Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitval van stuurbekrachtiging

vragen over de T5
Wilfred
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:11

uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door Wilfred »

Hallo,

De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?

Groeten,
Wilfred
patrice22
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2008, 20:19

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door patrice22 »

ik heb een 130 pk van 2005 en heb dat probleem ook heb bij de dealer navraag gedaan kon geen kwaad :zwaai zeggen ze :knipoog
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door Pim 328 »

Waarschijnlijk de vrijloop poulie van je dynamo kapot.

Dit veroorzaakt een soort gelijk probleem
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door vaniac »

Wilfred schreef:Hallo,

De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?

Groeten,
Wilfred
Zit er voldoende hydrauliekolie in het reservoir van de stuurbekrachtiging en is de olie nog helder van kleur?????
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door robertTREBOR »

vaniac schreef:
Wilfred schreef:Hallo,

De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?

Groeten,
Wilfred
Zit er voldoende hydrauliekolie in het reservoir van de stuurbekrachtiging en is de olie nog helder van kleur?????

pffffffffffffffffffffff.
ik heb al een tijdje precies hetzelfde !!
bij stationair draait het stuur schokkerig !!
zou na mijn kapotte verstuiver van 1250 euro
de stuurpomp van 900 euro er aan zitten te komen ?
wat een ellende allemaal na 120.000 km en net 4 jr. oud.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door edwinh »

Ik denk dat dit probleem dan eerder in het stuurhuis zelf is. Die gaan nog wel eens stuk bij de T5
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door vaniac »

Gewoon mee blijven rijden. Het is meer een schoonheidsfout van het stuurhuis. Als je een beetje gas geeft tijdens het sturen, heb je er geen last meer van.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door robertTREBOR »

Na controle bleek de olie in het stuurbekrachtiger reservoir zo goed als leeg.
Echter aan de onderzijde nergens lekkage te zien.

Bij de dealer 1 ltr. olie gekocht en alles weer op peil gezet.

Even bij de receptie gevraagd hoe mijn kansen liggen.
Zo goed als zeker stuurhuis wat inwendig lekt
Kosten ca 1500 euro

Was nog aan het bijkomen van de kapotte verstuiver van 1216 euro 2 wkn. terug !

Bus net 4 jr. oud en 120.000 km gelopen, de kwaliteit holt achteruit bij v.w.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door Harry 341 »

Nog geen plannen om toch maar weer een T4 te zoeken?
Hier wordt je toch moedeloos van...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door robertTREBOR »

Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door JP »

robertTREBOR schreef:Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
Is het niet zo dat jouw bus toch wel tot op het uiterste getuned is?
Zou daar ook niet een oorzaak liggen van de grote onderhoudskosten?

Er rijden hier T5's rond met het drievoudige op de klok en geen problemen.
Mijn oude T5 was met 120.000km en 4 jaar oud echt probleemloos, verder heb ik geen ervaring anders dan de verhalen hier op :wjw .

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door Pascal-141 »

robertTREBOR schreef:Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
Dan heb ik véél meer vertrouwen in die oude T4 met 3ton op de klok , dan zo'n Ford hok . En ik vind die T4 nog een stuk mooier ook dan die Ford .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door robertTREBOR »

We kunnen er allebei niet over oordelen, ga binnenkort eens proefrijden.
Ik weet hoe een T4 rijdt , over week weet ik hoe de nw. transit custom rijdt.
Denk eerlijk gezegd dat het geen eerlijke wedstijd is , de T4 stamt uit 1990
en de Transit Custom uit 2013, das bijna kwart eeuw later.
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 16 mar 2013, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door robertTREBOR »

JP schreef:
robertTREBOR schreef:Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
Is het niet zo dat jouw bus toch wel tot op het uiterste getuned is?
Zou daar ook niet een oorzaak liggen van de grote onderhoudskosten?

Er rijden hier T5's rond met het drievoudige op de klok en geen problemen.
Mijn oude T5 was met 120.000km en 4 jaar oud echt probleemloos, verder heb ik geen ervaring anders dan de verhalen hier op :wjw .

Ik ben benieuwd!
De nieuwe 2.0 ltr. persen ze ook 220 pk uit , dus uit een 2.5 kan je dan 275 pk halen
die 220 pk stelt dus nix voor, trouwens gedaan door de beste tuner JD.
maar alle T5 ellende, lekkende stuurhuizen, gescheurde spruitstukken, kapotte R. aandrijfassen,
waterpompen en verstuivers, heeft allemaal nix te maken met het tunen.
Daarnaast rij ik uitermate rustig, 40.000 km met een set voorbanden , denk 140.000 met me eerste remblokjes, en gemiddeld bijna 1 op 13 !! Me vorige T4 was ook getuned, tot over de 400.000 km nix aan de hand. Denk dat de T4 te goed was, geen winst voor de werkplaats , en dat ze de T5 bewust van heel andere kwaliteit hebben gebouwd voor de boys in de werkpakken.
Aan de verkoop verdienen ze bijna nix meer, dan moet de winst uit de W.P. komen denk.
Stuurhuizen van T5 doen ze wekelijks vervangen hier bij mijn dealer, lopende band werk !!
Kassaaaah
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: uitval van stuurbekrachtiging

Bericht door robertTREBOR »

[quote="robertTREBOR"]Na controle bleek de olie in het stuurbekrachtiger reservoir zo goed als leeg.
Echter aan de onderzijde nergens lekkage te zien.

Bij de dealer 1 ltr. olie gekocht en alles weer op peil gezet.

Even bij de receptie gevraagd hoe mijn kansen liggen.
Zo goed als zeker stuurhuis wat inwendig lekt
Kosten ca 1500 euro

========================================

Even Update;

Na mijn stuurbekrachtigings-olie op peil gezet te hebben ca 2 mnd. terug
blijkt dat heden dat het oliepeil toch weer ca 3 mm. gezakt is.
Vandaag weer op Max. gezet, tevens voel je dat het stuur wat stoterig draait als
de stuurbekrachtiger moet werken, bijv. tijdens parkeren.
Dat was een jr. terug nooit.
Binnenkort naar ABC in Schiedam, want de dealer daar valt niet meer tegenop te werken
zo duur als het daar allemaal is.
Inmiddels al collega lotgenoten hier die dit ook is overkomen en event. tips ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie