Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JURGEN
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jul 2007, 22:26
Locatie: ULFT (GLD)

koelvloeistof

Bericht door JURGEN »

Hallo,

Ik rijd ongeveer 600 km in de week met regelmatig filerijden. De koelvloeistof moet ik bijvullen bij ong 2600 km en wel een halve liter tot een liter. Is dit acceptabel?
Wanneer ik de auto 's morgens start zie ik evne een witte pluim voor de rest rijd de auto perfect en de temp is ook goed, wel ik ik zo nu en dan wat verschil in de toerental, net onder de 1000 en dan weer 500.
Wie weet raad

jurgen :T44EVER
www.Hoochiemama.nl
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2008, 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: koelvloeistof

Bericht door www.Hoochiemama.nl »

Lekt de auto nergens koelvloeistof? Het kan een haarscheurtje zijn in je T / of Y stuk bij je radiateur. Is van kunsstof en wil soms naar verloop van tijd haarscheurtjes vertonen. (Weet er alles van.)
Mijn T4 beats a Chevy Van! (Hoewel dat ook leuk is hoor...)
Gebruikersavatar
groenn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2007, 20:34
Locatie: enkhuizen

Re: koelvloeistof

Bericht door groenn »

Wisselend toerental en witte rook uit de uitlaat lijkt op een lekke koppakking.
Is er iets te zien aan je olie of koelvloeistof (vreemde kleur o.i.d.)
Goed in de gaten houden.

groet groenn.
Gebruikersavatar
JURGEN
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jul 2007, 22:26
Locatie: ULFT (GLD)

Re: koelvloeistof

Bericht door JURGEN »

De koelvloeistof is helder en ik kan geen lekkage vinden, het kan zijn dat de vloeistof direct verdampt

jurgen
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: koelvloeistof

Bericht door Wim T4 935 »

Ga mee met groenn. In het gunstigste geval alleen de pakking maar vrees eigenlijk voor scheurtje in bv de cylinderkop.

De hoeveelheid die je verliest duidt op een serieus probleem wat absoluut nader onderzoek en/of reparatie behoeft.

Succes maar ik ben bang dat je in de prijzen zit.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelvloeistof

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
remco.m
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2008, 02:21
Locatie: vlaardingen

Re: koelvloeistof

Bericht door remco.m »

met warme motor peilstok uit halen als er een rookpluim uit kom is je kop of pakking lek ik heb het met een benzine motor gehad en mijn kop was kapot :huilen hoop dat het alleen maar de pakking is dat kost niet zoveel als de kop
suc6 :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof

Bericht door Roger B. (11)61 »

Lekke koppakking kan diverse symptomen hebben....

Bij lekkage tussen koelvloeistofkanaal en de buitenlucht zul je alleen koelvloeistof verlies hebben (met misschien een spoortje op de kop/motorblok)

Bij lekkage tussen koelkanaal en cilinder zul je koelvloeistofverlies naar de verbrandingsruimte hebben (roken (bij veel lekkage) en zoete geur in uitlaatgassen) maar vaak ook CO2 in je koelsysteem. Dit laatste is goed en eenvoudig te testen met een testsetje van (oa) midlock. Bij warme lopende motor wordt een buis met reagens boven het geopende koelvloeistof reservoir gehouden en een balg herhaaldelijk ingeknepen. Bij CO2 in de koelvloeistof verkleurt het reagens .. 5 minuten werk veel garages en revisiebdrijven hebben zo'n setje liggen.

Bij lekkage tussen cilinder en oliekanaal krijg je last van overdruk in het carter en/of olieverlies naar de cilinder, afhankelijk van de mate van lekkage kan dit zelfs leiden tot een op hol slaande motor (loopt dan op eigen motorolie ipv diesel, contact afzetten helpt dan niet meer en toerental blijft oplopen en oplopen (immers brandstofpomp begrenst dit) zo snel mogelijk in vierde gang en met twee voeten op de rem..... automaatrijders hebben een probleem.... uitstappen en wegrennen?

Bij lekkage tussen koel- en oliekanaal krijg je koelvloeistof in de olie en/of andersom

Bij lekkage van cilinder naar buiten hoor je bij elke compressieslag van de betreffende zuiger lucht ontsnappen en zal de motor op die cilinder slecht lopen.

Koelvloeistof lekkage die beperkt is is vaak moeilijk op te sporen, zeker als de lekkage op een hete of boven een hete plek zit, dan verdampt alle vrijgekomen koelvloeistof (vaak wel poederige afzetting zichtbaar)
Ook kan de radiateur van de kachel lek zijn dan vind je in de motorruimte geen lekkage....

Advies:
afpersen bij koude motor over langere tijd, dan zou er toch ergens een lekkage zichtbaar moeten worden.

controlleer de vloerbedekking (isolatiemat?) goed op nat/vochtig zijn.

eventueel co2 test koelsysteem

kijk ook bij de waterpomp, die lekt ook vaker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie