Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
SyncRoon

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door SyncRoon »

goon326 schreef: 07 aug 2024, 19:44
- opbrengst van de zonnepanelen is max 200 watt terwijl het 300 watt panelen zijn, ik dacht dat ik de 250 wel zou halen. Want ik wist wel dat die flexibele niet super zijn. Maar voor alsnog is dit goed genoeg. Maar hopen dat ze het een aantal jaar blijven doen.
Opbrengst is bij optimale stand van het paneel ten opzichte van de zon (50gaden helling en zuid orientatie). Horizontaal geplaatst kan wel wat schelen over de dag aan opbrengst.
Groet, Ronald
goon326

Bericht door goon326 »

SyncRoon schreef: 07 aug 2024, 21:31
goon326 schreef: 07 aug 2024, 19:44
- opbrengst van de zonnepanelen is max 200 watt terwijl het 300 watt panelen zijn, ik dacht dat ik de 250 wel zou halen. Want ik wist wel dat die flexibele niet super zijn. Maar voor alsnog is dit goed genoeg. Maar hopen dat ze het een aantal jaar blijven doen.
Opbrengst is bij optimale stand van het paneel ten opzichte van de zon (50gaden helling en zuid orientatie). Horizontaal geplaatst kan wel wat schelen over de dag aan opbrengst.
Ja dat klopt, dus hij zou in de praktijk 255 Watt moeten leveren, met de stelregel van 85% van de opgegeven hoeveelheid Wp, (want die waardes zijn bij een instraling van 1000 W/m2 (STC) gemeten) Maar die 255 haalt hij dus nu al niet, en waarschijnlijk worden ze alleen maar slechter, door bewegingen van het dak en bij warm weer. Maar ik heb ook ruimte over gelaten om er een derde bij te zetten mocht ik meer stroom nodig hebben. Maar het is het me wel waard, want zo’n vast paneel vind ik zo ontzettend lelijk op dit dak.
goon326

Bericht door goon326 »

Hallo allemaal,

Het systeem werkt inmiddels een aantal jaar erg goed al, zonnepanelen beginnen wel iets minder vermogen te leveren, dus waarschijnlijk dat de flexibele panelen langzaam wat slechter worden.

Ik heb wel een vraag over het belasten van de dynamo. Ik heb inmiddels een Orion XS van victron ingebouwd zodat ik de laadstroom goed kan regelen vanuit de dynamo naar de accu. Nu wil het zo zijn dat als ik 12.5 A laad naar de huishoud accu de voltage voorin daalt tot 13,3 volt. Is dat te laag? Of hoe erg zou ik de dynamo mogen belasten?

Er zit een BOSCH 0986036790 90A dynamo op. Het liefst zou ik naar 25A gaan qua lading, ik heb extra dikke kabels gelegd van de huishoud accu naar de start accu dus dat zou goed moeten zitten.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Hoe zwaar is je accu die je wil laden. Is de 25A nodig? Doorgaans ga ik uit van 15% laadcapaciteit ten opzichte van de accu. +/- 5% als marge. Dus 100A accu 15A lader.

De orion xs heeft een laadalgoritme. Die laad niet volcontinue 25A. Laadstroom en laadspanning variëren naar gelang de belading van de accu. Als je hem als voeding gebruikt geeft die wel 25A continue als je dit zo instelt.

25A op 90A dynamo lijkt mij niet verkeerd of fout. Tenzij je misschien alle accus leeg hebt en gaat rijden met alle zware verbruikers aan als ventilatoren en lichten.

Wat doet je spanning gedurende het laadproces onder het rijden. Normaal gaat die bij mij na start omhoog naar 14+ volt en zakt jij snel af naar 13.5 volt. Maar ik heb er enkel een cyrix tussen.
Groet, Ronald
goon326

Bericht door goon326 »

Ronald, bedankt voor je reactie! Als ik alle verbruikers incl. Orion uit heb staan dan zit ik op 13,8 tot 14,0 volt. Als ik ventilator en licht heb aanstaan zit ik op 13,6. Alles extreem aan met groot licht en ventilator vol gaat hij naar 13,2. Dat is zonder Orion. Normale verlichting en ventilator en Orion op 12,5 A gaat hij naar 13,2 ongeveer.

Start accu is een loodaccu van 80A, die is als hij uit staat 12,8 volt. De huishoud accu is een lithium accu van 200A dus die wordt geladen door de orion, en vraagt dus vol vermogen van de orion totdat hij vol is en dan gaat de orion naar een lage absorptie laadwaarde of gaat hij helemaal uit op een gegeven moment.

Alleen als ik naar 20A ga ben ik bang dat de waarde rond de 13 volt gaat slingeren, dat is wellicht wel erg laag of niet?

Net even de orion op 20A gedraaid, dan verliest hij over de kabels 1.5 A, en laad hij bij de accu op 18.5A. De spanning zakt dan naar 12.7 volt.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Dat bij hoge stroom de spanning daalt is volgens mij normaal. Maar dit zou dan vooral aan de accu zijde moeten zijn vanwege weerstandverlies. Dus meet je de spanning precies en meet je verschil bij startaccu/dynamo / orionXS en lithium accu's.....

Dan nog, hoelang moet je rijdend laden voordat de 200A vol is? Moet je elke keer 100% laden of ontlaad je de lithium niet zo ver. Wat doet de spanning nadat je lithium vol is, stijgt die dan weer?

Ik had laatst een los kabeloog op de accuklem met bijna brand tot gevolg. Zag eigenlijk al dat er grote spanningsval was bij gebruik waardoor ik de bekabeling nagekeken heb. Je zou kunnen nagaan of bekabeling goed is aangesloten (en niet warm wordt op verbindingen etc)
Groet, Ronald
Plaats reactie