Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

controle lamp grootlicht

vragen over de T4
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Mijn controlelampje van het grootlicht werkt niet meer, het is een tdi van 2002.
Ik kan de tellerunit er wel uithalen, maar kan ik er dan iets mee doen; ik weet niet of controlelampjes zo te vervangen zijn.

Mvrgr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

Misschien domme vraag.... maar werkt je -ik meen linker- grootlicht wel volledig?

Het controlelampje zit bij de zekering van het -ik meen- linker grootlicht er bij op, als die zekering stuk is doet grootlicht rechts het wel nog maar links en de controlelamp niet.

Verder raad ik je aan om even te zoeken hier op het forum, er is een maandje ofzo geleden nog een topic over het controlelampje van het grootlicht geweest..

suc6
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Hee Roger, zal eens kijken, bedankt.

Niels
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Hallo allemaal, ik hen het hele forum nagekeken, en kwam alleen een type '95 tegen, alleen ik het dashboard van een type 2002 iets anders.
Allebei de kanten van het grootlicht branden, behalve het controlelampje, zou ik achter de tellerunit iets kunnen zien?

Niels
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Sorry, ik moet is zijn.
Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

Je laatste berichtje is overbodig, met de "wijzig"knop rechts boven (links naast het uitroeptekentje) je bericht kun je je bericht nog wijzigen.....


Lijkt me dan het eenvoudigst stap voor stap verder te gaan.

Teller unit uit dashboard halen, met testlampje/multimeter meten of er bij de teller signaal aankomt voor de grootlichtcontrolelamp (blauwe 32 polige stekker pool 17 zie hier (klikken))
Wel spanning op deze draad bij brandend grootlicht? dan teller er even helemaal uithalen en kijken of je het lampje kunt vervangen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Hallo Roger, ik vond wel dat de laatste tijd het controlelampje best fel brandde, kan je het lampje, mocht ie kapot zijn zomaar vervangen, of is het een speciaal, of een vastgesoldeerd lampje/ledje?

Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zou het je niet durven zeggen..... ik heb (nog) een groen tellerpaneel met een ledje (of lampje dat daaar voor door moet gaan zoals bij de Golf II het geval was) voor grootlichtcontrole...

Ik kan het ook niet voor je bekijken..... heeft hier ruim twee maanden een tellerunit van een 2001 T4 naast me gelegen, maar die is een dikke week geleden naar René verstuurd :toppie :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Roger, toch bedankt voor je info, ik zal eens aan het werk gaan met deze gegevens.
Ik laat wel even horen waar het euvel zat.

Mvrgr. Niels
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door René »

Kun je met vagcom ook die functies controleren?? Dan is het eenvoudig om mbv Vagcom de test fuctie even in te schakelen. Dan kun je meteen zien wat het wel en/of niet doet. Maar of de lampjes dan ook gecontroleerd kunnen worden weet ik niet.

René
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door niels »

Nou, ik ben er achter; ik heb de tellerunit eruit gehaald, ik kreeg op pin 17 12V bij het inschakelen van het grootlicht, dus dat was goed.
Heb de tellerunit gedemonteerd en heb geconstateerd dat het van die kleine platte ledjes zijn.
Volgens de VW dealer gaan die dingen nooit kapot, maar bij mij werk ie dus niet, maar om zelf te prutsen aan die tellerunit, daar moet je toch echt kaas van gegeten hebben.
Ik denk dat ie dat maar oud mee moet worden, anders zal het een dure unit zijn denk ik.
Of heeft iemand een betere oplossing?

Niels
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door René »

Misschien deze persoon even contacten, die heeft het wel heel erg netjes gedaan.
Dan kan hij je misschien op weg helpen.

René

mooi projekt
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: controle lamp grootlicht

Bericht door j.d.hukema »

Zit er bij jou in de buurt geen reparatie bedrijfje op tv en radio gebied .Die hebben het zo klaar .
Het slelt niets voor .Ledje zit met twee pootjes vast gesoldeerd Als je een fijne soldeerbout hebt kan je ze zo los halen .Wil het wel uitleggen maar mail je telefoonnummer maar even naar.
cgkoenders@zonnet.nl

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie