Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstellen

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Terrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2024, 23:45

Voorstellen

Bericht door Terrie »

Hi!

Mijn vriendin en ik hebben een t5 met een 2.0 TDI gekocht. Deze was door de vorige eigenaar in 2021 al omgebouwd tot camper. Het beestje is al lekker ingereden en heeft 365.000KM op de klok. Afgelopen 2 jaar veel onderhoud gehad en gaat binnenkort nog even voor een check-up.

In de bijlage de befaamde bus! Hij heeft wel wat plekjes, maar daar was de prijs ook naar. Uiteindelijk veel bussen gezien, maar de een was nog slechter dan de ander. Hier mag ook wel aan het uiterlijk wat gebeuren qua lak en roestplekken, maar dat staat voor komende winter op de planning.
IMG_6576.jpeg
IMG_5144.jpeg
Voor nu zijn we vooral aan het kijken om onze zitplekken in de bus weg te halen en daar een kastje te plaatsen. Daarnaast zit er een hefdak in van Atrion en is het interieur zelfbouw. Qua elektra zit er bijna niks in en moet er dus het eea gebouwd worden, gelukkig lukken dat soort dingen redelijk goed zelf.
bc97a5c4-6813-4763-8d00-bc6cc53b4524.jpeg
Het grootste waar we over twijfelen is of we een bustent gaan kopen of een busluifel (fiamma f45 oid). We vinden de luifel nog wel erg duur. We willen als we op een plek staan makkelijk weg kunnen rijden met de bus, ik denk dat we gemiddeld per camping zon 2-3 dagen blijven staan en het doel is vd zomer naar Italië!

Qua knutselen heb ik vooral ervaring met een Golf 2 uit 1984 die ik zo'n 6 jaar heb gehad. Licht onderhoud e.d. doe ik zelf, maar het vervangen van de grote zaken laat ik gewoon doen. Bewust gekozen voor een kleine bus omdat hij lekker droog staat bij ons in de garage!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstellen

Bericht door krekwakwol »

HiTerrie, welkom hier op WjW.

Qua luifel kosten kun je ook een losse luifel nemen i.p.v. een cassetteluifel.
Wij hebben wel een cassetteluifel, maar dat was een bewuste keuze. We hebben een bustent gehad en 2x gebruikt, maar die hebben we verkocht en een soort dichte lichtgewicht partytent weer gekocht, veel makkelijker dan een bustent en we draaien de luifel over de ingang, waardoor we daar ook droog in en uit kunnen lopen.
Veel succes met je werkzaamheden.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 12 apr 2024, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voorstellen

Bericht door Hanz »

Welkom en veel plezier met jullie bus. Let op als je zitplaatsen weghaalt. Voor het kwarttarief moeten er twee vaste zitplaatsen zijn en als de voorstoelen niet kunnen draaien dan tellen ze niet mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Terrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2024, 23:45

Re: Voorstellen

Bericht door Terrie »

krekwakwol schreef: 11 apr 2024, 23:37 HiTerrie, welkom hier op WjW.

Qua luifel kosten kun je ook een losse luifel nemen i.p.v. een cassetteluifel.
Wij hebben wel een cassetteluifel, maar dat was een bewuste keuze. We hebben een bustent gehad en 2x gebruikt, maar die hebben we verkocht en een soort dichte lichtgewicht partytent weer gekocht, veel makkelijker dan een bustent en we draaien de luifel over de ingang, waardoor we daar ook droog in en uit kunnen lopen.
Veel succes met je werkzaamheden.
Ik vind het nadeel van een bustent en partytent ook de ruimte die het in de bus in beslag neemt. Met een casetteluifel hoef je geen rekening te houden met de opslag van het doek in de bus. We gaan er nog even goed over nadenken en inspiratie opdoen.
Hanz schreef: 12 apr 2024, 07:39 Welkom en veel plezier met jullie bus. Let op als je zitplaatsen weghaalt. Voor het kwarttarief moeten er twee vaste zitplaatsen zijn en als de voorstoelen niet kunnen draaien dan tellen ze niet mee.
Hier had ik nog niet over nagedacht. Momenteel kunnen de stoelen nog niet draaien, maar dit is wel een wens. Wel een lastig parket, want het keuren van deze draaiplateau's schijnt ook een kostbaar geintje te zijn. Misschien dat het bijna makkelijker is om california stoelen met draaiplateau er in verwerkt te plaatsen. Qua regelgeving moet ik echt nog goed uitzoeken wat wel en niet mag.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstellen

Bericht door krekwakwol »

De dagtent van Decathlon valt reuze mee qua gewicht (8kg) en pakmaat (18×18×57cm)
En is makkelijk op te zetten, we staan nu op het busjes weekend.

https://www.decathlon.nl/p/schuiltent-l ... LAUW_GROEN
Bijlagen
17136340280696978555242047895873.jpg
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 20 apr 2024, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
edwardfotografie
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Voorstellen

Bericht door edwardfotografie »

Die hebben wij ook en zetten we vaak op tijdens een lang weekend en zomervakantie als bijzet tent voor spullen en het toiletje.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 865
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Voorstellen

Bericht door SyncRoon »

Terrie schreef: 19 apr 2024, 12:37
Hanz schreef: 12 apr 2024, 07:39 Let op als je zitplaatsen weghaalt. Voor het kwarttarief moeten er twee vaste zitplaatsen zijn en als de voorstoelen niet kunnen draaien dan tellen ze niet mee.
Hier had ik nog niet over nagedacht. Momenteel kunnen de stoelen nog niet draaien, maar dit is wel een wens. Wel een lastig parket, want het keuren van deze draaiplateau's schijnt ook een kostbaar geintje te zijn. Misschien dat het bijna makkelijker is om california stoelen met draaiplateau er in verwerkt te plaatsen. Qua regelgeving moet ik echt nog goed uitzoeken wat wel en niet mag.
Maak het niet moeilijker dan het is. Pas sinds de laatste paar jaar is de RDW echt streng(er) geworden op inbouw. Je hoort dan ook dat voor veel zaken eigen inbouw je via de VRT gekeurd moet worden of dat ere voertuigspecifieke (destructieve) test moeten zijn uitgevoerd. Draaiplateau's hoef je echt niet te keuren als wijziging aan je voertuig als je al een ouder voertuig hebt. Daar wordt achteraf na keuring als kampeerwagen niet op gelet of gecontroleerd. Zoals in ander topic al aangegeven voldoet ook je bedbank als zitplaats als deze minimaal 40cm per persoon heeft dus minimaal 80 cm lang is. Verder moet de zitplaats bekleed zijn en dat zijn je kussens. Voor zitplaats onder het rijden (ik neem aan dat je een T5GP hebt van voor 2012) moeten de kussens tegen afschuiven vast zitten. Drukknoop, klittenband, elastiek, bedenk maar. Ook dan moet je de hoofdsteunen hebben en daar voldoet een beklede plank aan, paar cm schuim en bekleden.

Als je bus van na 2012 is kan je geen langsbanken meer hebben als goedgekeurde zitplaats voor onder het rijden.

Met DIY aanpassingen op voertuigen die heel jong zijn, bv bouwjaar 2022 of omgebouwd na 2022 zou je wellicht sneller problemen kunnen krijgen omdat vanaf deze jaren er andere normen/keuringswijzen/vereisten gehanteerd worden. Ik ben benieuwd of bij integrale controles de RDW dan ook bv campers nader bekijkt op zulke aanpassingen zoals ze bv controleren op voertuigmodificaties en de permanente inrichtingseisen.

Je kan misschien makkelijker via een camperbouwer laten inbouwen. Die hebben daar vaker mee te maken en RDW keurt soms op het bedrijf of aan de hand van de reeds bekende certificaten/inbouwwijze dan goed. Dat is een wezenlijk verschil tussen particulier en bedrijfsmatig. Zoek wel een beetje fatsoenlijke ombouwer.
Groet, Ronald
Plaats reactie