Voor een transportklusje naar Antwerpen had ik een bestelwagen nodig en de verhuurder had een T6 voor me. Dus in plaats van mijn bijna 30 jaar oude T4 California kon ik een paar uur sturen in een moderne transporter. Het was een LWB met 2.0 diesel, 150 pk.
Wat meteen opvalt is de veel stillere motor ten opzicht van de 5 cilinder roffel in de T4. Zeker in de bebouwde kom is de auto erg stil, op de snelweg hoorde ik wel wat meer bandengeruis dan ik gewend was maar ik ben vergeten te kijken welke banden erop zaten. En misschien dat je door de stillere motor de andere geluiden wat eerder hoort. Ik had ook het idee dat ik iets hoger zat dan in de T4 maar heb dat niet kunnen meten. De T6 had een bijrijdersbankje en we weten nu meteen dat dit voor twee volwassenen niet comfortabel is op wat langere ritten.
De wagen had een automaat. Ik heb niet veel ervaring met automaten maar in mijn beleving deed deze keurig en soepel zijn werk. Alleen de combinatie van automaat en start-stop systeem is niet lekker. Als je bij een stoplicht de rem vast houdt dan slaat de motor af. Als je bij groen licht de rem weer loslaat dan start de motor en wil de auto ook meteen gaan rijden. Dat gaat nogal schokkerig. Met het start-stop systeem uitgeschakeld begint de auto wel heel soepel te rollen en met een beetje gas bij rijdt hij vlot en zonder schokken weg.
Bij de informatie op het instrumentenpaneel en het scherm in het midden van het dashboard heeft VW een paar merkwaardige keuzes gemaakt. Informatie als datum, tijd, buitentemperatuur wordt dubbel weergegeven. Maar als je de cruise control inschakelt dan verdwijnt opeens de kilometerstand uit het scherm. En als je de radio uitzet dan staat op dat grote middenscherm alleen nog een analoge klok terwijl de tijd ook al in het instrumentenpaneel achter het stuur staat. Er zal wel over nagedacht zijn maar ik vond de getoonde informatie niet altijd logisch.
Verder een prettig en voorspelbaar weggedrag, het rijdt gewoon lekker.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Korte ervaring met T6
Korte ervaring met T6
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Korte ervaring met T6
Dat bijrijdersbankje is inderdaad in mijn ervaring meer iets voor korte afstanden (of je moet elkaar heel erg leuk vinden)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.