Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Ron Mokum 383 schreef:Lieve Peter,waarom al die moeite om zuiniger te rijden,leuk om te lezen hoor,maar volgende :
Ik rijd een 88 PK bj.2000
Gezipt door MARJA,EGR afgesloten,kat vervanger,banden 215x60x16,luchtinlaat KN filter.
Trekt op als een F16,niet dat ik dit altijd doe!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar mijn verbruik nu is (duur berekend) 1/12.5
Gemiddeld rijd ik 1/13.5
Mijn record was in de zomer,niet harder dan 100 KM 1/16.2 :toppie
Dit is geen leugen,anders zou het liegen zijn in je eigen zak.

Gr.Ron :T44EVER
Lieve Ron, :lach
Het doel was meer, om met een lager aantal toeren, dezelfde snelheid te rijden,
dus minder motorgeluid.
Verbruik zou mooi meegenomen zijn.

Een T4 die op trekt als een F16? :nuts
Wauw he, dat wil ik zien op de meeting in Volkel :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Dirk/970 »

Hey Peter,
Jou toerentalreductie van 400 is dan zeker ten opzichte van jou zomerbanden, die een relatief kleine afrolomtrek hebben. T.o.v. de standaard 2000mm zal het dan ongeveer de helft schelen met jou winterbanden? Is in de zomer dan 225x55R17 dan niet wat voor jou?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Zomer banden maat is 235-45-17 en dat bevalt prima.
En een beetje verschil tussen de zomer en de winter mag he :knipoog

Maar ik vond het verschil tussen 235-45-17 in de zomer en 195-70-15 in de winter wel heel erg groot.
Dus toen heb ik gekozen voor 225-60-16 omdat daar ook veel uitzoek in is, en de prijs is redelijk.
215-60-16 is ook een goede maat, maar minder keus en dus duurder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
victor
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:19
Locatie: Kaag

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door victor »

ik rijdt met 215 x 65 x 16 (1998 acv motor.) Ik heb afgelopen 2 maanden gereden met 235 45 17. Dit beviel echt niet, veel toeren en zenuwachtig rijden en de turbo kwam door het hoge toerental ook meer in actie
Nu rijdt ik weer met de 16 inch banden met een te grote afrolmaat. Dit scheelt 5 procent. Je moet bij grotere banden dus als je het verbruik meet hier rekening mee houden dat je km teller 5 procent te weinig meet. Ik kwam uit op een gebruik van 1:15 op de snelweg met 110 km per uur (ok toegegevn mijn vrouw heeft dit gehaald ik heb dit nog nooit gehaald!), wel heb ik een K&n filter met een dikkere aanzuigbuis, een kat vervangende pijp en een soundpipe (middendemper vervangende pijp van EPS) gemonteerd voor een hoger koppel. Ik kan nu met mijn rijstijl goed in het groene toerental gebied blijven meestal tussen de 2000 en 3000 toeren.

Groet

Victor
Plaats reactie