Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden met ongeremde trailer(750kg)

vragen over de T5
Plaats reactie
Beau
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2007, 21:21

Rijden met ongeremde trailer(750kg)

Bericht door Beau »

Hallo,

Wie heeft er evaring met het rijden in een T5(130PK) met een ongeremde boottrailer van 750 kilo ?
Wij zijn namelijk van plan om met meerdere auto's en familie samen naar Kroatie te gaan.
Onze boot en trailer wegen samen 750 kilo, dus is geen geremde trailer nodig met kenteken.
Maar omdat we ook door Oostenrijk moeten, vragen we ons af hoe dat nou echt rijdt.
Het gewicht trekken lijkt ons niet zo'n probleem, maar hoe zit het met afdalingen, en stabiliteit ?
Met een caravan (dus geremd) rijdt de T5 natuurlijk heerlijk, maar dit is heel wat anders.
Moeten we een geremde trailer kopen, of maken we ons zorgen om niks ?
Alle info is welkom.

Groetjes,

Beau
meermike
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:20
Locatie: oudenbosch

Re: Rijden met ongeremde trailer(750kg)

Bericht door meermike »

Je zegt het eigenlijk zelf al zorgen maken om niets, heb altijd al en ook m'n vader al met een ongeremde boot trailer naar kroatie gereden, en volgens mij was de eerste keer 1982,nog met allerlei passen om van Oostenrijk naar het voormalig Jougoslavie te komen. kijk je moet natuurlijk niet met 140 de berg af, maar met een redelijk normaal rijgedrag is het echt zeer goed mogenlijk. Zeker met de vernieuwe snelwegen daar...
Dus het geld van een nieuwe trailer lekker op vakantie opmaken...... :jumpklap

alvast een goede reis :zwaai groet Mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz.... :ikrij
Gebruikersavatar
peter T5
Berichten: 384
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:09
Locatie: Almere

Re: Rijden met ongeremde trailer(750kg)

Bericht door peter T5 »

In iedergeval moet je genoeg afstand houden met je voorganger want je remweg zal aanzienelijk langer zijn bij een noodstop vergeleken met een geremde trailer. En bergaf met gepaste snelheid, maar dat geldt voor een geremde ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Rijden met ongeremde trailer(750kg)

Bericht door Rolf T5 54 »

Hallo Beau,

In principe hoef je je geen zorgen te maken want de trekauto is een stuk zwaarder als de aanhanger. Voor de stabiliteit moet je zelf zorgen door voldoende kogeldruk. Waar ik mij meer zorgen om zou maken zijn de banden en de lagers, die moet in goede conditie zijn voordat je vertrekt (helemaal als het van die kleine kruiwagenwieltjes zijn). Een geremde aanhanger is niet nodig, een voorzichtige bestuurder is beter ( jij dus met deze voorbereiding).

Ik heb het volgende nog even opgezocht op de site van de Anwb:

Voor personenauto's met een aanhangwagen tot 750 kg geldt overal buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 100 km/u.

Voor personenauto's met een aanhangwagen boven 750 kg waarbij de aanhangwagen niet zwaarder is dan de auto en waarbij het totaalgewicht onder 3.500 kg blijft, geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 80 km/u en op de autosnelweg 100 km/u.

Alvast een fijne valkantie
John
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:37

Re: Rijden met ongeremde trailer(750kg)

Bericht door John »

Rolf T5 54 schreef:Hallo Beau,

In principe hoef je je geen zorgen te maken want de trekauto is een stuk zwaarder als de aanhanger. Voor de stabiliteit moet je zelf zorgen door voldoende kogeldruk. Waar ik mij meer zorgen om zou maken zijn de banden en de lagers, die moet in goede conditie zijn voordat je vertrekt (helemaal als het van die kleine kruiwagenwieltjes zijn). Een geremde aanhanger is niet nodig, een voorzichtige bestuurder is beter ( jij dus met deze voorbereiding).

Ik heb het volgende nog even opgezocht op de site van de Anwb:

Voor personenauto's met een aanhangwagen tot 750 kg geldt overal buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 100 km/u.

Voor personenauto's met een aanhangwagen boven 750 kg waarbij de aanhangwagen niet zwaarder is dan de auto en waarbij het totaalgewicht onder 3.500 kg blijft, geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 80 km/u en op de autosnelweg 100 km/u.

Alvast een fijne valkantie

Hoe hard mag ik rijden met mijn aanhanger of caravan?
Hierover zijn veel misverstanden, maar de regels zijn eenvoudig.
Binnen de bebouwde kom mag u 50 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is).
Buiten de bebouwde kom mag u altijd maximaal 80 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is).
Het maakt niet uit of u op een normale provinciale weg, een autoweg of een autosnelweg rijdt. Ook maakt het niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is. De maximum snelheid buiten de bebouwde kom is altijd 80 kilometer per uur, tenzij lager aangegeven wordt.

Groet John
Beau
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2007, 21:21

Re: Rijden met ongeremde trailer(750kg)

Bericht door Beau »

Hoi mensen,

Allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe.
Voor wat betreft de staat van wiellagers en banden kan ik je zeggen dat ik net als bij mijn eigen caravan
de trailer heb voorzien van nieuwe C-banden, en laat ik voor vertrek altijd even nog de rest van de technische staat
controleren (lagers, verlichting etc.) van de caravan, dus nu ook van de boottrailer.
Veiligheid gaat voor alles.

Weet trouwens iemand of je onderweg nog veel controle krijgt (b.v. bij de douane etc.) op het gewicht van de aanhanger, omdat
je met witte platen rijdt en geen eigen kenteken voert ?
Het geheel van boot en trailer ziet er nl. zwaarder uit dan het in werkelijkheid is, en als je dan bij elke grenspost lang oponthoud
zou krijgen (omdat het gewicht gecontroleerd wordt) is de lol er ook gauw vanaf.

Nogmaals bedankt, en de groetjes.

Beau
Plaats reactie