Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accuspanning

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
friesomutens
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2024, 20:07

Accuspanning

Bericht door friesomutens »

Mijn accuspanning van de huishoudaccu wordt op de display aangegeven tijdens het rijden met 13.8-14.1 volt. Bij stilstand zakt deze in, zelfs terwijl de camper aangesloten is op 220v.

Verder blijft ook de koelkast moeilijk op temperatuur, zo is hij koud zoals t hoort en zo is hij op een temperatuur alsof die uitstaat. Iemand een idee? Zoiets meegemaakt?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accuspanning

Bericht door Hanz »

Voltage op het display tijdens het rijden is de laadspanning die de dynamo levert. 13,8-14,1 is een tikje aan de lage kant maar nog wel voldoende.
Bij stilstand stort de spanning in, dat kan door een slechte/verouderde huishoudaccu of doordat de hh-accu niet goed geladen wordt door de lader. Als dan de accuspanning onder de 10,5V zakt slaat de koelkast af. Als dit ook gebeurt als de camper aan de 220 staat dan zou ik het als eerste in de lader zoeken.
Overigens welkom op het forum. Over dit onderwerp is de laatste tijd al het een en ander geschreven, dus gebruik ook eens de zoekfunctie rechtsboven in het scherm.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
friesomutens
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2024, 20:07

Re: Accuspanning

Bericht door friesomutens »

Dank voor je reactie, ik kon de exacte vraag even niet vinden vandaar dat ik m zelf stelde. Maar zat zelf ook al aan de acculader te denken, zal m door mijn zus door laten meten!
SamA
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2014, 19:12

Re: Accuspanning

Bericht door SamA »

is je accu nog wel goed?
friesomutens
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2024, 20:07

Re: Accuspanning

Bericht door friesomutens »

Ja 100% die er 1 maand geleden nieuw in gekomen
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Accuspanning

Bericht door Martens-Tvier »

friesomutens schreef: 23 apr 2024, 22:08 Mijn accuspanning van de huishoudaccu wordt op de display aangegeven tijdens het rijden met 13.8-14.1 volt. Bij stilstand zakt deze in
Wat bedoel je precies? Hoe snel? Tot welke spanning?

(spanningen even uit het hoofd)
Bij het uitzetten van de motor en zonder walstroom hoort een gezonde hh-accu gedurende meerdere dagen ergens rond de 13V te blijven als er geen verbruikers aan staan. Zakt de accu snel onder de 12V dan is hij kapot, of er staat ergens een stevige verbruiker aan.

Bij walstroom moet er in het display (standaard) een “stekkertje” te zien zijn, en de spanning moet ergens rond de 13-14V zijn. Is dat niet het geval dan is mogelijk je lader defect.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie