Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start Probleem!!

vragen over de T4
Plaats reactie
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Start Probleem!!

Bericht door marc »

Vandaag na ongeveer 300meter gereden te hebben, slaat mijn T4 102pk van `98, af. Opnieuw starten waarbij de startmotor normaal draait, lijkt hij aan te slaan. Niet dus heeeel lang doorgestart maar hij wil niet aanslaan. T4 weggesleept met een Clio?? In een verlichte garage gekeken niets bijzonders te ontdekken ik denk aan een brandstof probleem, net of hij geen brandstof krijgt. Tank is vol, brandstoffilter is vol! Als ik het contact aanzet hoor ik een relais klikken (twee maal) hoort dit? Het relais zit volgens mij in de buurt van de brandstofpomp. WIE kan mij helpen??
Marc 06 49980166
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Relais 109 ?????

Zwart is nog de oude serie, wit de verbeterde.

Soldeerverbinding laat los, opnieuw doorsolderen ook een oplossing.

Chris
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou ook denken aan een relais 109.
Misschien is het een beetje losgekomen?
In ieder geval aandrukken en komt het terug dan zou het het beruchte relais wel eens kunnen zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

het kan ook de startonderbreker zijn dat daar een los contact inzit ,ik bedoel dat ding bij je brandstof pomp weet de naam er zo niet van . dat ding gooit inieder gaval je brandstoftoevoer open zodat de motor aan kan slaan
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

start probleem

Bericht door j.d.hukema »

Klopt wat er gezegd wordt .Ik heb dit al een keer gehad en ook beschreven on deze site.Recht op je brandstofpomp zit een blokje en als deze niet meer goed werkt krijg je dit probleem.Bij mij was het zo dat je tijdens het starten er vonkjes af sloegen .blokje ver wijderd en nooit weer problemen gehad.Heeft wel een nadeel je startonderbrekedrwerk niet meer.

Dick
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Bericht door marc »

HOI allemaal bedankt voor de snelle reaktie`s. Heb een nieuw brandstoffilter gemonteerd, verstuiverleiding los gehad komt brandstof uit. Relais 109 werkt volgens mij ook goed. Ik denk dat het probleem zit in de afsluiter op de brandstofpomp, (staat spanning op) echter dat ding zit erg vast en op een onhandige plek. Morgen ga ik er aan verder. Meer tips altijd welkom. Ps leuke em mooie site weetjewel.
Met vriendelijke groet Marc
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

startprobleem

Bericht door j.d.hukema »

Met een lange punttang en een beetje geduld en kracht kun je hem er uit krijgen.Dan wel de draad die er aan zit doorverbinden.

Dick
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Bericht door marc »

heb vandaag het magneetventiel op de brandstofpomp gecheckt, deze werkt goed, heeft ook spanning op het kabeltje. nog niet aanslaan ? Verder gekeken even het distubutie kapje eraf, de tandriem zag er niet goed uit (olie/vet en scheurtjes hapjes uit de tandriem), geen tanden eraf ik vermoed dat de riem een paar tandjes versprongen is! :censor vanmiddag maar eens verder kijken. het zal wel na nieuwjaar zijn eer mijn T4 weer rijdt. Alvast de beste wensen Marc.
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

als de nokkenas een tandje verspringt loopt ie ook erg beroerd en start ie niet of moeilijk. Er ontstaat nog geen schade bij 1 tand versprongen zijn (wel corrigeren!!)

De nokkenas drijft op haar beurt weer de pomp aan dus verandert je timing drastisch!

Zie je ook vette aanslag wat lijkt op gesmolten rubber op je riem?? dan heb je waarschijnlijk het zelfde als ik laatst had. De trillingsdemper van de krukaspoelie aan gort, stukjes rubber in de distributie gekomen.

Bij het vervangen van je distributieriem moet de prukaspoelie er toch af, aan de achterkant zit een rubberen rand, als die scheurtjes vertoond of erger nog (zoals bij mij) deels weg is moet je de demper vernieuwen (kleine 100 euro) de centrale krukasbout en het diamantschijfje moeten bij elke demontage vervangen worden.

Weest niet zuinig, vervang gelijk de waterpomp mee en alle span/gelijde rollen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Re: Start Probleem!! update

Bericht door marc »

Zoals het er nu naar uit ziet is de distributie 2 tandjes versprongen, Kleppen bewegen zo op het eerste gezicht nog vrij in de kop. Woensdag wordt alles verder gedemonteerd.
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Start Probleem!!

Bericht door Christoffel »

Als hem toch demonteerd, zorg dan dat je de hydraulische klepstoters goed controleerd, deze scheuren namelijk gemakkelijk als de zuiger de kleppen heeft geraakt, maar dit is vaak slecht te zien. Gevolg schade achteraf des te groten, nl een nieuwe kop.

Normaal zit er nl tussen de klepstoter en nokkenas geen speling. Deze krijg je pas als je de klepstoter bv met een schoevendraaier met kracht naar beneden druk. Dan druk je de olie in de stoter nl naar buiten. Is er al reeds speling tussen stoter en nokkenas, dan is de stoter defect.

Chris
Afbeelding
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Re: Start Probleem!! up date

Bericht door marc »

Hallo weet je wellers,

Ik heb mijn T4 weer rijdend. Bleek een paar tanden van tijd te zijn gegaan door dat er een stukje aluminium van de spanrol was af gebroken en tussen de tandriem en tandwielen was gekomen. Blijk baar nog geluk gehad dat de riem niet gebroken is. Ik heb de distibutie vervangen (keerringen,krukastandwiel,waterpomp,krukaspoelie, brandstofpomptandwiel met toebehoren)
bedankt voor julie reaktie`s
groeten Marc
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Start Probleem!!

Bericht door harry t5 191 »

Marc,

Mooi dat alles weer goed is.
Dat had inderdaad slechter af kunnen lopen!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie