,

Voeg het maar toe aan dit topic, die had ik al een jaar openstaan in mijn browser.
Even een ervaring en een tip delen over de DAB+ ontvangst. Ik heb ruim een jaar geleden een Android radio (XTRONS PE72TRV) en een actieve raam plakantenne ingebouwd in de T5.1.
Op de radio zat een DAB+ app. De ontvangst was matig, viel vaak weg vanwege niet sterk signaal, dus dacht al tijdje aan dakantenne maar was gevoelsmatig nog niet toe aan boren van een gat. Luister ook veel mp3 en FM deed het redelijk dus noodzaak ontbrak.
De DAB+ app deed het echter niet meer sinds februari van dit jaar, hij kon geen zenders meer vinden.
Nu heb ik echter afgelopen weekend de android app DAB-Z geïnstalleerd... en wat schetst mijn verbazing. Van oprit tot waar ik ook rij volledig kraakhelder ontvangst! Echt een verschil met de andere app of ze moeten de afgelopen weken het zend signaal opgekrikt hebben maar dat lijkt me sterk.

Nooit gedacht dat het aan de app kon liggen :muur

Groet,
Martin
<2021: T4 California 2.5TDI 111kW 2001 / >2021: T5 California 2.0TDI 140pk 2010 :ikrij
Plaats reactie