Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Even voorstellen

Bericht door Adrie 260 »

Ik ga niet meer met de boot over, om de simpele reden dat ik zelf aan die dingen werk ( geintje ).
Even serieus, we zijn al vaak aan het rekenen geweest en door Zweden rijden is een dag langer, en een paar honderd euries goedkoper, dus dat is snel verdiend.
Bus en caravan zijn net 12 meter lang en dan kom je in de lengte toeslag en hoogtetoeslag terecht en dat scheelt toch wel veel euries.
Vandaar dus dat ik gewoon even omrijd.
De route die ik volg gaat via Hamburg, Putgarden /Rodby ( 3 kwartier) , Helsingor/Helsingborg ( half uur ) en dan zoals ik al schreef overnachten we in de caravan bij Hotel Erikslund net onder Angelsholm, en daar staan we nooit alleen. Tot hier heb ik dan ong 1000 km gereden, en dat is mooi zat .
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Even voorstellen

Bericht door ZwedenTransporter »

Wij reden altijd met een alkoof camper naar Bjurtjarn en reden ook dezelfde weg, Putgarden - Helsingborg.
Vandaaruit richting Jöngköping en dan via Kristinehamn naar ons huisje.
Dat is totaal ±1300 km en met de camper deden we er ± 15 uur over
De laatste keren, sinds dat we daar een huisje hebben, sliepen we niet onderweg maar reden in één keer door, daarvoor sliepen we in Hyltena, net voor Jönköping. Kosten 75 kronen.
Met de camper reden we niet zo snel (max 110km/h) over de autobahn en we hopen dat wel te kunnen met de T4.
En nu kunnen we lekker wat spullen meenemen en dan bedoel ik de wat grotere spullen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Even voorstellen

Bericht door Dirk/970 »

Ach, we gaan straks toch eerst bij Arhus in de buurt langs bij puppiekopers, zal eens zoeken wat de boot kost. Ach, Fjord Line, Hanstholm-Egersund, 19 euro op vroege afvaarten (7:30) :lach (voertuig lager dan 2 m en korten dan 5 meter en 2 personen).
De route over Putgarten-Roedby en Helsingsborg is voor ons een bekende, Onze Zweedse vrienden wonen een half uurtje achter Helsingborg. Wel relaxed reizen, 2x met de boot. Vorig jaar voor het eerst over de brug naar Malmö, ook wel apart en net zo duur als de boot naar Helsingborg.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Re: Even voorstellen

Bericht door Herman892 »

Dag Nol,
Leuk, weer een clublid met een T4 met enkele cabine. Ook wij houden het op 2 losse stoelen.Zeker op de langere afstanden. Als wij door Europa trekken, dit jaar Portugal
Dan hebben wij het bed opgemaakt in de laadruimte en wat kistjes proviand achterin.
Ene keer op de camping overnachten, dan luifel uit. Andere keer gewoon op het
dorpsplein. Je bent geen camper, niemand heeft iets in de gaten.dat je er in slaapt.
Bevalt goed. En.. tussen de twee stoelen een koelbox op 12 volt.
Je zal nog plezier beleven als "weet je weller" en.. je wordt er wijzer van. Wat zit er een kennis en ervaring in het collectief van leden. Altijd bereid te helpen. Gewoon tof. Veel sukses met je nieuwe aanschaf. We vinden jefoto wel op de site van nieuwe leden. Groeten Herman 892
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Even voorstellen

Bericht door Ron---63--- »

Hoi Nol,

Mijn bus, nov 98, automaat, 134000 km rijd op 1 litertje diesel ongeveer 11 km in de stad dan. Op de snelweg zit ik rond de 12 km, scheelt dus niet zo heel veel.

Succes met het doorspitten van de site, staat veel op !!!

Groet Ron ---63---

Even een wijziging........lees net terug dat je een benzine uitvoering had, dus verbruik is dan anders, sorry......
Laatst gewijzigd door Ron---63--- op 08 feb 2008, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door pluuke »

Hoi Nol,

Gefeliciteerd met jullie T4, een heerlijke auto voor de lange afstanden dus dat zit wel goed.... :toppie
En welkom bij dit forum, waar behalve een schat aan informatie, ook een hoop "gezelligheid" is te vinden. :winter

Ik vind een beetje jammer dat je de volgorde niet hebt omgedraaid, als in :
eerst jezelf orienteren op het gebied van de T4 (veel lezen op het forum, met de zoekfunctie komen de veel gevraagde onderwerpen zoals verbruik, bekende zwakheden (zijn er geen !!haha :bifun ! nou ja toch enkele eerlijkwaar) vanzelf naar voren.
Natuurlijk loopt er nog steeds niks zo mooi als een benzine motor (alhoewel de diesels zijn aan een keiharde inhaalrace bezig), en je hebt je aankoop al gedaan, en ik wil je plezier geenszins bederven.
Maar even puur theoretisch : als jij verbruik als belangrijk punt naar voren brengt, zeg ik : Neem een DIESEL, en GEEN automaat. Een automaat functioneert met een bepaalde hoeveelheid slip, is daardoor per definitie al minder efficient dan een schakelauto. Dat zie je in de verbruiksgegevens van de automobielfabrikanten altijd meteen terug. (Verbruik wordt opgegeven, en dat van een automaat er tussen haakjes achter, deze waardes zijn altijd hoger (topsnelheid lager).
Een dieselmotor past qua vermogen beter bij een "log" voertuig als een bus, vanwege zijn hoge koppel-gewichtsverhouding. Een VR6 motor heeft natuurlijk ook wel een relatief koppel maar dit ligt dan meteen weer bij een hoger toerental.
Ik weet niet hoeveel km's je van plan bent om te rijden per jaar, maar het lijkt me met een paar keer naar Zweden op een neer per jaar al heel gauw het breekpunt hebt bereikt waarop diesel interressant is.

Het onderwerp automaat is "gevoelig"...de een zweert erbij, de ander vindt het niks...
Ik hoor bij de laatste groep. Onder het motto : "ik maak zelf wel uit wanneer ik schakel" voel ik me het beste "in control". Een automaat is natuurlijk primair een "luxe", maar het heeft allerlei bijverschijnselen.
B.v. rijden in de bergen: een automaat kan natuurlijk wel remmen op de motor, maar je hebt minder versnellingen (4 ipv 5), en dus zijn deze langer waardoor ook de schakelmomenten anders liggen.
Slepen (gesleept worden, zal niet nodig zijn, maar toch) niet mogelijk, of met risco op schade aan bak.

Gevoelig is het ook door het veelvoud aan berichtgeving erover, natuurlijk kun je makkelijk zeggen dat hier al veel mensen zijn geweest met een verhaal over hoge kosten hiermee. Het is alleen niet helder hoeveel er zijn zonder, dus hoe de verhouding nu precies ligt kan ik niet zeggen.
Je mag eerlijkheidshalve denk-ik wel zeggen dat "men" geen voorkeur heeft voor de automaat vanwege de spookverhalen.Ik denk dat het ook hier zaak is op tijd onderhoud uit te voeren, m.a.w. om de olie op tijd te vervangen, en overbelasting te voorkomen.
Dit eventueel compenseren met een extra koeler.

Verder ben ik mijn vrouw als enige tijd aan het kneden om ook het Scandinavische eens te beproeven, hoop dat het nog eens zover komt. Want ik denk dat het daar adembenemend mooi en rustig is. :zwaai
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Even voorstellen

Bericht door Adrie 260 »

Hee Pluuke

Lekker verder kneden, want ik denk het niet maar weet het zeker.
Inderdaad is een automaat een luxe die de een wel wil hebben en de ander niet, maar smaken verschillen nog steeds. Het schijnt trouwens dat de automaat alleen in Nederland niet geliefd is, maar in andere landen juist weer wel, mijn vrouw vind het ook niets, maar ik maak de kilometers :toppie .
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Even voorstellen

Bericht door ZwedenTransporter »

Hoi pluuke

Wij vinden de transporter een prachtige auto, niet te groot en zeker niet te klein, beter gezegd een perfekt formaat.
Daarbij komt dat mijn vrouw graag in een automaat rijd en ik het eerlijk gezegd voor een lange afstand ook wel prettig vind.
En als je vrouw een automaat wil wat kan ik dan inbrengen :bonk
Het verbruik is niet mijn probleem want zoals ik al schreef ik heb nog niet eens en tank leeg gereden, ook heb ik nog niet voor de 2e keer getankt alleen de eerste keer vol gegooit.
Ik was (ben) wel benieuwd wat zo´n :T44EVER automaat 2,5 liter volgens de praktijk gebruikt ?!
En of dat nu 1:10 of 1:7 is, we hadden hem toch genomen maar uiteraard hebben we het graag 1:10 :knipoog
Ook weet ik dat een automaat altijd meer verbruikt dan een handbak dus dat is geen nieuws voor mij maar daar hebben we ook de luxe voor en op een bepaalde leeftijd wil je die, ook als dat wat meer kost.
Waarom ik vroeg wat zo iets nu loopt is omdat de tankmeter vrij snel zakt, om je nu een indicatie te geven, de meter staat op half vol (of half leeg) en ik heb 300km gereden. Dit lijkt me aan de ruime kant en als dat zo is heb je kans dat er wat gaande is en dat zeg ik weer omdat ik soms een benzine lucht ruikt als ik gereden heb. Kan toeval zijn omdat de tankdop tegen de bestuurdersdeur aan zit maar het kan ook iets anders zijn. Al verwacht ik geen lekkage want hij is 2 dagen voor aankoop APK gekeurd maar ook dat zeg weer niet alles.
Trouwens ik hoor een rammeltje of zo iets rechts achter het dashbord daar waar de AC naar binnen komt en een motor zit.
Moet ik volgende week nog maar eens even naar kijken.
Al met al hebben we er zeker geen spijt van ! :yes
Een diesel is voor ons niet rendabel, we rijden nu nog niet zovaak naar Zweden. Kan niet want ik heb mijn vader van 84 hier thuis wonen en die moet goed verzorgd worden en dat is nu nog onze eerste prioriteit.
Wat moet ik van Zweden zeggen MOOOOOOOOOOOOOOi en RUSSSSSSSTIG
Maar dat wist je al want je heb al kunnen lezen dat we er een huisje hebben en dat had ik niet gekocht als het een 2e Nederland zou zijn. Al komen er wel steeds meer wonen. Ik heb gehoord dat in Torsby geen huizen meer verkocht mogen worden aan buitenlanders vanwegen het grote aantal dat er al woont.
Nou dat zegt al genoeg dus kom gauw voor het telaat is.
En als je vrouw wil nadenken dan kan ze dat onderweg naar Zweden doen :jump

Groeten
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Multivan Generation »

Geweldig genoten van de reacties :adhd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie