Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Terrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2024, 23:45

T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

Bericht door Terrie »

Hoihoi!

Geruime maand geleden een mooie T5GP gekocht (voor ons budget;)).

Nu komen we tot het volgende; we willen een koelkast inbouwen en dit gaat een Cn comfort CR65 worden, welke perfect op de plek van onze 2 zitplaatsen in de bus past. Nu kwam ik dankzij een forumlid ter ontdekking dat je 2 zitplaatsen achterin nodig hebt of deze moet kunnen maken van de voorstoelen.

Nu wil ik hier of draaiplateau's onder maken, maar zie ik al in meerdere topics dat dit grijs gebied is en/of duur wordt om in te laten bouwen + keuren. Ik vind ze wel met TUV goedkeuring en certificaat voor een redelijke prijs, maar om te laten goedkeuren kost nog vaak eens 350,-. Totaal dan rond de 850 euro om een paar stoelen te laten draaien :bonk

Nu dacht ik; wat als we kant en klare stoelen kopen waar dit meganisme al in zit a la california stoelen, mag dit dan wel?

En/of hebben jullie tips voor de voorstoelen? Het draaibaar maken hiervan zorgt er wel voor dat we wat meer ruimte in de camper hebben ook al is het een t5 verlengde versie.
De bank zie je op de foto achter het bed staan, het bed creeeren we door een plank over de richels heen te plaatsen. Best een prima oplossing.
t5gp_inrichting.JPG
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

Bericht door Hanz »

Als je dat bovenste deel van de matras rechtop zet dan kan je van het bed toch een bank met zeker twee zitplaatsen maken?
Het hoeven geen goedgekeurde zitplaatsen voor tijdens het rijden te zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

Bericht door Remco_T5 »

Ik heb draaiplateaus ingebouwd en de keurmeester keer er niet eens naar. :gekte Volgens mij is de bevestiging van de gordels het belangrijkst.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

Bericht door SyncRoon »

Je hebt een of ander bankje als langsbank tegen de wand staan tussen bestuurder en bed achterin. Hoeveel zitplaatsen heb je op kenteken? Want ook je bed kan je als bedbank gebruiken natuurlijk. Hoe heb je de tafel? Want ook deze moet altijd aanwezig zijn. Die verticale plank?

Dat ze bij de RDW draaiplateaus niet opmerken of 'keuren' geeft zeker geen garantie. Bij mij hebben ze deze in een bestelwagen afgekeurd (kon ze uitbouwen of herkeuren met certificaat) en bij de T5 hebben ze er expliciet naar gekeken of ze gemonteerd waren.
Groet, Ronald
Terrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2024, 23:45

Re: T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

Bericht door Terrie »

Hanz schreef: 19 apr 2024, 15:13 Als je dat bovenste deel van de matras rechtop zet dan kan je van het bed toch een bank met zeker twee zitplaatsen maken?
Het hoeven geen goedgekeurde zitplaatsen voor tijdens het rijden te zijn.
Ja, daar kan je gewoon op zitten. Daar tegenover zit inderdaad ook de tafel gemonteerd tegen de kast aan.
SyncRoon schreef: 19 apr 2024, 18:41 Je hebt een of ander bankje als langsbank tegen de wand staan tussen bestuurder en bed achterin. Hoeveel zitplaatsen heb je op kenteken? Want ook je bed kan je als bedbank gebruiken natuurlijk. Hoe heb je de tafel? Want ook deze moet altijd aanwezig zijn. Die verticale plank?

Dat ze bij de RDW draaiplateaus niet opmerken of 'keuren' geeft zeker geen garantie. Bij mij hebben ze deze in een bestelwagen afgekeurd (kon ze uitbouwen of herkeuren met certificaat) en bij de T5 hebben ze er expliciet naar gekeken of ze gemonteerd waren.
Ik heb 4 zitplaatsen op het kenteken, dat komt door de bank achterin. Heb je ze uiteindelijk laten herkeuren? Zoja wat zijn de kosten dan als je dit zelf doet? (Draaiplateau met test certifciaat in T5, daarna zelf keuren bij RDW.

Het draaien van de voorstoelen geeft wel een stuk meer ruimte in de camper om zelf ook wat lekkerder te kunnen zitten mocht het slecht weer zijn.

Hierbij de foto van de bank, waarbij we met een koelkast uit de winkel gingen kijken of dit te groot was;)
Camper_koelkast.jpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5GP zelfbouw Draaistoelen monteren

Bericht door SyncRoon »

Keuren van draaiplateau's is onzinnig. Gewoon goede plateau's met certificaat monteren en volgens de montage instructies en juiste materialen.. Dat is ook het enige wat de RDW doet, controleren of de certificaten etc. kloppen. Wordt nergens op je papieren vermeld. Moet ja naar RDW, dan zonder de plateau's of vooraf de certificaten laten controleren. Makkelijkste is achteraf monteren. Tenzij je natuurlijk enkel als 2 zitter op kenteken wil met de draaistoelen als zitplaats voor in je leefruimte.

Als je dat bankje eruit haalt en je bedbank een beetje fatsoenlijk maakt (kussens vast en hoofdsteun tegen de wand) kan je nog gewoon passagiers meenemen. Bij mij was voor de keuring de kussens met klittenbank aan de bank voldoende. Beklede plank met schuim en stof erover als hoofdsteun voldoet ook.
Groet, Ronald
Plaats reactie