Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe accu T4 '91

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
viswel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2007, 15:07
Locatie: Delft

Nieuwe accu T4 '91

Bericht door viswel »

Hallo,

M'n camper is toe aan een nieuwe accu, heb wel een 2e accu voor verlichting enz.
Nu kwam ik een duo accu tegen op internet, zowel starten als stroomvoorziening, zijn wel een stuk duurder.
Heeft iemand hier ervaring mee, of gewoon een start accu en de huis accu blijven gebruiken hoewel die ook z'n beste tijd gehad heeft.

M.v.G.
Frans
Camper T4 '91 1900 Diesel
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door Hanz »

Nog nooit van gehoord. Als het één accu is voor zowel starten als huishoudstroom lijkt mij niet handig. Als je teveel stroom verbruikt kan je niet meer starten. Als het twee accu's zijn in één behuizing dan mag je eerst wel kijken of dat past.
Geef eens een link naar die accu op internet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
viswel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2007, 15:07
Locatie: Delft

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door viswel »

Camper T4 '91 1900 Diesel
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door Hanz »

OK, dus geen duo accu maar een dual purpose accu. Een accu die geschikt is voor twee doelen: stroomvoorziening en starten.
1. Het is natuurlijk nooit ideaal om je startaccu ook te gebruiken voor andere voorzieningen, voor je het weet trek je de accu te ver leeg en kan je niet meer starten.
2. Dual purpose kan nooit twee doelen optimaal bedienen omdat de belasting- en ontladingskarakteristieken van een startaccu en een huishoudaccu verschillen. Het is een aardig compromis als je geen gescheiden stroomcircuits in je camper hebt maar bij jou zijn die wel aanwezig.
3. Een dual purpose accu betekent ook dat je de aansluiting van de verbruikers van de huidige huishoudaccu moet aanpassen en verplaatsen.
4. De accu die jij hebt gezien op internet is ruim 51cm lang en past voor geen meter onder je motorkap.

Ik zou de startaccu vervangen door een goede nieuwe startaccu en te zijner tijd, als de huishoudaccu het begeeft, deze vervangen door een specifieke huishoudaccu, dus een gel- of AGM-accu. Misschien wel duurder maar deze gaan ook veel langer mee.
Laatst gewijzigd door Hanz op 19 apr 2024, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
viswel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2007, 15:07
Locatie: Delft

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door viswel »

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Groeten,
Frans
Camper T4 '91 1900 Diesel
Gebruikersavatar
Rutger1
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2020, 13:57

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door Rutger1 »

Hoi,
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
Mijn california van ‘94 heeft een centrac accu van 105 ah. Ik zoek iets anders want deze is op. Nou kwam ik een hele leuke set tegen van Exide 2x 85 ah gel. Maar kan ik deze er zo in hangen? Of kan de originele lader van westfalia geen gel accu laden? En er zit ook nog een originele relais in die de accu schakelt met de startaccu tijdens het rijden. Kan dit ook gewoon met een gel accu of vraag ik dan om problemen?

Met vriendelijke groet,
Rutger
:T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door Hanz »

Rutger1 schreef: 18 apr 2024, 16:24 Hoi,
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
Mijn california van ‘94 heeft een centrac accu van 105 ah. Ik zoek iets anders want deze is op.

Centrac is een merk en zegt niet zoveel over wat voor soort accu dit is. Het zou heel goed al een gel-accu kunnen zijn. Kijk even verder wat voor type-aanduiding op de accu staat of plaats hier een duidelijke foto.

Nou kwam ik een hele leuke set tegen van Exide 2x 85 ah gel. Maar kan ik deze er zo in hangen? Of kan de originele lader van westfalia geen gel accu laden?

Er rijden talloze California's rond met een gel_accu als HH-accu. Volgens mij is er geen enkel probleem wat betreft de lader. En Exide is door meerdere mensen op het forum gebruikt en ook aangeraden als een goede accu. Plaats anders even een link naar dat setje, dan komt er vast wel reactie als dit setje een probleem oplevert.

En er zit ook nog een originele relais in die de accu schakelt met de startaccu tijdens het rijden. Kan dit ook gewoon met een gel accu of vraag ik dan om problemen?

Waarschijnlijk bedoel je het scheidingsrelais. Hier geldt hetzelfde als voor de accu.

Met vriendelijke groet,
Rutger
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Rutger1
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2020, 13:57

Re: Nieuwe accu T4 '91

Bericht door Rutger1 »

Dankjewel voor je reactie Hanz.
Ik zit te denken aan deze set:

https://www.accudienst.nl/p69588/aanbie ... gLOgfD_BwE

Maar ik weet niet of dit wel geschakeld kan worden met de start accu tijdens het rijden, of geladen kan worden door de lader van westfalia.

Op dit moment zit er een centrac dual power accu in van 100 ah. Maar deze is te snel leeg. Ik denk dat deze zijn beste tijd wel heeft gehad.

Ook heb ik op het forum gelezen over lithium. En dat is misschien ook wel een optie. Vooral omdat je dan het stroomverbruik heel inzichtelijk kunt maken met een app.

Groet, Rutger
:T44EVER
Plaats reactie