Ik rijd ongeveer 600 km in de week met regelmatig filerijden. De koelvloeistof moet ik bijvullen bij ong 2600 km en wel een halve liter tot een liter. Is dit acceptabel?
Wanneer ik de auto 's morgens start zie ik evne een witte pluim voor de rest rijd de auto perfect en de temp is ook goed, wel ik ik zo nu en dan wat verschil in de toerental, net onder de 1000 en dan weer 500.
Wie weet raad
Lekt de auto nergens koelvloeistof? Het kan een haarscheurtje zijn in je T / of Y stuk bij je radiateur. Is van kunsstof en wil soms naar verloop van tijd haarscheurtjes vertonen. (Weet er alles van.)
Mijn T4 beats a Chevy Van! (Hoewel dat ook leuk is hoor...)
Wisselend toerental en witte rook uit de uitlaat lijkt op een lekke koppakking.
Is er iets te zien aan je olie of koelvloeistof (vreemde kleur o.i.d.)
Goed in de gaten houden.
met warme motor peilstok uit halen als er een rookpluim uit kom is je kop of pakking lek ik heb het met een benzine motor gehad en mijn kop was kapot hoop dat het alleen maar de pakking is dat kost niet zoveel als de kop
suc6
Bij lekkage tussen koelvloeistofkanaal en de buitenlucht zul je alleen koelvloeistof verlies hebben (met misschien een spoortje op de kop/motorblok)
Bij lekkage tussen koelkanaal en cilinder zul je koelvloeistofverlies naar de verbrandingsruimte hebben (roken (bij veel lekkage) en zoete geur in uitlaatgassen) maar vaak ook CO2 in je koelsysteem. Dit laatste is goed en eenvoudig te testen met een testsetje van (oa) midlock. Bij warme lopende motor wordt een buis met reagens boven het geopende koelvloeistof reservoir gehouden en een balg herhaaldelijk ingeknepen. Bij CO2 in de koelvloeistof verkleurt het reagens .. 5 minuten werk veel garages en revisiebdrijven hebben zo'n setje liggen.
Bij lekkage tussen cilinder en oliekanaal krijg je last van overdruk in het carter en/of olieverlies naar de cilinder, afhankelijk van de mate van lekkage kan dit zelfs leiden tot een op hol slaande motor (loopt dan op eigen motorolie ipv diesel, contact afzetten helpt dan niet meer en toerental blijft oplopen en oplopen (immers brandstofpomp begrenst dit) zo snel mogelijk in vierde gang en met twee voeten op de rem..... automaatrijders hebben een probleem.... uitstappen en wegrennen?
Bij lekkage tussen koel- en oliekanaal krijg je koelvloeistof in de olie en/of andersom
Bij lekkage van cilinder naar buiten hoor je bij elke compressieslag van de betreffende zuiger lucht ontsnappen en zal de motor op die cilinder slecht lopen.
Koelvloeistof lekkage die beperkt is is vaak moeilijk op te sporen, zeker als de lekkage op een hete of boven een hete plek zit, dan verdampt alle vrijgekomen koelvloeistof (vaak wel poederige afzetting zichtbaar)
Ook kan de radiateur van de kachel lek zijn dan vind je in de motorruimte geen lekkage....
Advies:
afpersen bij koude motor over langere tijd, dan zou er toch ergens een lekkage zichtbaar moeten worden.
controlleer de vloerbedekking (isolatiemat?) goed op nat/vochtig zijn.
eventueel co2 test koelsysteem
kijk ook bij de waterpomp, die lekt ook vaker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon