Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is het kenmerk van een wijsneus?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door Pascal-141 »

DE reden van de komst van de "designneus/langeneus/wijsneus/caravelleneus" is inderdaad de introductie van de VR6 motor en de 150PK TDI motor . En die werden in eerste instantie eerst alleen aangeboden in de Caravelle-Multivan . Pas later waren die motoren ook verkrijgbaar in de Transporter.
De korte neus is steeds verkrijgbaar gebleven (naast de caravelleneus)tot bijna het einde van de T4-loopbaan. Enkel was de VR6 en 150PK TDI dus niet verkrijgbaar in de korte neus.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door pluuke »

Hm, in de buurt rijdt een rechte neus rond met een rood "i-tje" in zijn tdi-plaatje....
dus die besodemietert de boel !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door René »

Ik denk dat de wijsneus, cq caravelle neus puur om design redenen is gekomen.

Het motorblok van de 150 pk en de 102 pk zijn identiek qua afmetingen.

De 150pk heeft enkel de interkoeler voor de radiator t.o.v de 102pk.
Maar denk niet dat VW de designneus voor deze interkoeler heeft onwikkeld. Dat is dan een extreem dure oplossing om een iets grotere interkoeler te kunnen monteren.

Waarschijnlijker is het dat door het ontstaan van meer ruimte de grotere interkoeler naar de radiator is gebracht.
De weg van de minste weerstand.

En ja, aan mijn bovenstaande reactie kun je dus ook een wijsneus herkennen.
Pasfoto's zal ik later posten :-)


Groeten Berrie.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door pluuke »

Ik dacht al, wanneer komt ie nou.....!!! :bifun
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door Rob RD »

Kan je dan een gewone zo makkelijk ombouwen naar wijsneus? 4 bouten los, neus eraf, andere neus er op en 4 bouten vast?????
Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou, wel wat meer werk hoor........ maar het is te doen volgens enkelen hier (mijne had bij aankoop al de lange neus (caravelle 96))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door Multivan Generation »

pluuke schreef:Hm, in de buurt rijdt een rechte neus rond met een rood "i-tje" in zijn tdi-plaatje....
dus die besodemietert de boel !
Dat hoeft niet.
Als je een TDI bij de importeur liet chiptunen, dan werd je plaatje in de grille en op de achterkant bij de I voorzien van een rode kleur. Kennis van me, heeft een 88 pk zo laten chippen bij de importeur en hij kreeg hem terug met andere TDI logo's...



Oja ik heb nog een kersenkronkel...
Een VR6 werd ontwikkeld om in de ruimte die een 4 cylinder in neemt ook een 6 cylinder te kunnen plaatsen.
Hierdoor werd het mogelijk om hem in een Golf 3 te leggen.
Bij een T4 is de motor dwarsgeplaatst dus dan doet zo wie zo die extra lengte van de wijsneus geen extra gewicht in de schaal leggen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door Oskar 725 »

De motor ruimte in een Golf 3 is breder (tussen schutbord en slot balk) dan in een T4 rechte neus, alleen is de hoogte groter in een T4.
In een Golf ligt 'ie ook dwars.
Een VR6 in een Golf 3 is vullend, in een t4 korte neus niet passend, in een T4 lange neus meer dan vullend (erg strak)! of niet????
Een V6 diesel uit een Passat lijkt me leuk, ben bang dat we dan hetzelfde probleem/dicussie krijgen als met een 4 cyl. TDI in een TD. :toppie :klappen :ikrij
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat is het kenmerk van een wijsneus?

Bericht door Pascal-141 »

Oskar 725 schreef:De motor ruimte in een Golf 3 is breder (tussen schutbord en slot balk) dan in een T4 rechte neus, alleen is de hoogte groter in een T4.
In een Golf ligt 'ie ook dwars.
Een VR6 in een Golf 3 is vullend, in een t4 korte neus niet passend, in een T4 lange neus meer dan vullend (erg strak)! of niet????
Inderdaad , dat is zo !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie