Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zelf obd 2 stekker maken

vragen over de T4
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door T4Dick »

Hallo,

Heb inmiddels de stekker zonder problemen gekregen, in enveloppe door de brievenbus.

De stekker gelijk maar aan de PC gehangen. Werkt zonder problemen met VAG-COM 311.2n en versie 409.1 zoals in de advertentie vermeld. Ziet er goed uit na openen alleen de behuizing is wat simpel, blijkt ook wel uit het opschrift OBD-II wat dus niets met een VAG-COM interface te maken heeft. OBD2 of EOBD programma's, als scantool en digimoto, zullen op deze interface dan ook niet draaien. Is dus een low-budget behuizing. In de interface een keurig printje met een LED die de 12V voeding uit de auto aangeeft.

Afbeelding

Aan de bovenkant zien we inderdaad de al verwachtte FTDI chip voor de omzetting van RS232 naar USB, type FT232BL met het bijbehorende oscillator kristal van 6 MHz.
Deze is niet voorzien van verdere IC's en zal dus in standaard mode werken. Verder de LED en wat weerstanden R, condensatoren C en transistoren Q in SMD behuizing (Surface Maunted Device = Oppervlakte montage).

Afbeelding

Aan de onderkant een LM393 IC, hierin zitten twee Op-Amps (versterkers) die als comparator (vergelijker van spanningen) zijn geschakeld. Hierop staat het inkomende signaal van de K en L lijn, de precieze schakeling kan ik niet achterhalen en weer wat weerstanden en condensatoren.

Afbeelding

Al met al geen slechte interface voor dit bedrag.

Als enige minpunt kan ik bedenken dat de USB poort gebruikt wordt als virtuele COM poort en dit kan bij sommige ECU's timing problemen geven. Dit is alleen op te vangen met een echte serieele interface maar dit geeft weer problemen met sommige Laptops die vaak alleen nog maar USB poorten hebben. Is mee te leven denk ik, een enkele ECU zal communicatie problemen kunnen geven.

Aansluiten op de PC, Windows zal dan de nieuwe hardware detekteren.
Dan zelf de drivers op de CD handmatig zoeken met verkenner en installeren. Dan in Windows, apparaatbeheer, de COM poort (dus niet de USB poort) instellen op nummer 1, 2, 3 of 4 en draaien maar. Weet niet of het ook op Vista zal werken met deze drivers maar ik heb al wel FTDI drivers voor Vista gezien op de site van FTDI.

Groet,

T4Dick.
Laatst gewijzigd door T4Dick op 10 jan 2008, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bij mij is ie ook vandaag in enveloppe door de briuevenbus gegleden....

@t4Dick:

Ik heb nu dus dat interface dat ik van jou gekocht heb EN deze van OBtools...... Welke heeft de meeste functionaliteit? (in T4, maar ook in andere auto's) die met de minste functionaliteit wil ik voor mijn CarPC achter het dashboard wegwerken (zie onze mailwisseling)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door dennisvt4 »

dus de kabel is zijn geld wel waard ? heb hem ook vandaag binnen gekregen (ja voor dat geld kan je wel een gokje wagen) maar zal pas in het weekend proberen aan de auto te hangen

ben benieuwd of het gaat werken
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door T4Dick »

Roger B. schreef:Bij mij is ie ook vandaag in enveloppe door de briuevenbus gegleden....

@t4Dick:

Ik heb nu dus dat interface dat ik van jou gekocht heb EN deze van OBtools...... Welke heeft de meeste functionaliteit? (in T4, maar ook in andere auto's) die met de minste functionaliteit wil ik voor mijn CarPC achter het dashboard wegwerken (zie onze mailwisseling)
Ik zou de OBDTools interface in de auto inbouwen.

De interface's die ik heb verkocht zijn voorzien van een microprocessor die de signalen verwerkt. Daardoor zijn ze in principe ook geschikt als OBD2/EOBD (niet voor CAN) interface maar dan moeten ze opnieuw geprogrammeerd worden. Ik denk dat deze ook wat stabieler is en dus ook met wat moeilijker ECU's verbinding kan maken.

De T4 ecu is niet zo kieskeurig volgens mij, sommige AUDI's bijvoorbeeld wel en ook de allereerste TDI 4 cilinders AHU, 1Z.

Deze kabel is zeker niet te duur en 1x uitlezen bij de dealer kost je zeker hetzelfde bedrag of meer!!
Bij de interfaces met optocouplers die ik zelf maakte was ik alleen voor de (kwaliteits)stekker al 25 euro kwijt, dus ga maar na.

Hieronder een schema wat er veel op lijkt alleen hier met een speciale ISO interface chip (L9637), deze werkt ook met comparatoren maar heeft nog een aantal speciale eigenschappen zoals ompool beveiliging. Zal niet zoveel verschillen van de hier gebruikte schakeling denk ik.

Afbeelding

Groeten,

T4Dick.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door dennisvt4 »

ck

ik heb de software op de laptop staan en de usb driver ook

maar ik kan niet de controllers (?) openen
ik werk met de 409 versie van vagcom

zijn er tips ( er is een mooie pagina met uitleg maar kom er ff niet meteen uit)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door Bikevouwer »

De nieuwe ftdi drivers voor vista (werkt ook onder windows2000,xp,) kunje direkt op deze link downloaden
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm even op het versie nummer 2.02.04 klikken en opslaan.
vouwer heeft ook de kabel besteld en verwacht hem volgende week binnen.
heb een dell laptop met een 2 ghz processor en ik hoop dat alles gaat werken bij mij.

have fun
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door j.d.hukema »

Kan ik hier ook wat mee op een T4 1900TD uit 1999.Ik vraag dit omdat er steeds gezegd wordt dat je maar heel weinig kunt uilezen op dit type. Zit abl motor in. Kan wel genoemd zijn maar dan heb ik iets gemist.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door Multivan Generation »

@ Dick,
daar kun jij met een ABL motor niets mee...

Voor de anderen:
Niet zomaar dingen veranderen als je niet zeker weet wat je doet :alarm
Uitlezen kun je wel veilig doen...

Als je bepaalde dingen aanpast, dan kun je met een onwerkbare auto komen te zitten!

Vandaar deze waarschuwing :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door j.d.hukema »

He bedank voor je reactie.
Dus het is waar dat er eigenlijk niets uit te lezen is bij dit type motor.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik weet even niet waar de OBD poort bij 98--> T4's zit, maar als je een poort hebt kun je er in elk geval iets mee (denk aan airbagstoringen, abs systeem, en dat soort dingen, de motor wellicht niet, als die geen computer heeft.)

Bij 96--98 zit de OBD rechts van de tellerunit achter een zwart kapje met een afbeelding van een motor....

het is een uit de kluiten gewassen D-connector die relatief eenvoudig bereikbaar in het dashboard verwerkt is (meestal bestuurderskant)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door j.d.hukema »

Heb een 1999 T4 en de stekker zit onder het stuur in het stuur huis.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

Lijkt me dat die stekker door VW niet voor niets gemonteerd wordt..... er zal dus wel een en ander aan systemen in je auto zitten die via OBD2 bereikbaar zijn...Of dat genoeg is voor aanschaf van een interface... een keuze die je voor jezelf moet maken.

Maar je kunt volgens mij wel IETS met OBD2 bekijken in jouw auto
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door GerJol 716 »

Bij mijn T4 1.9 TD uit 2002 zit ook die stekker onder het stuur, en daar wordt de service interval mee gereset.
Storingen kunnen, voor zover ik het weet, niet uitgelezen worden.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me toch dat als je auto airbags, abs en dergelijke systemen heeft dat dat ook via de OBD te bereiken moet zijn,

JE motor kun je er niet mee uitlezen in geval van de 1,9diesel motoren denk ik, maar er is meer met storingen en storingsgeheugen dan alleen je motor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: zelf obd 2 stekker maken

Bericht door T4Dick »

Hallo.

Weet het niet helemaal zeker maar ik dacht dat bij de 1.9 TD ook een dieslregelsysteem aanwezig is, boven de relaisplaat.
Regelt dan het voorgloeien deze reageren o.a. op de deurcontacten, het uitzetten van de motor met de stopklep (in combinatie met de startblokkering ECU), EGR via schakelaars in kabel en op pomp.

Voor zover ik kan vinden is deze niet uit te lezen.

Wel uit te lezen zoals al gemeld indien origineel aanwezig;

ABS, Radio, Navigatie, Startblokkering, Centrale vergrendeling, Dashboard, Automaatbak.

Groet, T4Dick.
Plaats reactie